Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.8 och fläktarna

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-03-06 10:41

Jag hittar inget sånt.. Problemet var väl egentligen för PowerMac G5..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 13:01
Ursprungligen av dayweed:

Jag hittar inget sånt.. Problemet var väl egentligen för PowerMac G5..?

Nä tydligen inte. Andra datorer har råkat ut för samma problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 12:07

Usch när fan ska de släppa en fix?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-06 14:08

Jag undrar en sak..

Jag har en ny PB 1,67GHz. Installerade igår Temperature Monitor för at tha lite koll på värmen, men när jag startade det fick jag en notis om att denna burk, med 10.3.8, bara ger information från sensorerna vid uppstart, så att TempMon alltså inte kan läsa av värdena kontinuerligt.

Har tidigare installerat samma program på en 1,5GHz (15", alltså föregångaren till denna), men kan inte erinra mig någon liknande notis, och vet att det då inte var några problem för programmet att uppdatera o läsa av värdena kontinuerligt.

Därav antar jag att detta har att göra med uppgraderingen 10.3.8, men jag undrar därför om någon vet varför det är såhär, om det är fallet? Alltså varför har de stängt av uppdatering av sensorerna förutom vid start? Är det för att fläktarna skall gå hela tiden eller? Det verkar de ju iaf inte göra på ALLA burkar som är uppdaterade..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 12:44

hur har ni som drabbats gjort?
har ni ändrat i inställningar/strömsparare/alternativ/processorhastighet från "automatiskt" till "högsta" eller har ni kvar på "automatiskt" och låter fläktarna varva på?
själv så har jag ändrat men är lite tveksam över om det är så lämpligt att låta processorn alltid jobba på "högsta".

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 12:56

Om jag förstått det rätt så finns bara detta alternativ på bärbara datorer. Men problemet uppstår även på PowerMac och Mac Mini?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 12:57

mac mini vet jag inte. men det uppstår på power mac.

Är switcher sedan ett par dagar tillbaka, snacka om att jag blev lite fundersam när min nya "som en viskningdator" började dundra på ordentligt. Min Dell hörs inte öht när den står bredvid.
Hoppas på fix snart.

Men nu vågar jag väl hoppas på en snar lösning från Apple, trodde först att den verkligen lät så mycket. (Dual 2,5)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 13:41

grattis till ett bra bytte! jag bytte till mac i sommras och ångrar mig inte. och jag kommer aldrig gå tillbax till windows. nja detta är ett litet fel som jag tror apple kommer fixa snart.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-10 20:49

Här är filen, minns inte hur man gjorde för att installera den dock men det kanske nån annan kommer ihåg.

Jag har en Powerbook 12" 1,33Ghz och den tycker jag har blivit tystare sen uppdateringen till 10.3.8. Inga problem än så länge. Installerade dessutom iScroll2 så nu har man tvåfingers scroll som den nya Powerböckerna. Mail.app upplevs också som snabbare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-20 13:42

Men satan hur länge ska man behöva vänta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-31 00:16

Inget nytt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 00:18

Nä jag har inte hört något.
Min fläktar går inte lika ofta upp i varm som förut. Vet ej vad detta beror på.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-02 16:52

Jag har problem med fläktarna på min PB 12" under 10.3.8. Jag tankade ner AppleADM103x.kext eftersom jag uppenbarligen har fel version (1.0.9. i.s.f. 1.0.5).

Då den sidan med instruktioner hur man installerar denna ligger ner (i "minst tre dagar") gjorde jag det lätt för mig att helt enkelt dra in den nya filen i den Extensions-mapp den låg i och ersätta den gamla. Men, detta funkar tyvärr inte och när jag nu loggar in säger datorn att den inte kunde ladda detta tillägg.

Finns det någon som vänligen kan tala om hur man får in den nedgraderade AppleADM103x.kext-filen på rätt sätt så datorn tar den, tack?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 23:15

Jag löste visst mitt problem själv:

Det hela var så simpelt som att köra Skivverktyg och 'Reparera skivbehörigheter'. Körningen ställde iordning massor av rättigheter för kext-filen och efter en omstart är allt frid och fröjd.

Jag tror dessutom att fläktarna nu är tysta, vilket ju var vad det hela handlade om...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-04 23:27
Ursprungligen av uptown:

Jag löste visst mitt problem själv:

Det hela var så simpelt som att köra Skivverktyg och 'Reparera skivbehörigheter'. Körningen ställde iordning massor av rättigheter för kext-filen och efter en omstart är allt frid och fröjd.

Jag tror dessutom att fläktarna nu är tysta, vilket ju var vad det hela handlade om...

Låter ju gött... Men tror de andra användarna också gjort det... Vilken modell kör du?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 23:57

Jag ropade nog hej lite förtidigt... Fläktarna har nu börjat gå igen, så man kan kanske anta att denna kext-fil inte var lösningen på problemet?

Som svar på senaste fråga: Jag kör en PB 12" 1.33 GHz med 10.3.8.

Det pratades på någon gammal tråd om ett Apple-program kallat Silent Night som ska lösa fläktproblemet som tydligen endast är på PB 12", men detta program verkar vara borttaget på Apples sajt. Nån som vet vad detta gjorde?

Eller om någon faktiskt löst vad exakt som gör att fläktarna går att tysta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 10:40
Ursprungligen av uptown:

Jag ropade nog hej lite förtidigt... Fläktarna har nu börjat gå igen, så man kan kanske anta att denna kext-fil inte var lösningen på problemet?

Som svar på senaste fråga: Jag kör en PB 12" 1.33 GHz med 10.3.8.

Det pratades på någon gammal tråd om ett Apple-program kallat Silent Night som ska lösa fläktproblemet som tydligen endast är på PB 12", men detta program verkar vara borttaget på Apples sajt. Nån som vet vad detta gjorde?

Eller om någon faktiskt löst vad exakt som gör att fläktarna går att tysta?

Har själv samma maskin som du och sökt länge efter en lösning. Silent Night var för Rev A modellen av 12". Den hade 800 MHz. Du har Rev C precis som jag.

Efter 10.3.8 går fläktarna på oftare. Med "Temperature Monitor" kan man se att det ofta är då processorn har runt 115 Farenheit. Vid 10.3.7 var det 125 F. Silent Night gjorde så att fläkten gick igång vid 140 F. Men då är Rev A en klenar dator som säkert inte ger lika mycket värme. Jag undrar om det är så klokt att dimensionera fläkten efter Rev A specifikationen.

Använder man extern skärm, som jag gör, går också grafikkortets temperatur snabbt upp. Och fläktarna startar.

Sedan kan man också bevaka vad som tar processorkraft och därmed drar upp temperaturen. Där finns Activity Monitor som följer med OS X.

Min slutsats är att det tyvärr inte finns någon lösning för att få en tyst 12" dator. Inte om man använder externa tillbehör som jag gör.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 12:02

Tack Oloff för informationen!

Som en liten upplysning kan nämnas att vi har 3 st PB 12" på avdelningen, varav den äldsta är exakt 2 år och därför bör vara en Rev A och de övriga två ca ett halvår, alltså Rev C. Men, samtliga har fläktproblemet. Ännu märkligare är att det inte spelar någon roll om man har externa tillbehör eller ej: Jag jobbar exempelvis ofta "på fältet" utan någo externt tillbehör alls, men fläktarna går ändå.

Jag har dock märkt att PageMaker 6.52 tveklöst alltid drar igång fläktarna (Classic-läget gör det nödvändigtvis inte), men även när jag kör rena X-program (t.ex. bara Safari igång) så drar fläktarna då och då igång.

Man får väl trösta sig med att nån kommande uppdatering av Max OS X löser problemet...(?)

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-05 12:11
Ursprungligen av Oloff:

Har själv samma maskin som du och sökt länge efter en lösning. Silent Night var för Rev A modellen av 12". Den hade 800 MHz. Du har Rev C precis som jag.

Efter 10.3.8 går fläktarna på oftare. Med "Temperature Monitor" kan man se att det ofta är då processorn har runt 115 Farenheit. Vid 10.3.7 var det 125 F. Silent Night gjorde så att fläkten gick igång vid 140 F. Men då är Rev A en klenar dator som säkert inte ger lika mycket värme. Jag undrar om det är så klokt att dimensionera fläkten efter Rev A specifikationen.

Använder man extern skärm, som jag gör, går också grafikkortets temperatur snabbt upp. Och fläktarna startar.

Sedan kan man också bevaka vad som tar processorkraft och därmed drar upp temperaturen. Där finns Activity Monitor som följer med OS X.

Min slutsats är att det tyvärr inte finns någon lösning för att få en tyst 12" dator. Inte om man använder externa tillbehör som jag gör.

det går ju stänga av PB-skärmen om man inte använder den så sänker det ju belastningen på datorn lite.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 14:02
Ursprungligen av xtimmyx:

det går ju stänga av PB-skärmen om man inte använder den så sänker det ju belastningen på datorn lite.

Nja, visst är den väl redan avstängd om man har en ihopslagen PB 12" med extern skärm ansluten. Och det andra alternativet är ju endast PB 12" utan något externt påkopplat - då känns skärmen minst sagt nödvändig...

Detta har m.a.o. inget med fläktarna att göra, eller vad menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 21:12
Ursprungligen av xtimmyx:

det går ju stänga av PB-skärmen om man inte använder den så sänker det ju belastningen på datorn lite.

Men dock väldigt lite tror jag. Har satt datorn på små kuddar för att få luft under. Öppnar skärmen efter datorn startats så att den även skall få kylning den vägen. Den inbyggda skärmen är då avslagen. Allt det här verkar har marginell betydelse. Den stora skillnaden är om man har extern skärm tillkopplad. I mitt fall är det upplösningen 1280x1024.

Tråkigt är det att man inte kan ha en tyst dator. Jag tror att 15" och 17" är lite bättre på detta. 12" är för kompakt..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-05 23:21

Men varför dröjer de så förbannat med en fix?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-06 08:42

Installerade 10.3.8 från 10.3.3 och visst drog fläktarna igång märkbart mycket mer efter detta. De höll sig dessutom snurrande längre än med 10.3.3. Installerade om till 10.3.7 (sparat en komplett bootbar backup av 10.3.3-installationen med Retrospect/Maxtor Onetouch så det var inte så meckigt) igen och fläktarna är åter tillbaka till normala tillstånd.

Kan rekommendera installation till 10.3.7 för att bli av med fläktproblemet. Svårare för er som fått 10.3.8 förinstallerat vid köp av maskinen dock... Får hoppas fix dyker upp ASAP.

Maskinen är PowerBook 12" Rev B 1GHz 768RAM

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-06 14:00

Jo speciellt jobbigt när man har sprungit och köpt doom 3 som kräver 10.3.8

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 17:29

Tjena,
CPU toppside 61gr, då startar min fläkt.

Yes!

jag kan bara instämma med några av föregående inlägg, installerade 10.3.8 i min 12" PB (senaste versionen med 1.5 GHz). Fläkten varvar upp rejält så fort det blir lite varmt i datorn, synd för det tar en hel del på batteritiden.

Kan man läsa av temperaturen någon stans eller måste jag installera något program?

/ Andreas

Senast redigerat 2005-04-17 08:35
  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 02:31

10.3.9 är senaste versionen... är problemet löst tro?

10.3.9 löste inte problemet på min G5:a iaf. Synd, hade verkligen hoppats på det.

Bevaka tråden