Hej!
Jag har just avslutat ett mindre projekt i nya iMovie och bränt en DVD. Detta är min subjektiva bedömning av uppdateringen:
Jag blev mycket positiv till att widescreen nu hanteras, ett av skälen till att jag uppdaterade. iMovie känns rappare och har lite nya effekter, dock inte så fantastiska. Slowmotion t.ex. är fortfarande ryckigt och hoppigt till skillnad från interpoleringarna man kan göra i FCE.
Men...
Mellan varje klipp säger det "klick" eller "pop", precis som innan. Med en övergång så klickar det mao två gånger; i början och slutet av övergången...
Det går att komma runt genom att först extrahera ljudet och göra toningar manuellt. Det är tyvärr inte riskfritt eftersom ljud och bild inte går att låsa till varandra. (Det finns en funktion med små knappnålar för att låsa men det fungerar inte heller i denna version) Allt riskerar att hamna offsynk om man efterredigerar.
Imporerad musik fån CD börjar med ett "zzit" som måste tonas bort.
Flytt av klipp i tidslinjen gör att man kan förflyttas till en helt annan del av projektet än där man just jobbade.
Klipp som effektbehandlats läggs "ovanpå" det icke behandlade. Klipper du i början eller slutet av ett behandlat klipp så dyker originalet upp under - mycket förvirrande.
Text hamnar fortfarande utanför vänster och högerkanten. Funktionen "QT-safe area" fungerar forfarande inte. Textrenderingen är fortfarande blurrig eller kantig.
iDVD känns inte som det hänt någonting med. Förutom några nya och snygga teman så är det t.ex inte möjligt att själv styra upp hierarkin i menyerna särskilt mycket. Det trycker jag är krångligt om jag t.ex. vill ha flera filmer i samma projekt på ett snyggt sätt.
Trots alla fel och buggar så tycker jag det är ett lyft med att flera filmformat hanteras. Men buggarna kan reta en till vansinne! Mitt testprojekt var bara på en kvarts film, men frågan är om entimmas projekt kan hanteras? Man får inte förvänta sig att det går att göra storverk här. Det skulle i så fall vara med tålamodet.