Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLife 5: iMovie HD och iDVD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har just avslutat ett mindre projekt i nya iMovie och bränt en DVD. Detta är min subjektiva bedömning av uppdateringen:

Jag blev mycket positiv till att widescreen nu hanteras, ett av skälen till att jag uppdaterade. iMovie känns rappare och har lite nya effekter, dock inte så fantastiska. Slowmotion t.ex. är fortfarande ryckigt och hoppigt till skillnad från interpoleringarna man kan göra i FCE.
Men...
Mellan varje klipp säger det "klick" eller "pop", precis som innan. Med en övergång så klickar det mao två gånger; i början och slutet av övergången...
Det går att komma runt genom att först extrahera ljudet och göra toningar manuellt. Det är tyvärr inte riskfritt eftersom ljud och bild inte går att låsa till varandra. (Det finns en funktion med små knappnålar för att låsa men det fungerar inte heller i denna version) Allt riskerar att hamna offsynk om man efterredigerar.
Imporerad musik fån CD börjar med ett "zzit" som måste tonas bort.
Flytt av klipp i tidslinjen gör att man kan förflyttas till en helt annan del av projektet än där man just jobbade.
Klipp som effektbehandlats läggs "ovanpå" det icke behandlade. Klipper du i början eller slutet av ett behandlat klipp så dyker originalet upp under - mycket förvirrande.
Text hamnar fortfarande utanför vänster och högerkanten. Funktionen "QT-safe area" fungerar forfarande inte. Textrenderingen är fortfarande blurrig eller kantig.

iDVD känns inte som det hänt någonting med. Förutom några nya och snygga teman så är det t.ex inte möjligt att själv styra upp hierarkin i menyerna särskilt mycket. Det trycker jag är krångligt om jag t.ex. vill ha flera filmer i samma projekt på ett snyggt sätt.

Trots alla fel och buggar så tycker jag det är ett lyft med att flera filmformat hanteras. Men buggarna kan reta en till vansinne! Mitt testprojekt var bara på en kvarts film, men frågan är om entimmas projekt kan hanteras? Man får inte förvänta sig att det går att göra storverk här. Det skulle i så fall vara med tålamodet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 04:28
Ursprungligen av Zoega:

Gjordes direkt efter installation.

Hmm, lite mera:
iDVD 5 har fått problem nu. Jag klippte om min filemr något i iMovie och lyckades få till ett DVD-projekt jag kan känna mig nöjd med men när jag ska bränna så rullar det på bra fram till sista steget, själva bränningen. Då är det stopp: "kunde inte fortsätta då det uppstod problem vid initiering" plus att det tipsas om att jag ska radera alla kodade filer.

Jag har testat att reparera permissioner och att spara om iMovieprojekten - men se det vill icke. En dryg timmas kodning och så spricker det på sista steget. Och visst har jag testat att byta DVD-skiva, men skivan lämnas orörd, hmmm

Hjälp

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-02 23:41

Pröva och spara till skivavbild först.

Ursprungligen av Kentor:

Pröva och spara till skivavbild först.

Tack, jo jag tänkte också så, att det kanske var något med brännaren. Men nej - samma resultat tyvärr.

Ok, lite avrapportering:
Jag löste problemet genom att göra ett helt nytt iDVD-projekt. Nya menyer och förmodligen viktigast, jag bytte tema. Men vad exakt detta berodde på vet jag ej. Nu funkar det i alla fall, även om jag inte fick det precis som jag ville. :rolleyes:

Svante, vilket tema använde du när det inte funkade? kan det vara så att det är i temat det finns en bugg? Och vilket tema blev det slutligen som fungerade?

/Roger

Ursprungligen av charger68:

Svante, vilket tema använde du när det inte funkade? kan det vara så att det är i temat det finns en bugg? Och vilket tema blev det slutligen som fungerade?

/Roger

Åh, det har jag förträngt nästan. (Dåligt närminne) men det som funkade var "Transparent Blå", den där det är en surfare i originalet. Jag ändrade text till Copperhead och knappar till assymetriska rutor där man ser klippet i miniformat.

Det som inte funkade eller klarade samma behandling var "Blue Fade" ett gratistema i "iDVD Themeastic" - fast det är en sanning med modifikation. Jag gjorde en förstautgåva som sambon fick titta på och då var det inga problem. Det var i andrautgåvan när jag la till knapparna med rörliga bilderi som det sprack.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 18:59
Ursprungligen av Svante S:

Ok, lite avrapportering:
Jag löste problemet genom att göra ett helt nytt iDVD-projekt. Nya menyer och förmodligen viktigast, jag bytte tema. Men vad exakt detta berodde på vet jag ej. Nu funkar det i alla fall, även om jag inte fick det precis som jag ville. :rolleyes:

jag har också haft problem med iDVD. Alla gånger hjälpte det med att byta tema och sedan byta tillbaka. Problemen är då borta!

/Jonas

1
Bevaka tråden