Jag tror att vi Mac-användare har valt sida på grund av "helheten". Mjukvaran, OS i kombination med program, hårdvaran - stabilitet i kombination med snygghet. Redan innan Steve kom tillbaks och revolutionerade med iMac, tyckte jag, att Macintosh var "snyggare" trots att dom var beige. Snygg finish etc...
Eftersom "vi" idag har en marknadsandel på cirka 5%, tror jag att Apple kommer fortsätta sälja sina burkar, även om man kan köra OSX på Intel/AMD etc. Analogin med Mercedes & BMW tror jag även håller i detta fall.
Antag:
50% av Apples nuvarande kunder behåller Appleburkar. 50 % av 5% är 2.5 %.
Antag vidare att av 95% övriga, Windows, Linux, Unix etc, så flyr på kort sikt 10 procent av marknaden och på lite längre sikt 20 %. det är en jävla stor marknad. Kombinerat med billigare instegsmodeller - typ eMac så kan denna siffra bli högre.
25% av tillkommande kunder lockas över till Appleburkar, på lång sikt, förutsatt att de är relativt attraktiva i pris/ säg 25 till 30 procent dyrare.
På kort sikt kompenserar dessa då de tillsammans blir 2.5%. På lång sikt kanske vi hamnar på ett tillskott i närheten av från 5 till 10, vågra vi hoppas på 15 procent av marknaden?
75% av tillkommande OSX kunder väljer Intelburkar. Dessa 75% är lättare att locka över till apple-hårdvara än en inbiten wintel-dude.
Jag tror, att på det stora hela, tar dessa "flyktingströmmar" kanske ut varandra...men att basen för Operativstystemet ökar - vilket bara kan vara bra i slutändan!
cheers,
den bleka
ps. skrevs snabbt så viss logik kanske bortfaller - ville bara får fram huvudtanken...