Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.8 och fläktarna

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nån som har sett någon förklaring på varför fläktarna varvar upp titt som tätt med 10.3.8? Har kollat i aktivitetshanteraren med alla processer framme, och ingen tycks dra nåt extra vid dom här uppvarvningarna.

Kanske vore bra att se vilka modeller det gäller. Är det bar G5:or? Eller även bärbara?

  • Medlem
  • 2005-02-11 21:57

Jag såg detta i en tråd från MacWorld;

... eller snarare en som postat på MacCentral:

In the Energy Saver Pref, go to Options and set processor performance to Highest (instead of the default Automatic). Haven't had my fans rev up since.

Kanske att detta kan få ordning på din fläkt? Testa och posta resultatet här (till glädje för andra)

.-.Petterniklas

Ursprungligen av MP:

Jag såg detta i en tråd från MacWorld;

... eller snarare en som postat på MacCentral:

In the Energy Saver Pref, go to Options and set processor performance to Highest (instead of the default Automatic). Haven't had my fans rev up since.

Kanske att detta kan få ordning på din fläkt? Testa och posta resultatet här (till glädje för andra)

.-.Petterniklas

Stort tack för detta tips! Jag började bli orolig att jag skulle vara tvungen att installera 10.3.7 igen.

Min G5 2,0 (DP) har tjutit så att min rumsgranne har kommit in och frågat vad som står på så fort jag har använt Safari eller FF. Även när jag använt rullhjulet på musen för att scrolla igenom långa Excel-filer etc har fläktar dragit igång på högvarv. Sedan jag ställde om till "Högsta" processorhastighet i "Strömspararen" är G5an lika knäpptyst som tidigare.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kanske vore bra att se vilka modeller det gäller. Är det bar G5:or? Eller även bärbara?

Nån som hade en G4 här skrev att den lät som en jetmotor...
så det gäller nog fler modeller än G5

Jag har en PB 667 MHz som brukar ta det rätt lugnt men nu går fläkten hela tiden, trots 2% CPU-utnyttjande. Extremt irriterande och batterislukande.

Med denna modell verkar det inte finnas någon möjlighet att ställa in CPU-prestanda

Usch, vad tråkigt när man haft en tyst dator.

Lägesrapport på min Dual 2.5:a är:

Det låter rent ut sagt för jävligt.. Fläktarna går aldrig lixom i vila utan står hela tiden beredda att gå i gång och gå igång gör dom för skitsaker.. Sådana saker som aldrig hände med 10.3.7..

Jag har provat nu att ställa om i Systeminställningar till högsta fart men kan inte säga om det hjälpt.. Måste prova mera..

Apple får se till att ordna detta fort!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-12 02:38

Jag vågar helt enkelt inte installera 10.3.8 efter allt vad jag läst här i forumet. Kan inte Apple sluta använda oss som försökskaniner? Det ser illa ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 14:08
Ursprungligen av PJW:

Jag vågar helt enkelt inte installera 10.3.8 efter allt vad jag läst här i forumet. Kan inte Apple sluta använda oss som försökskaniner? Det ser illa ut.

Håller med. Dom borde vårda sitt varumärke bättre. Visst kan vi vänta någon månad eller två på färdiga produkter istället för halvfärdiga.

Ursprungligen av torsig1967:

Jag har en PB 667 MHz som brukar ta det rätt lugnt men nu går fläkten hela tiden, trots 2% CPU-utnyttjande. Extremt irriterande och batterislukande.

Med denna modell verkar det inte finnas någon möjlighet att ställa in CPU-prestanda

Usch, vad tråkigt när man haft en tyst dator.

TILLÄGG: På min maskin verkar det som att när väl fläkten startat så tar det mycket längre tid än med 10.3.7 innan den stannar. Det känns som att datorn blir varmare trots att CPU:n enligt aktivitetskontroll inte jobbar "mer än vanligt". Vad kan en systemuppdatering påverka i hårdvaran bortsett från CPU:n?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-12 10:32

Här är en fix som iaf ska hjälpa på 12" G4. Håller på att tanka den nu. Skriv gärna och kommentera om den hjälpte:
http://www.Demonoid.com/torrents/details/60019

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 11:33

Jag har då inte märkt någon skillnad på min iBook.

Ursprungligen av whippet:

Jag har då inte märkt någon skillnad på min iBook.

Samma här, lika tyst som vanligt (G4/800).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 12:20
Ursprungligen av xtimmyx:

Här är en fix som iaf ska hjälpa på 12" G4. Håller på att tanka den nu. Skriv gärna och kommentera om den hjälpte:
http://www.Demonoid.com/torrents/details/60019

Jag bytte igår ut .kext-filen som det beskrivs på ovanstående sida. Exakt samma trick som jag
använde på 10.3.2 och verkar funkar lika bra på 10.3.8. Tyst och fin dator med resten av .3.8
uppdateringen intakt och betydligt enklare än att gå tillbaks till .3.7an.

Kan nämna att jag har en PB12" Rev1.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 15:18

Har någon med en PB 12tum klarat av uppdateringen till 3.8 utan problem med fläktar...??

Sitter själv med en PB g4 1ghz och är ej helt säker att jag vill uppdatera...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-13 18:15
Ursprungligen av Adam 99:

Har någon med en PB 12tum klarat av uppdateringen till 3.8 utan problem med fläktar...??

Sitter själv med en PB g4 1ghz och är ej helt säker att jag vill uppdatera...

Inga problem här inte. PB12 1.33GHz

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-13 18:28
Ursprungligen av Adam 99:

Har någon med en PB 12tum klarat av uppdateringen till 3.8 utan problem med fläktar...??

Sitter själv med en PB g4 1ghz och är ej helt säker att jag vill uppdatera...

Inga problem här heller, 1.33 Ghz 12" PB.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-13 19:31
Ursprungligen av Adam 99:

Har någon med en PB 12tum klarat av uppdateringen till 3.8 utan problem med fläktar...??

Sitter själv med en PB g4 1ghz och är ej helt säker att jag vill uppdatera...

Inga problem alls här! PB12" rev 1. Har dessutom uppdaterat en PMG5 1.8x2, iMacG520", iBookG4 utan problem.

Ursprungligen av Adam 99:

Har någon med en PB 12tum klarat av uppdateringen till 3.8 utan problem med fläktar...??

Sitter själv med en PB g4 1ghz och är ej helt säker att jag vill uppdatera...

Jag har en 12" 867Mhz
och en 15" tibook 1Ghz och fläktarna är precis som tidigare.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-13 16:12
Ursprungligen av surak:

Jag bytte igår ut .kext-filen som det beskrivs på ovanstående sida. Exakt samma trick som jag
använde på 10.3.2 och verkar funkar lika bra på 10.3.8. Tyst och fin dator med resten av .3.8
uppdateringen intakt och betydligt enklare än att gå tillbaks till .3.7an.

Kan nämna att jag har en PB12" Rev1.

Hur gjorde du för att byta ut den? Jag fårr nått felmeddelande om att den itne installerats korrekt när jag startar om datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 19:28
Ursprungligen av xtimmyx:

Hur gjorde du för att byta ut den? Jag fårr nått felmeddelande om att den itne installerats korrekt när jag startar om datorn.

Jag följde beskrivning exakt, dvs kopierade dit "filen" och såg till att den tillhörde rätt grupp och hade rätt ägare. Stod det inte i beskrivningen att man skulle få det meddelandet? Om du går in på Om denna datorn och sedan vidare till Mer information och kollar upp versionen på den utbytta modulen, vad säger den där?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-13 19:54
Ursprungligen av surak:

Jag följde beskrivning exakt, dvs kopierade dit "filen" och såg till att den tillhörde rätt grupp och hade rätt ägare. Stod det inte i beskrivningen att man skulle få det meddelandet? Om du går in på Om denna datorn och sedan vidare till Mer information och kollar upp versionen på den utbytta modulen, vad säger den där?

det står 1.09 vilken ska det vara? det står också "inläst: nej" ska det vara nej där?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 21:05
Ursprungligen av xtimmyx:

det står 1.09 vilken ska det vara? det står också "inläst: nej" ska det vara nej där?

Version: 1.0.5
Last Modified: 2003-12-21 21.48
Get Info String: AppleADM103x version 1.0.5, Copyright 2003 Apple Computer, Inc.
Location: /System/Library/Extensions/AppleADM103x.kext
kext Version: 1.0.5b1
Loaded: Yes
Valid: Yes
Authentic: Yes
Dependencies: Satisfied

Så skall det hela se ut, 1.09 är den nya och elaka versionen. Såg du till att rättigheterna var korrekt när du bytte ut modulen?

Jag är skitnöjd...
Innan gick den lilla irriterande fläkten mellan cdn och hårddisken igång på max så fort man gjorde något krävande för att därefter stänga av sig helt och sen dra på igen men sen jag uppdaterade har jag inte hört den en enda gång! Jag kör Seti hela tiden nu och fläkten har inte gett ett ljud ifrån sig.
Processorfläktarna drog visserligen på precis när jag startade Seti men de gick ner på lågvarv igen efter en kort stund. De är dessutom i mitt tycke mycket lättare att leva med eftersom deras ljud är "dovare" på nåt sätt, inte vinande som den där andra fläkten.

Så jag vill verkligen inte att de ändrar på nåt...

2x2GHz G5 (den senaste)

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-13 23:09
Ursprungligen av surak:

Version: 1.0.5
Last Modified: 2003-12-21 21.48
Get Info String: AppleADM103x version 1.0.5, Copyright 2003 Apple Computer, Inc.
Location: /System/Library/Extensions/AppleADM103x.kext
kext Version: 1.0.5b1
Loaded: Yes
Valid: Yes
Authentic: Yes
Dependencies: Satisfied

Så skall det hela se ut, 1.09 är den nya och elaka versionen. Såg du till att rättigheterna var korrekt när du bytte ut modulen?

Ja såvitt jag kunde se. Får göra ett försök till imorgon och se vad som händer. Tack för infon. Jag hör av mig med hur det fungerade.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 18:44

Finns den nånstans?

Ursprungligen av surak:

Jag bytte igår ut .kext-filen som det beskrivs på ovanstående sida. Exakt samma trick som jag
använde på 10.3.2 och verkar funkar lika bra på 10.3.8. Tyst och fin dator med resten av .3.8
uppdateringen intakt och betydligt enklare än att gå tillbaks till .3.7an.

Kan nämna att jag har en PB12" Rev1.

Hur får jag tag på den här filen?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-10 19:34
Ursprungligen av seventribe.com:

Hur får jag tag på den här filen?

Se tidigare inlägg av mig med en länk till en torrent på demonoid.com

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 20:11
Ursprungligen av xtimmyx:

Se tidigare inlägg av mig med en länk till en torrent på demonoid.com

ja, jo... men det går ju inte att ladda ner den. Eller hur gör man?

Tänkte gå tillbaka till 10.3.7. Vad händer med alla program när jag installerar om OS X från skivan? Jag vill ha kvar alla program men installationen lägger ju in en massa extra program och såna som jag redan har (om man inte väljer anpassad installation). Och hur blir det Mail som uppdaterades med 10.3.8?

Jag har nu installerat om min burk till 10.3.7.. jag stod inte ut i längden med 10.3.8 och fläktproblemet..

Bevaka tråden