Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator bäst men...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har använt programmet Freehand i över tio år, men tröttnade till slut eftersom macromedia vägrar lägga nåt krut på det, de senaste versionerna har varit buggiga som attan och eftersom den nya byrån jag sitter på inte ens hade programmet, tänkte jag att jag lika gärna kunde gå över till Illustrator CS, eftersom jag använder Indesign (bytte från quark för två år sedan, saknar quark typ ingenting...). Jag gillar illustrator i stort, men har en del småsaker jag irriterar mig på (jag har lusläst manualen, men om det är något jag missuppfattat så får ni gärna räta ut frågetecknen.

Plus/minus-listan:

+ Snabbt, renderar snyggare än freehand
+ Effekterna är riktigt bra, rätt använda, gillar appearencepaletten.
+ Bra textfunktion, men varför inte indesigns palett rakt av, så att man kan göra ensidiga dokument direkt i illustrator.
+ copy/paste direkt till indesign
+ Align to artboard, finns inte i indesign (kontigt?)

- Alignfunktionen borde vara samma som i indesign. Exempel: När jag vill cetrera ett objekt inuti ett annat objekt i illustrator flyttas båda objekten kring någon typ av "gemensam" mittpunkt. I indesign flyttas bara det inre objektet.

- I freehand kan man aligna enskilda punkter efter varandra, supersmidigt, man kan även "distributa" enskilda ankarpunkter. (Detta var största enskilda anledningen till att jag inte ville byta) Finns det något sätt att komma runt detta? Vet att vissa använder sig av "smart guides", men jag tycker att det är lite osmidigt...

- Detta har jag säker fått om bakfoten så hjälp mig. Varför skall det vara så svårt att markera en ankarpunkt? Om jag använder direktmarkeringsverktyget (vita pilen) så måste jag klicka på banan för att se var punkterna finns och sedan klicka på punkten jag vill ändra. Har jag objektet markerat med markeringsverktyget (svarta pilen) måste jag förta avmarkera, klicka på banan för att se var punkterna finns och sedan klicka på punkten, tre steg alltså...Extra svårt blir det om man har en helt vit bana på vit bakgrund (som till exempel maskar ur ett annat objekt...

-Rundade hörn - var kan jag ändra rundningen på ett befintligt objekt. Vet att man kan alt-klicka när man skapar det, men hur får man upp sttingen för "corner radius igen?

- Möjligheten att se ett "offset path" och andra effekter i "outlineläget" (apple + y). Vet att man kan se det efter man tryckt "expand appearences, men då är det ofta för sent...

Som ni märker så har jag snöat in på "alignfuntionen", men det är nog den som jag använder allra mest i mitt arbete...

Annars som sagt, Illustrator slår Freehand på fingrarna, men det finns lite att jobba på.

Tar även gärna emot små tips och tricks ni har i Illustrator för att snabba upp arbetsgången..

mvh

/Chevy

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 13:14

Tja jag har aldrig gillat freehand pga dess buggighet och för att vissa funktioner är så halvdant implementerade som exempelvist färgtoningar. Nåja nog om freehand.

Illu fungerar bäst i trycksammanhang och det är där det gäller. Nu har jag inte syselsatt mig med sådant på länge. Senaste illuversionen jag använde i sådant arbeter var version 7 så jag ligger med lite gammal information.

Att i illu ändra rundningen på hörn går att göra individuelt för varje punkt rätt smidigt men det du efterfrågar är nästan enklast att göra en ny box. Freehand har alltid varit före med att ha fina funktioner men som sagt har kvaliteten varit mer lidande.

För align funktionerna är smart guides väldigt trevliga. Men kan vara störande när man inte vill ha funktionen just då, snabb komando finns för av och på.

Tyvärr får du leva med att vissa funktioner som finns i freehand inte finns i Illustrator men i sin helhet tror jag du kommer att gilla illu mer.

Citat:

+ Bra textfunktion, men varför inte indesigns palett rakt av, så att man kan göra ensidiga dokument direkt i illustrator.

Då skulle folk sluta köpa InDesign?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 13:48

har gjort ett antal broschyrer enbart i illustrator.
(ja, satte dock ihop de sid-illustrator-filerna i QXP)

…iofs gjorde jag också en presentation där där jag scrollade horizontellt genom ett riktigt brett illustrator-dokument.

ja, är man fanatisk så är man

Ursprungligen av chevychase:

...Varför skall det vara så svårt att markera en ankarpunkt? Om jag använder direktmarkeringsverktyget (vita pilen) så måste jag klicka på banan för att se var punkterna finns och sedan klicka på punkten jag vill ändra. Har jag objektet markerat med markeringsverktyget (svarta pilen) måste jag förta avmarkera, klicka på banan för att se var punkterna finns och sedan klicka på punkten, tre steg alltså...Extra svårt blir det om man har en helt vit bana på vit bakgrund (som till exempel maskar ur ett annat objekt...

Kan inte annat än hålla med. Freehands vektorritverktyg är underbart logiska och lättanvända men jag kämpar med svettpärlor i pannan varje gång med Adobes verktyg. Är det så att Macromedia har något patent som sätter käppar i hjulet för Adobe? Minns inte om Freehand/Fontographer fanns innan Illustrator eller ej.

Nästa favoritverktyg i Freehand är "Name all colors" samt "Delete unused colors". Man får ta emot en hel del loggor av halvtaskig kvalitet och med ett enda kommando får jag koll på om det gömmer sig några dekorfärger eller annat knas i loggan. Finns det något motsvarande i Illustrator?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Kan inte annat än hålla med. Freehands vektorritverktyg är underbart logiska och lättanvända men jag kämpar med svettpärlor i pannan varje gång med Adobes verktyg. Är det så att Macromedia har något patent som sätter käppar i hjulet för Adobe? Minns inte om Freehand/Fontographer fanns innan Illustrator eller ej.

Nästa favoritverktyg i Freehand är "Name all colors" samt "Delete unused colors". Man får ta emot en hel del loggor av halvtaskig kvalitet och med ett enda kommando får jag koll på om det gömmer sig några dekorfärger eller annat knas i loggan. Finns det något motsvarande i Illustrator?

Illustrator är något äldre än Freehand, och under en tid fanns de båda under Adobes paraply, efter att Aldus hade blivit uppköpt, men pga av olika skäl var Adobe tvungen att släppa Freehand. Men från den perioden härstammar en del gemensamma funktioner, t.ex. Freehands ganska fina stöd för Illustratorformat (börjar bli till åren nu, men var bra)

Ang att rensa färger: Välj "Markera alla oanvända" från palettmenyn i "Färgrutor". Sen vill du nog också bekanta dig med paletten "Dokumentinfo och dess meny" Den visar info för de markerade objekten. Illustrator har ingen förhandsvisning av separationer, men det går att öppna dokumentet i Acrobat (om du jobbar i AI-format) och använda dess förhandsvisning av separationer. Du behöver inte ens stänga dokumentet i Illustrator Kika också på funktionsmakrot "Ta bort oanvända palettobjekt"

En sak som får mig att ogilla Illustrator är att det är så bökigt med olika pilar. Jag fattar inte varför man måste ha olika markörer för att markera banor/ankarpunkter. Det räcker med en och man slipper en massa snabbkommandon för att byta mellan pilarna när man håller på att finjustera banor. Dumt!

En annan sak som jag aldrig fattat. Varför är det inte logiskt att konvertera en text till banor, jag använder Illustrator så sällan att jag aldrig hittar den funktionen lätt (logiskt ställe där den ligger på vore ju fint, med ett logiskt namn). Och ännuvärre, varför hittar man inte funktionen "klistra in inuti"? Det är ju en underbar funktion i Freehand som jag ännu inte hittat i Illustrator.

Ursprungligen av CyberPet:

En sak som får mig att ogilla Illustrator är att det är så bökigt med olika pilar. Jag fattar inte varför man måste ha olika markörer för att markera banor/ankarpunkter. Det räcker med en och man slipper en massa snabbkommandon för att byta mellan pilarna när man håller på att finjustera banor. Dumt!

En annan sak som jag aldrig fattat. Varför är det inte logiskt att konvertera en text till banor, jag använder Illustrator så sällan att jag aldrig hittar den funktionen lätt (logiskt ställe där den ligger på vore ju fint, med ett logiskt namn). Och ännuvärre, varför hittar man inte funktionen "klistra in inuti"? Det är ju en underbar funktion i Freehand som jag ännu inte hittat i Illustrator.

Det behöver du inte heller, vit pil markerar ankarpunkter eller objekt, vill du redigera dem byter du dock lämpligen till ritstiftet, och alternerar verktyg med Alt- och Cmd

Klistra in i vet jag inte, men som en Workaround går det att dra objektet som ska in till färgrutor, och sen dra färgrutan till det objektet det ska in i. Använd sen vit pil för att flytta objektet i förhållande til färgrutan. Bökigt, men möjligt, andra har säkert bättre tips

Skapa textkonturer hittas lämpligt nog under menyn Text

  • Medlem
  • 2005-02-14 16:32

Kolla gärna in den här tråden, om ni vill ha fler uppslag till vad som är dåligt med illustrator:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=28653

Ursprungligen av chevychase:

Hej!

- Alignfunktionen borde vara samma som i indesign. Exempel: När jag vill cetrera ett objekt inuti ett annat objekt i illustrator flyttas båda objekten kring någon typ av "gemensam" mittpunkt. I indesign flyttas bara det inre objektet.

- I freehand kan man aligna enskilda punkter efter varandra, supersmidigt, man kan även "distributa" enskilda ankarpunkter. (Detta var största enskilda anledningen till att jag inte ville byta) Finns det något sätt att komma runt detta? Vet att vissa använder sig av "smart guides", men jag tycker att det är lite osmidigt...

Tar även gärna emot små tips och tricks ni har i Illustrator för att snabba upp arbetsgången..

mvh

/Chevy

Lösningen på alignfunktionen har jag lärt mig här på forumet tidigare. Så här gör du: När du markerat båda objekten så klickar du med svart pil, utan att hålla ner någon annan tangent, på det objekt som du vill ska ligga stilla. Sedan trycker du exempelvis centreringsknappen. Voila!

Ursprungligen av Thomas R:

Lösningen på alignfunktionen har jag lärt mig här på forumet tidigare. Så här gör du: När du markerat båda objekten så klickar du med svart pil, utan att hålla ner någon annan tangent, på det objekt som du vill ska ligga stilla. Sedan trycker du exempelvis centreringsknappen. Voila!

Det där var ju riktigt suveränt, jag har alltid haft problem med det.

Chevychase: Om du enkelt vill kunna redigera objekt med rundade hörn i efterhand så, istället för att välja ritverktyget för rektangel med rundade hörn, skapa ett med normala hörn och välj Effects>stylize>Round corners... Det objektet kan du sedan gå in och redigera rundningen på under appearance-paletten.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 14:06
Ursprungligen av Thomas R:

Lösningen på alignfunktionen har jag lärt mig här på forumet tidigare. Så här gör du: När du markerat båda objekten så klickar du med svart pil, utan att hålla ner någon annan tangent, på det objekt som du vill ska ligga stilla. Sedan trycker du exempelvis centreringsknappen. Voila!

Ok, men funkar det bara i Illustrator CS då? Hur gör man t.ex. i Illustrator 8 för att låsa fast ett av "align-objekten"?

Fast den heter väl inte "skapa kontur" eller "gör till bana"? Har nog missat det.

Okej, låt mig ge dig ett exempel på något som man vill använda "klistra in i" så du förstår:

Jag har en skyline ritad som jag vill ha in i ordet "Cityliv".

I Freehand är det buslätt då det bara är att placera skylinen över texten som man vill ha den, sen klippa ut den och sedan välja "klistra in i" bokstäverna.

Ursprungligen av CyberPet:

Fast den heter väl inte "skapa kontur" eller "gör till bana"? Har nog missat det.

Okej, låt mig ge dig ett exempel på något som man vill använda "klistra in i" så du förstår:

Jag har en skyline ritad som jag vill ha in i ordet "Cityliv".

I Freehand är det buslätt då det bara är att placera skylinen över texten som man vill ha den, sen klippa ut den och sedan välja "klistra in i" bokstäverna.

Det lustigaste med det här är att man kan göra precis som i Freehand i InDesign. "Paste into" är Kommando Alt V. En skillnad finns. Om det man vill klistra in består av flera objekt måste man gruppera först i Indesign innan man klipper ut/klistrar inuti.

En grej ja irriterar mig mkt på med illustrator CS är att det smälter så dåligt in i restan av sviten (CS) rent användarmässigt. Känns som att det ligger lite efter Indesign & PS.

Ursprungligen av CyberPet:

Fast den heter väl inte "skapa kontur" eller "gör till bana"? Har nog missat det.

Okej, låt mig ge dig ett exempel på något som man vill använda "klistra in i" så du förstår:

Jag har en skyline ritad som jag vill ha in i ordet "Cityliv".

I Freehand är det buslätt då det bara är att placera skylinen över texten som man vill ha den, sen klippa ut den och sedan välja "klistra in i" bokstäverna.

I Illustrator lägger man vektorobjektet över bilden, väljer båda, högerklickar och väljer "Make clippingpath".

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Stefan, vad heter det på svenska och under vilken meny hittar man "Make clippingpath"? (Tack förresten!)

Vet inte på svenska, men det är i "Object"-menyn "Clipping path" välj "Make". Det är command+7 snabbkommando - i varje fall i International English version, som jag kör.

Vektor-objektet måste alltså ligga över bilden, båda ska vara valda.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Alright. Tack än en gång!

Tänk, idag fick jag två problem lösta, i två olika program. Jippie för 99mac!

1
Bevaka tråden