- Martin Björkdahl
- Medlem ●
- Jönköping
- 2005-02-02 19:29
Jag vet inte om denna tråd intresserar någon förutom dom berörda men jag tänker i alla fall skriva hur det verkligen kan löna sig att köpa en dator i butik och få RIKTIG bra support från butiken där du köpte din dyra mac
Jag hade jobbat i 3 månader och sparat all min lön och krossat varenda spargris, det var nu jag skulle gå ifrån min högljudda stenålders PC! Jag hade sedan länge gjort upp en drömdator konfiguration som innehöll en Apple Powermac G5 Dual 2.5 med 2GB RAM, 160 GB HD, ATI 9600XT, Bluetooth och en "23 HD Cinema Display.. För 6 månader kostade denna konfiguration en fantasi summa jag knappt kunde drömma om att få lägga vantarna på och för den delen köpa för mina egna pengar.
I November fick jag ett jobberbjudande som skulle vara i 2-3 månader med en skaplig lön som kanske skulle kunna förverkliga drömmen om denna setup.
Så var det dags att inhandla datorn på Kullander&Kullander i Malmö eftersom jag jobbade nere i Malmö var detta självklart, dels för att om det skulle krångla och så hade jag chansen att prova maskinen och Kullander&Kullander skulle ha bra service och vara en bra butik tipsade Hunter78 på detta forum om. Det blev en Apple Powermac G5 Dual 2.5 GHZ , 2GB RAM, 250 GB S-ATA, ATI 9600XT, modem och en extern USB Bluetooth enhet. Det var tydligen den enda dom hade i lager och jag behövde inte speciell lång väntetid för att bestämma mig för den och fick ett mycket bra pris också som lockade!
Åker ner och hämtar maskinen och glad i hjärtat så åker jag hem och kopplar in allt och ska trycka på knappen som en glad switcher.. *trycker* INGET HÄNDER! Svalde tungan nästan och tänkte vackra tankar om folket i Cupertino Efter ha provat att trycka in startknappen hela 15 ggr ger jag upp och tar fram kvittot och slår en signal till Kullander&Kullander igen, nu var klockan typ 17:55 och Kullander stänger kl. 18:00 jag beskriver problemet för personen som svarar *jag har glömt av vem det var nu* han tycker det verkar konstigt, men instruerar mig att nollställa PMU (fan tänkte jag högt för mig själv, första kvällen med macen och jag tvingas riva isär den) lossnar fläktarna å trycker in den där liiiiiiila knappen på moderkortet (logikkortet kanske det heter på mac språk) sätter tillbaka allt och pustar och provar att trycka igen..
Samma fel inget händer, jag provar att rycka ur varenda kabel och sedan sätta tillbaka allt igen.. när jag stoppade in strömkabeln igen så hoppade den igång, dock utan något system eller något alls.. Ringer tillbaka i förtvivlan till Kullander&Kullander (Klockan är nu över 18:00 och dom borde inte svara) men som tur var så svarade samma person och jag fick instruktioner att kolla i skivverktyg.. ingen hårddisk syntes till, totalt spårlöst borta.. Till slut kom vi fram att att jag skulle åka in med datorn i morgon bitti, trots dom erbjöd att skicka en tekniker på plats.
Tillbaka till Kullander&Kullander och så finner dom att hårddisken dom stoppat in i min dator är kass och eftersom inget system fanns så gick ju alla fläktar på full varv vilket jag inte visste om att dessa gjorde som säkerhetsåtgärd.. Well jag åkte tillbaka till jobbet och dom grejade en ny hårddisk och la in system och när jag kom tillbaka så får jag beskedet att som plåster på såren har dom stoppat in 256 MB mer RAM i burken så nu är det 2.25 GB RAM i maskinen.. WOW tänkte jag.. Vilken service och support!! Tveksamt om man skulle få den sortens kompensation hos en PC-Firma..
Kommer hem igen och har lite strul att starta burken.. den verkar bara starta om man rycker ur å sätter tillbaka DVI kabeln från min fars Fujiutsi PC skärm.. well jag tillbringar helgen med burken och trivs verkligen utmärkt, den är snabb, tyst jämfört med min PC burk och fungerar verkligen bra förutom trubbel att stänga av och sätta den i viloläge.. Nej tänkte jag och åkte tillbaka till Kullander&Kullander igen och bad dom ta en titt på burken.. Under tiden den fanns där blev jag sugen att köpa mig en bra skärm till mac:en.. Jag beslutade för att satsa alla pengar på en Apple Cinema HD Display "23 till min G5:a och jag kan ju inte ha någon mer otur än vad jag nyss haft, för säkerhets skull bad jag Olof Hennig att testa fram en "23 skärm som inte hade några rosa defekter och döda pixlar när han hade gjort detta så bokade jag den skärmen och kom in och betalade den nästa dag
Jag vill tacka all personal på Kullander&Kullander för utmärkt service&support och att ni tog er tid för mig trots klockan var sent första kvällen då den strulade och att jag fick låna en Powermac G5 1.6 under tiden ni testade min maskin och för eran kompensation ni gav mig när ni upptäckte att hårddisken jag fått monterad var trasig.. Det kändes ett tag där som att man var stamkund helt plötsligt *skrattar*
Nu fungerar datorn utmärkt med min "23 skärm och jag ångrar inte mitt val det minsta..
Tack och åter TACK och jag kan verkligen rekommendera Kullander&Kullander!