Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Folder Actions

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 20:55

Hej har några frågor

Jag undrar ifall det går att göra så att skärmdumpar sparas på något anat ställe än skrivbordet?

Sedan ifall det finns någon skript som gör att PDF filer görs om till jpeg sedan roteras åt vänster, sedan skickas till skrivbordet när dom är färdiga?

Går det att göra så att filer som heter Bild*.pdf flyttas till en annan mapp där föregående fråga gås egenom?

Mvh Adam

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 22:50

Tar du skärmdumpen med ctrl-shift-äpple-3/4 så hamnar skärmdumpen i urklipp istället. Bara att klistra in i valfritt bildbehandlingsprogram och bearbeta. Vet inte om det var det du hade tänkt dig...

• Medlem
  • Borås
  • 2005-02-05 23:59

Automator känns som nåt för dig

• Oregistrerad
  • 2005-02-06 08:32

Mm... det gör ju det men som otur är har det ju inte kommit ut än:/

C-mon porblemet är det att det kommer att tas många skärmdumpar så det skulle vara trevligt med ltie automatik

Mvh

Det finns något som heter mappscript i Mac OS. Du kan alltså koppla Applescript till mappar. Det borde gå att koppla ett script till mappen Desktop (Skrivbord) i din hemmamapp. Sen behöver du bara fixa scripten...

Det finns en hel del Applescript-sidor på nätet där du kanske kan hitta script att utgå från om inte annat.

http://www.apple.com/applescript/folderactions

• Oregistrerad
  • 2005-02-06 11:49

Det är det jag har försökt med men det fungerar inte scriptet som heter någonting till jpeg funkar inte på pdf filer:(

Går det att skriva om skripten har öppnat dom i script editor men det hjälpte inte så mycket:P

• Medlem
  • 2005-02-06 12:08

Om du inte gillar den inbyggda funktionen så finns Snapz Pro X från Ambrosia Software. Detta är ett mycket kompetent program som sparar dina skärmdumpar i valfri folder i valfritt format. Dessutom finns en funktion som "spelar in video" av vad som händer på skärmen. Kostar dock 69 dollares.

• Oregistrerad
  • 2005-02-06 13:16

Fått det att funka men...

Jag undrar ifall man ka göra så att endast filer som heter Bild*.pdf blir omhändertagna. Det måste ju gå att lägga in i scriptet men var?

Sedan finns det någon script som gör att filer som hamnar i en mapp kan skrivas ut automatiskt.

Skulle spara åtskiljiga timmar för mig

Mvh

Senast redigerat 2005-02-06 13:28

Jag kan inte applescript-programmering så jag kan inte hjälpa dig vidare. Leta efter något script-forum om ingen svarar här.

Så här får du en lista med filer att bearbeta

tell application "Finder"
	set myFiles to (document files of desktop whose name starts with "Bild" and name extension is "pdf")
end tell
  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 19:57

Vart ska jag lägga till det i scriptet för att det ska funka?

Finns det någon enkel print all that come in this folder script?

Mvh

• Oregistrerad
  • 2005-02-07 20:50

Ingen som kan hjälpa till:(

1
Bevaka tråden