Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du köpa en PC med Mac OS installerat ?!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-01 23:32

Frågan är egentligen ställd av Bill Gates:

"Bill says before you can beat Windows you have to compete with it and the best way to do that is to put Apple´s OS X on Intel-based computers. Would you buy a MacinDell?"

Så frågan är hur många av oss som skulle köpa en PC istället för en Macintosh med Mac OS installerat...?!?

• Medlem
  • 2002-06-01 23:58

Det skall vara ett Äpple på maskinerna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 00:08

Om Apple garanterade kvaliteten, varför inte? Men en Dull... Njae. Kanske inte ändå. Jag tror emellertid knappast att Steve Jobs kommer att tillåta att Apples ultramoderna system snurrar på Dell-datorer.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-06-02 02:04

Utan tvekan! Visst älskar jag min formsköna QS men i slutändan är det för 10:ans skull som jag har hostat upp 24 laxar. Tänk vilken maskin man skulle kunna bygga för dom pengarna, eller..? :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-06-02 02:19

Det är juh X man ser varje gång man sätter sig framför "datan". Frågan är egentligen: vem skulle köpa en mac med Windows på? Förmodligen inte många!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-02 09:14

JAg köper nog helst äpplen också, men jag känner många pc-användare som gärna skulle köra OS X, om det gick. Många av dom kör LINUX och gillar verkligen OS X men eftersom dom redan sitter på en befintlig maskinpark av PC så är det inget alternativ förrän OS X går att köra på PC hårdvara. Däremot är jag skeptisk till om vi kommer att få se det. Jag tror inte Microsoft tillåter det.

[ 02 Juni 2002, 09:15: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

• Medlem
  • 2002-06-02 10:51

MacOS X på intel skulle inte vara kompatibelt med OSX på Mac, så jag ser inte direkt nyttan. Endast program skrivna i Cocoa skulle lätt gå att översätta, så de flesta programtillverkare skulle nog strunta i det. Det skulle inte fungera. Vad tror ni är anledningen till att folk inte utveklar till LINUX?

Enda sättet att få OSX på intel är genom att emulera en Mac, något som har varit ´på gång´ väldigt länge, bl a med PCI-kort med IBMs G4 på. Vad Apple skulle tycka om saken vet jag inte, men de skulle ha problem att stoppa det eftersom man kan hävda att man tänker köra YellowDog eller använda Altivec till Photoshop.

Microsoft kan bara hindra tex Dell från att installera det på nya datorer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 13:01

Jag skulle inte ha något emot det, men jag tror inte att en sådan lösning kommer att bygga på Intel utan snarare en bättre processor från IBM eller AMD. Däremot är jag skeptisk till om vi kommer att få se det. Jag tror inte Apple tillåter det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 19:03

Aldrig i livet!! uhuhuhuhu! Usch så fula PCarna är! Finns det någon snygg PC? Nehej. Trodde inte det! Däremot skulle jag älska att kunna köra Windows på min Mac! Det vore något det! (alltså inte emulerat som med SoftPC och Virutal PC)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 22:27

Du kan ju alltid ställa pc-helvetet under bordet så du slipper se den, eller köpa en pajad Power Mac G3 eller G4 och byta logikkortet på den mot ett pc-moderkort, etc. Bara en idé!

[ 02 Juni 2002, 22:28: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Skulle jag byta bort mitt äpple???
Skulle inte tro det...
Det handlar om kvaliét och prestige...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 23:15

Äh, prestigen har jag lagt på hyllan. Det viktiga är att datorn använder Mac OS. Vilket företag som tillverkar själva databurken struntar jag i.

dessutom är typ pC-datorer fett mycket snabbare, med bättre minnesbussar å sånt.

pc har typ haft ddr-minnen i åratal.. suck

• Medlem
  • 2002-06-03 00:00

Grejen är väl snarast att Äpple tjänar pengarna på hårdvaran, inte på mjukvaran.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-03 00:44

Ja, men det gör Sun också, och Solaris 8 för Intel har ju funnits i flera år trots att Sun inte tillverkar några Intel-baserade datorer.

Det ryktas också att Sun ska släppa Solaris 9 för Intel, så varför skulle inte Apple med tiden kunna lansera en version av Mac OS X för Intel?

Eller kanske Mac OS X Server för Suns UltraSpark III och IBMs Power4? Men vad vet vi vanliga dödliga om det?

Skulle alla PC-spel funka utan krångel på en PC med Mac OX? Största (enda) anledningen till att ha en PC är ju för det stora utbudet av spel.

Citat:

quote: Finns det någon snygg PC?

Dells servrar är faktiskt riktigt snygga (t.ex. denna) , men det är ju som sagt servrar. Arbetsstationerna ser ut som hej kom och hjälp mej, som de flesta burkar på PC-sidan. Värst är nog Fujitsu-Siemens, beiga burkar med eftermonterade äckelgröna plastsjok. Usch!!

Varför i hela friden använda Intelprocessorer alls, utom möjligtvis i servrar?

Nej, ge mig en PC med dubbla Athlon MP 2000+ och 2gb DDR-minne.

Om vi då bara leker med tanken att en sådan kunde köra OS X... Från datorbutiken.com: (Nu tog jag vanliga DDR-minnen, vet inte om de funkar på just ett Tyan-kort, men det finns andra dualkort i samma prisklass som klarar vanliga)

Tyan Tiger MPX S2466N 6PCI 1AGP 4DDR-DIMM (ECC/REG) DUAL SocketA ATX

2 x AMD Athlon MP 2000+ Palomino 1666MHz/1.66GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA

4 x Standard 512Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 (AMD OK)

Lian-Li PC-60 Supermiditower ATX utan nätaggregat

Abit Siluro GeForce4 MX440 64Mb DDR TV-out Retail AGP

IBM Deskstar 120GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE

Creative SoundBlaster Live! Player 5.1 bulk PCI
Ord.pris

Totalt exkl moms 16041.60
Totalt inkl moms 20052.00

Plus någon nätdel (c:a 500), en cd-brännare (c:a 800) ett par fläktar och lite sladdar.

Vi landar på vad en 800mhz G4 kostar från Apple Store.

Detta trots att jag valt en tjusig, bögig märkeslåda, 120gb 7200rpm hd, dubbla processorer och 2gb ddr-minne.

G4an i fråga kan "stoltsera" med ATA66 och 256mb 133mhz SDRAM... Barnen Hedentosh någon?

*host*

Varför är G4orna så otroligt usel value for money, när exempelvis iBooken och PowerBooken inte har några större problem (nåja) att hålla sig ikapp med sina konkurrenter?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-04 11:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kaspar:
Skulle alla PC-spel funka utan krångel på en PC med Mac OX? Största (enda) anledningen till att ha en PC är ju för det stora utbudet av spel.

Knappast. Det är ju operativet som avgör, inte hårdvaran (med vissa få undantag så klart).

Däremot kan man ju då ha två diskar, en med OS X, och en med Windoze. Sen är det ju bara välja operativ efter ändamål.

Jag skulle inte gilla det, men jag skulle ändå välja en IBM-kompatibel burk om det gick, p.g.a. ekonomin. Sorgligt nog så är Apples datorer alldeles för dyra, oavsett hur du räknar. =(

Med allt strul jag har upplevt på PC-burkar jag jobbat med så skulle det vara uteslutet för mig att skaffa en PC. Men det är klart, skulle Apple kunna garantera att all PC-hårdvara skulle funka felfritt under OS X så kanske man skulle kunna köpa en Studio Display och spärra in burken i ett annat rum eller nåt. Jag betvivlar dock att något sådan löfte skulle kunna ges, och för mig skulle de där tusenlappar man sparar in på en PC snabbt vara förbrukade på psykologbesök och sönderslagna antikviteter...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-04 14:01

Du menar när "programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas"? Vansinnigt irriterande. Jag har XP på en av mina datorer. Visserligen är systemet rätt stabilt, dock inte lika stabilt som X, men programmen bombar ofta i alla fall. Det verkar som om XP inte är kompatibelt med alla Win32-program...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-04 14:03

Jag skulle absolut köpa en dator med X för Intel/AMD om det funkade lika bra som X för PPC. Det är systemet och programmen som är det viktiga för mig, inte hur datorn ser ut.

• Avstängd
  • 2002-06-04 14:12

En AMD isåfall Och om jag fick installera OS X själv

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Du menar när "programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas"? Vansinnigt irriterande. Jag har XP på en av mina datorer. Visserligen är systemet rätt stabilt, dock inte lika stabilt som X, men programmen bombar ofta i alla fall. Det verkar som om XP inte är kompatibelt med alla Win32-program...

XP bygger ju inte på alls samma teknik som 95, 98, Me...

Jämför istället hur otroligt mycket smidigare det funkar i XP än i OS X med Classic som känns rätt buggigt.

Själv halvgillar jag XP. Det är bättre och sämre än 2000 på olika sätt. Hänger sig inte särskilt ofta för mig.

OS X är vackrare och trevligare, men känns inte alls lika lätt att ändra i och modifiera. Skulle hellre använda det på heltid än 2000 som jag har på jobbet, men det saknas fortfarande för mycket saker som jag vill ha.

Sam sagt, ngn som skulle köpa en CitroEng med en BMW-caross på? Mkt tveksamt om det då skulle fungera så bra ihop! Men OM så vore fallet så skulle jag givetvis köpa en pc & måla ett äpple på... billigare!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-04 20:50

Om Citroen börjar sälja en kärra med M5:ans motor, chassi och växellåda för 275000, skulle inte en ochh annan vara intresserad ändå??

Att vi som finns här på 99mac.com som inbitna Mac-freaks skulle köpa en PC och köra OS X är väl inte så troligt. Men för dom PC-nissar som bara köper burkar där max prestanda/buck gäller tror jag det skulle vara intressant, särskilt om man idag intresserar sig för LINUX i ngn form. Därmed sagt att jag tycker frågan är fel ställd. Det borde vara: tror ni att PC-nissar skulle köpa och köra OS X om det fanns för Intel/AMD-plattformen?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-04 21:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Det skall vara ett Äpple på maskinerna

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
...Men OM så vore fallet så skulle jag givetvis köpa en pc & måla ett äpple på... billigare!

*Host*

iBjorn

[ 04 Juni 2002, 21:25: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Hahaha, iBjorn, min gamla dator hade exakt samma chassi, och jag satte ett äpple på den precis likadant.

Numera är den min mammas, men hon föredrar sin iBook.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-04 21:37

Jag föredrar också min iBook (självfallet blåbär den med), enda gångerna jag har igång iPC:n är när jag tankar något från Kazaa

Nej, jag skulle inte vilja köra MacOS på en PC.

Även om Apples hårdvara kanske inte är den snabbaste så tycker jag att Apple är värda mina pengar (hur ska de annars utveckla MacOS, alla iApps osv.?).

Bevaka tråden