Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minst 20% ledigt hårddiskutrymme under X?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 10:53

Finns det rön som säger att man ska ha minst 20% (helst 30%) ledigt hårddiskutrymme under OS X för att datorns prestanda inte ska bli lidande?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 10:55

Ledigt skall man ha men så mycket behövs inte...
Under 10% kan det görja droppa prestanda en smula, under 5% kan det bli jobbigt...
Men det beror ju oxå på HD kontra RAM m.m. (dvs mindre än 5% kan funka fint.)

Du bör aldrig gå under 1 Gb ledig på disken.
Det är en hållregel jag har. Helst mer men det är inte alltid det går.
Men självkart har du 1 Gb ram behöver du inga 1 Gb ledigt på disken...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 11:00

%-tal tycker jag alltid blir lite konstiga. Om jag har en 500 Gb så ska jag alltså ha minst 50 Gb ledigt?

Borde det inte finnas ett mer absolut tal i så fall?

Senast redigerat 2005-02-17 11:12
  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 11:09
Ursprungligen av Goka:

Om jag har en 500 Gb så ska jag alltså ha minst 50 Gb ledigt?

I vilken tråd hittade du svar som ger det resultatet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 11:13
Ursprungligen av Pär:

I vilken tråd hittade du svar som ger det resultatet?

Det var en återförsäljare som rådde min pappa att aldrig ha mer än 80% av diskens kapacitet utnyttjad.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-17 12:05
Ursprungligen av Pär:

I vilken tråd hittade du svar som ger det resultatet?

10% ledig

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 12:25
Ursprungligen av juanito:

10% ledig

Då hittade han i denhär tråden ser vi, men fortfarande en smula skumt att man kunde läsa det innan du skrev inlägget...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-02-17 12:33

Fritt utrymme på hårddisken under OS X

Pratade med Apple support om detta med ledigt hårddiskutrymme.
Enligt dom är ett absolut minimum 10% av hårddiskens totala storlek.
På en 30 GB disk blir det alltså 3 GB som ett absolut minimum och är
disken uppdelad i partitioner ska minimum 10% av diskens totala utrymme
finnas ledigt på den partition där OS X ligger.
Allt enligt Apple support.

Med mindre utrymme ledigt kan filsystemet börja ta skada och som i mitt
fall kräva Fdisk reparationer innan det ens fungerade att installera fler program.

Mvh
/Lamin

Ursprungligen av Pär:

Då hittade han i denhär tråden ser vi, men fortfarande en smula skumt att man kunde läsa det innan du skrev inlägget...

Men ... Du skrev ju själv:

Citat:

Under 10% kan det görja droppa prestanda en smula, under 5% kan det bli jobbigt...

För övrigt finns en del tester som stöder att prestanda påverkas negativt när diskar börjar bli fulla (ingen direkt överraskning, SATA var sämre än SCSI vill jag minnas) samt hur mycket. Vill minnas att det var på barefeet jag läste detta, i sammanhanget RAID och högupplösta videoströmmar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 12:49
Ursprungligen av thorman:

Men ... Du skrev ju själv:

Visst, och det fanns en rad till...

Du skrev:

Citat:

För övrigt finns en del tester som stöder att SATA var sämre än RAID

och det menar du väl inte

Ursprungligen av Pär:

och det menar du väl inte

Tja, bortsett från att påståendet är lite att jämföra äpplen och päron so kan jag visst stå för det.

Generellt kan du säga ha aldrig under 1 Gb ledigt på disken.
Har du mer än 512 Mb RAM kan du ha mindre men jag rekommenderar alltid alla mina kunder att ha minimum 1 Gb ledigt.

ÅFn får nog ta och lära om lite tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 14:24

1. OS X kan ju skapa rätt stora swap-filer ibland, men dom brukar vid normalt användande inte växa och krympa så mycket. Så där ska man oroa sig om man kommer under 500mb ledigt, vid normalt användande.

2. Fragmentering, ju fullare disken blir desto större sannolikhet för att även små filer fragmenteras. Samt att OS X's "on the fly" defragmentering får svårt att flytta runt filer.

3. Desto mer program och filer som används flitigt, desto mer konkurens om att få ligga i "heta zonen" på disken. OS X sparar den del av hårddisken som går snabbast att komma åt (innerst på varje skiva) för filer som används ofta.

Men att tala i % tal är helt missvisande. Så länge man inte, av någon svart magi anknuten anledning, anpassar filstorlekarna efter hur står disk man har.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 20:22

Min 40 gb-disk är fylld till 94% för tillfället och ligger oftast däromkring. Jag har inte märkt av några problem med trasig disk eller program som inte vill installeras som någon nämnde, men jag har dock rätt extrema "swap-tider" lite då och då. Om det är ett symptom på lite disk eller helt enkelt så det blir med 512 mb ram och 4200-disk vet jag inte. Båda och en kombination känns troliga.

Ursprungligen av Sebastian T:

......... men jag har dock rätt extrema "swap-tider" lite då och då

Vad är swap-tider ?
Hela den här tråden intresserar mig mycket eftersom mina diskar konstant är fulla. Kanske jag kunde ha bättre prestanda om jag såg till att tömma dem lite?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 21:08
Ursprungligen av fcerha:

Vad är swap-tider ?
Hela den här tråden intresserar mig mycket eftersom mina diskar konstant är fulla. Kanske jag kunde ha bättre prestanda om jag såg till att tömma dem lite?

När inte ram-minnet räcker till och datorn använder hårddisken istället. Detta går i regel mycket långsammare, men i mitt fall känns det ofta löjligt långsamt. Hårddisken knastrar för fullt och det tar en evighet innan något händer.

20% var något man sa när diskarna inte var så stora idag kan man fylla på rätt bra men lyssna på alla som säger 1 GB ledigt och det oavsett hur mycket minne du har.

1
Bevaka tråden