Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad saknas i osx?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

//MODERATOR.ANM: Vad sägs om att vi skulle sammanställa/redigera nedanstående inlägg och skicka in dessa till Apple som förslag på förbättringar?
//

Nu hoppas jag inte på att denna tråden blir början på ett datorkrig.

utan bara handlar om macens os.

så alltså vilka funktioner borde finnas med, som ej finns där.

jag kan sakna att enkelt kunna högerklicka och eventuellt enkelt få fram dokument så att man slipper att få hela skrivbordet fyllt med skit.

[ 08 Oktober 2002, 09:27: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Kanske ett enkelt sätt för en administratör el. root att ändra permissions på de applikationer samt system filer som är ofarliga att ändra på utan att sabba systemet eller underminera säkerheten.
Visst, det finns Terminal, det finns sudo och kanske en och annan applikation därute för att göra detta men så långt jag vet tycker jag inte de är lätta.

Å andra sidan kan ju denna "jobbighet" pusha på en att lära sig Terminalen lite mera eller helt enkelt hur Unix funkar i botten. Inte helt fel.

Det var vad jag kom på för tillfället.

G-bit

[ 02 Oktober 2002, 19:17: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

När jag dubbelklickar en icke installerad font så kan inte ett grundinstallerat OS X öppna filen. OS X har inget sätt att visa typsnitt på förutom de som redan är installerade och syns inne i programmen.

Den självklara förebilden är programmet FontBook som följer med Suitcase, men det klarar bara Truetype i dagsläget. Detta fönster ploppar upp på mindre än en sekund när jag dubbelklickar en Truetypestil på skrivbordet (förminskad bild):

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 19:59

* Märking av mappar och andra objekt.
* Ljud- och gränssnittstemata inbyggda i OS:et. (Möjligheten att välja det gamla utseendet från Mac OS 9 vore najs.)
* Fönster med kanter som man kan dra i med musen.
* Journalförande filsystem.
* Generellt, standardiserat avinstallationsprogram.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-02 20:07

Håller med Anders.

Sen skulle jag vilja ha tillbaka märkning i Finder. Saknar den som attan. Perfekt om man vill skilja ut en fil/mapp eller om man vill sortera i listvisningsläget i fönster på sitt eget sätt. Jag använde det hela tiden i os9.

Draags:
Kolla på MaxMenus. Gör nästan det du frågar efter. Iaf klick på tom menyrad (inte ctrl-klick på skrivbordet).

Gambit:
I 10.2 kan du ta visa info på en fil/mapp, välja "Ägare och behörigheter", klicka på hänglåset och ändra behörigheten för den filen/mappen.

För att vara en som kör OS 9 fortfarande så har du järnkoll Mondo! Bra synpunkter det där.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:

Gambit:
I 10.2 kan du ta visa info på en fil/mapp, välja "Ägare och behörigheter", klicka på hänglåset och ändra behörigheten för den filen/mappen.

Mmmh, det bådar gott. Bara att jag har just nu inte Jagularen än. Kommer senare.

G-bit

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 21:50

Finder
* Dubbla scrollpilar i båda ändar.
* Ett sätt i Findern att titta på typsnitt
* Någon form av märkning för mappar och filer
* Kunna radera CD-RW i Findern
* Findern och skrivbordet ska "refresha" oftare
* Flexibelt mellanrum för verktygsfältet
* Program/kontextmeny för att kryptera filer/mappar
* Kunna justera kolumnerna i Öppna/spara rutan
* Att sökfunktionen i verktygsfältet fungerar när man har bara text
* Funktionstangenter i Findern tillbaka
* Att alias utan någon orginalfil automatiskt slängs
* Vill veta hur mycket många MB och hur många filer jag slänger när jag tömmer papperkorgen.
* Att apple döper om Aqua till Glas, liquid eller något annat och så de kan införa färg teman igen. Vet fler som vill ha andra än Aqua och Graphite.
* Ta bort "Gå" menyn. Allt som finns där i passar bättre på andra ställen. Nästan iallafall.
Vill kunna välja vilken mapp som ska öppnas när man väljer ett nytt Finder fönster.
* Ett shysstare gränssnitt på CUPS.
Vill ha menyer som man kan "slita" loss.
Vill att Findern ansluter till CDDB automatiskt när man sätter in en musikskiva. Nu måste man starta iTunes.
* Alla mussymbolerna ser olika ut. Kopiera är aqua grön, går ej att kopiera är vit (borde kanske vara röd?) Alias blir en pil men inte lika tydlig som de andra symbolderna.
En sökfunktion i Findern a la iTunes. Börja skriv i och fönstret blir blankt och visar automatiskt upp alla dokument/filer som passar på sökningen. Många i början som sedan blir färre ju mer man skriver in.
* Att Findern kommer ihåg alla mina fönsterinställningar...

Dock
* Mappar ska vara springloaded
* Kunna anpassa dock med avskiljare och flexibelt mellanrum precis som verktygsfälten.
* Kunna dela upp dock i flera olika som docks.
* Kunna låsa symboler med lösenord.
* Kunna ställa in dockan så att den autogömmer sig när vissa program är i förgrunden.
* Ordna så att man kan navigera igenom fler än 5 nivåer.
* Vill kunna ha den på den på en annan skärm.
* Att man kan minimera den till en symbolen som glider ut när man för musen över eller klickar på symbolen.
* 50% symboler för program som är gömda.

Systemet
*Location manager tillbaka!
*Ett filsystem utan filändelser
* Kunna ställa in när olika hårddiskar ska sättas i vila.
* Kunna lösenordsskydda hårddiskar/partioner
* Vill se vilka som är ansluta till min dator.
* Ett gränssnitt för Apache
* Ett sätt att slänga in alla Unix man i helpcenter på ett snyggt sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 22:09

Glömde några saker.

Mac OS X:
* Ett filsystem utan filändelser. (Tack Acke!)
* Programmenyn och den flytande paletten tillbaka. (Och möjlighet att stänga av dockan.)
* Möjlighet att stänga av alla effekter.
* Om man markerar ett objekt och trycker på cmd-C eller cmd-X, hoppar till en annan mapp och trycker på cmd-V ska objekten kopieras eller flyttas. (Bra grej i Windows.)

Datorerna:
* Strömbrytaren tillbaka på tangentbordet.
* Inbyggd FM- och DAB-radio!
* Tvåknapparsmus med hjul.
* Extremt bra kontektmenyfunktioner. (Programmerbara!)
* Ergonomiskt, delbart tangentbord med löstagbar numerisk del.
* Programmerbara F-tangenter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 22:11

Installerade idag, som jag redan nämnt på Livsstil, XP på min faders dator, och det jag definitivt saknar i OSX är rappheten hos XP. Min ett år gamla, svindyra dator känns seg

Jag har tidigare avfärdat kritiker av tians seghet med att i det stora hela går det ändå snabbare att arbeta i tian än i nian då stabiliteten är så mycket större i tian.

När jag nu hänger på 99mac under XP, inser jag att problemet blir så mycket större om man jämför med annat än nian, dvs Windows XP på en snorbillig PC-burk!!

Usch, vad trist!!

Tycker Ylan, som för övrigt är mycket nöjd med framför allt batteritiden på sin PB G4.

[ 02 Oktober 2002, 22:12: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Systemet
*Location manager tillbaka!.

Åpplemenyn -> nätverksplats motsvarar väl location manager eller fanns där något ytterligare som jag missat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 14:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Systemet
*Location manager tillbaka!.

Åpplemenyn -> nätverksplats motsvarar väl location manager eller fanns där något ytterligare som jag missat?

Jepp, i gamla Platsinställningar kunde du ställa in mycket mer. Tex Quicktime, Ljud, Internetanslutning inställningar och mycket mer. I Macos X 10.2 kan du bara ställa in nätverksinställningar.

otroligt bra synpunkter ocj konstruktivt, utan att det kommer upp windows inlägg.

det fanns i unix systemen en zoom knapp i varje finder fönster för att förstora . förminska symbolerna, detta vore trevligt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-04 09:48

jag säger bara:
goddag OS X - hej då enkla lösningar

- morgontrött tobias

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-04 10:22

Det är rätt kul att läsa alla inläggen som behandlar just detta tema. Jag kan inte påminna mig om något som jag saknar eller önskar mig i OS X så där på rak arm.

Så länge inte datorer har ett gränssnitt som är helt intuitivt så handlar all datoranvändnig om att anpassa sig till ett förbestämt arbetssätt som någon annan har listat ut.

När jag sätter mig framför ett system, må vara vad som helst så vet jag oftast vad jag vill göra (surfa, skriva, osv) och så sätter man igång. Ju mer man använt O/S:et innan, desto mindre måste man gissa. Fördelen med MacOS har väl alltid varit tiden man måste gissa innan man lyckas. Mät den, och märk att MacOS har en kortare tid än de flesta O/S.

Alltså har jag svårt att hitta på något typ "jag vill högerklicka och trycka F11 så kommer program X upp" eftersom jag vet hur just detta O/S fungerar och anpassar mitt arbetssätt till det. En annan lärdom efter många år med datorer är att ju mer man baserar sitt arbete på tredjepartstillägg till UI:et, desto mer besviken och handfallen blir man när det försvinner eller slutar fungera med nyare O/S.

Ett exempel: Jag har aldrig använt PopChar. Jag har sett det hur många gånger som helst men varje gång jag kommer till min dator är "Tangentbord" startat innan jag har hunnit tänka vidare på saken och framförallt innan jag hunnit lägga in popchar (om jag nu skulle behöva titta på något tecken).

Intuitivt UI:
Inget fjantigt skrivbord. Jag vill ha en HUD-funktion i ett par glasögon eller direkt på näthinnan, så att om datorn vill presentera information (i bildform) för mig vill jag ha den överlagrad på verkligheten, inte i ett fönster på en skärm. Inmatnig sker med röst eller hjärnvågsscanning.
Min uppfattnnig är datorers UI inte skall vara en sak för sig utan något man snabbt tar sig förbi för att komma till det som är viktigt: vad jag ska göra.

Ta telefonen t.ex. Den har ett väldigt enkelt UI. Lyft luren, slå numret, Tala! Jämför med att skriva ett brev på datorn: Starta datorn, vänta, navigera genom UI:et tills du hittar progammet. Starta programmet, vänta, använd det ovana sättet tangentbord och mus (jfr tal), hitta utskriftsfunktionen, vänta, se brevet på papper.
Om datorn ska lyfta måste det gå fortare att skriva brev på en "dator" än med penna och papper.

Haha, vilken framtidsdåre tänker ni nog men tänk efter, hur mycket har egentligen hänt med gränssnittet dator/människa sedan datorn skapades? Vi gick från hålkort till bildskärm på 60-talet, på 80-talet fick vi mus. Vad har hänt sen? Inte ett sk*t ärligt talat.

Det enda som händer är att datorerna blir snabbare och kan slösa processortid på att visa ett snyggt GUI enligt samma principer som Xerox Parc.

Sådärja! Nu har jag slösat lite tid för er
I övrigt anser jag att OS X är ett schysst OS som visst kan utvecklas, men som sagt, det sk*ter egentligen detsamma eftersom det kommer att vara hopplöst förlegat när BollmanOS 1.0 lanseras

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-04 11:50

Vi väntar med spänning på BollOS!

Ska man prata gränssnitt så saknar jag en sökfunktion IRL. Rackarns vad juste det hade varit!

Vart har jag lagt brillorna? Sök, tjong och där har jag hittat dem. På kylskåpet.

Det hade varit bra...

*Command N: Ny mapp
*Kunna ha fler "docks" (?) samtidigt, ex; en till höger och en nertill på skärmen.
*Kunna lägga papperskorgen på skrivbordet (ja det finns program för det, men det ska vara inbyggt)
*Dubbelklick på fönsterlist fäller ihop fönster (slippa köra windowshade)
*Kunna välja Themes direkt i systemet (och slippa kracha datorn 2 ggr pga att man leker med dessa *hrmf*)
*Totala inställningsmöjligheter för allt "lull-lull"
*Fliksystemet tillbaka när det gäller minimering av fönster.
*Zoom-effekten av fönster ska kunnas stängas av.

Nej nu är lunchen slut, tillbaka till arbetet...

- Ett snabbt o snärtigt GUI

- Möjlighet o refresha finder fönster

- Bättre CUPS / Print Center funktioner

- Förbättrade anslutningsmöjligheter och genvägar för dessa.

Att apple döper om Aqua till Glas, liquid eller något annat

"Liquid" är upptaget av KDE -> www.kde.org

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
jag säger bara:
goddag OS X - hej då enkla lösningar

- morgontrött tobias

låter som jag skulle passat på och ge dig litet stryk när jag var i GBG igår

• Medlem
  • 2002-10-04 15:27

Massa av de omvan redan nämnda sakerna +
• Virtuella skrivbord.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-05 13:25

Bra inlägg… Jag undrar hur man får Apple att höra allt detta… Vissa saker lyssnar det på, andra… nääää…

• Ett filsystem utan filändelser
Hur ska detta gå till om man ändå ska hålla sig till standarder? OSX har löst detta på ett bra sätt tycker jag ivf. Du behöver inte ens se ändelserna…

Det jag stör mig på som 17-ton är:

• Dockan är OFLEXIBEL
Denna måste fungera som resten av system… Du måste kunna på samma sätt du drar runt filer i finder kunna dra filer till dockan.

• Utskrifter
Jag vet inte om detta är ett fel som bara jag uppfattat, men på jobbet e min OSX-maskin totalt skitso vad gäller utskrifter… Den kommer inte ihåg några inställningar jag göra. I regel vill jag skriva ut i färg med en viss skrivare från vissa dokument/program medan jag vill skriva ut i svart vit från en annan skrivar från andra program… Detta fungerade i OS9 med en skrivare utan problem… OSX borde fixa till detta verkligen. As-jobbigt att gå in till "Page Setup" och sedan "Print" varje gång man ska skriva ut nått.

"Print Center" och "Directory services" borde för övrig flyttas till ex. Apple-menyn eller System Preferences och inte vara gömda i Program > Verktyg…

• Programhantering
Ett program är ett program… I OSX behandlas varje programs enskilda fönster som en "del" av progrmmet eller nått… Vid programväxling "genom klickning" så kommer bara ett fönster från den givna programmet "överst" - inte hela programmet som i OS9. Detta borde vara ett val!

• Smartare navigering
Menyn "Gå" i all är… Men jag tycker "Network" i Findern borde leda ut mig till servrar på nätverket. Det borde även finnas möjlighet att koppla sig till en server genom "öppna/spara" dialogen i program… "Öppna/Spara" dialogen borde för övrigt bli mer finder-lik vad gäller allting…

• Bättre grafikprestanda
Visst är Quartz Extreme "häftigt" men det är inte särskilt användbart idag (ingen utvecklare använder det). Jag vill se SNABBARE 2D… Vanlig, bitmappad 2D MÅSTE gå snabbare. Som det är idag så är det på gränsen till underkänt. Det "duger" men är verkligen inte bra.

• Skumheter i Finder
Kopiering och kristring av ICONER borde bara FUNGERA… Det gör absolut inte det idag på de tre OSX-maskiner jag kör på dagligen.

• LiteSwitch X
Dessa killar VET HUR det ska se ut och fungera när man byter program! Bygg in i OSX!

• TinkerTools
Vem använder inte detta?
- Skugga på dockan
- Transparanta program som är gömda
- Möjlighet att sätta dockan DÄR MAN VILL
m.m.
Bygg in i OSX!

• PopUp fönster i Finder
Vi är 9 personer på jobbet… Vi börjar sakta gå från OS9 till OSX. Vi använde ALLA PopUp-fönster i OS9 men kan inte det i OSX. Väldigt synd. Foldrar i dockan ger liknande funktion, men inte alls lika flexibel.

Andra småsaker Apple borde fixa är ex. en avsevärt mycket bättre MP3-motor till QuickTime + iTunes. mpegToaster använder 0.8-2.5% CPU… iTunes/QuickTime ligger på 10-15%, ibland mer! Apple borde även försöka få utvecklare som den grupp bakom VLC att bygga in den i QuickTime. MPEG1, 2 och DivX-stöd är extremt bra att ha "out of the box" som vlc erbjuder.

En avsides sak är att Apple borde försöka få in QuickTime i Windows… Det är troligen en omöjlighet då Microsoft vill att alla ska använda WMP och att de till synes skiter i kombabilitet utanför deras sfär. Men som det är idag så är det svårt att få ut material i en bra teknologi som QuickTime till en plattform när man kräver att användaren måste ladda ner en pluggin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-05 13:54

* Att Findern kommer ihåg alla mina fönsterinställningar...

Detta är inte något som stör mig så mycket. I regel kommer alla fönster upp i kolonvy, vilket jag vill, men jag vet att andra blir GALNA av det på jobbet… I OS9 kommer Finder ihåg allt (typ). I OSX gör den lite som den vill… Man borde som användare kunda säga åt finder att göra som man vill, typ:

• Remember previus set
• Always use view:
- ICONS
- LIST
- PAN

etc.

OSX har kommit en bra bit känns det som, men det är mycket finlir som krävs för att det ska bli *perfekt*. Tyvärr tror jag större features som Quartz Extreme, CUPS och Renevouse säljer bättre än ett "perfekt, macos gränsnitt".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-05 14:30
Citat:

quote: Men som det är idag så är det svårt att få ut material i en bra teknologi som QuickTime till en plattform när man kräver att användaren måste ladda ner en pluggin.

Ja, men skicka med QT-pluginen då så slipper folk hämta den! QT är helt överlägset. Varför används inte QTVR mer förresten?

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QB]Glömde några saker.

Mac OS X:

* Om man markerar ett objekt och trycker på cmd-C eller cmd-X, hoppar till en annan mapp och trycker på cmd-V ska objekten kopieras eller flyttas. (Bra grej i Windows.)

Har fungerat sedan 10.0

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 01:17

QuickTime:

1. Juridiskt sett får man inte skicka med delar eller hela QuickTime-installern. Det finns extrem jobbiga avtal som Apple har för detta (dock är denna punkt ett mindre problem).

2. Det större problemet är att även OM man skickar med QuickTime så är det inte säker att det går så lätt… QT-installern är över 10MB om jag inte minns fel och det är inte alla som klarar av, eller vi ta hem 10MB + X MB film.

3. Folk siter ofta i reglerade nätverk där de kanske inte ens FÅR installera QuickTime. Somliga nät har det så uppstyrt att de inte ens får läsa JAVASCRIPT över http.

This is a BIG problemo…

Hur som helst… Finder:n måste sluta vara skitso… Säger jag att "Open new windows in Colum View" så ska den ALLTID göra det - men den gör inte det idag!

Visa info på objekt borde gå snabbare också! Det har blivit mkt segare i OSX Jaguar (dock verkar det vara lika segt på en Dual G4/500 och en gammal PowerBook G3/400 SCSI vilket är skumt… - men det finns en del SKUMMA saker med OSX idag så… )

Varför tänker inte Apple lite större med deras nya tekniker i OSX? Ex:

• Software Update
Borde vi inte kunna "anmäla" de program vi installerar till denna funktion?

• Preview i Finder
Lysande funktion, men man borde kuna styra denna mer (ex. vill jag kanske alltid ha en preview av bilder, men inte PDF:er och quicktimefilmer).

Även - borde inte andra företag kunde skriva egna "preview-script" (Illustrator, Photoshop…).

Om man sneglar åt windows kanske man även kunde få lite "zoom" verktyg?

• Browser
Mail är ett lysnade program… Men var finns den vettiga Browsern? Som det är idag slits jag mellan Navigator (Chimera) och IE, båda "okej" på olika saker… När kommer en "killer browser" ut? Apple - hallå?

• FTP-stöd i Finder
Måste bli bättre… mycket bättre…

• Dokumentation!
Hur har Apple tänkt att man ska figra ut hur allting fungerer i OSX? Det går snabbt att komma in och "pilla lite" i systemet, starta program och spara filer… Men så fort man vill gräva lite, lite djupare så är man helt själv… Starta en FTP-server? Verkligen inte så enkelt eller självklart att fixa… Saknas en drivrutin - var vänder man sig då? OS7-9 kanske inte var bättre iofs, där har jag bara 10 års i bagaget att "falla på"

• Medlem
  • 2002-10-06 02:34

Det borde finnas funktioner för att tilldela valda program högre prioritet. Vissa program blir onödigt sega pga att systemet hela tiden ska ha hög respons. Om man ofta kör ett program endast, kan det vara bra att kunna lägga all CPU-kraft på det, eller att man kan lägga in prioritetslistor.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Installerade idag, som jag redan nämnt på Livsstil, XP på min faders dator, och det jag definitivt saknar i OSX är rappheten hos XP. Min ett år gamla, svindyra dator känns seg

jag vet inte om du har barn eller så, men xp är väldigt rapp så länge man vårdar den mycket ömt. Men har man ungar som använder datorn flitigt så är den allt annat än rapp efter ett par månader. Efter ett antal intressanta virusarter och ett system som till slut knappt reagerade, så har jag nu gjort en sk "format c:" på familjens 1.7 ghz compaq, så nu klarar den väl sig ett tag igen.

Det finns många fördelar med pc och xp, typ pris och tillgänglig programvara osv. men man kan få ett rent helvete med den om man inte övervakar vad som installeras på den. Kaaza är en riktig virusmagnet, som mitt Norton inte alltid rår på. men som sagt skall den inte användas av nedladdningsglada tonåringar så är det säkert inga problem. Men jag håller med dej om att Apples grejer är på tok för dyra.

En liten åsikt bara

.

För er som saknar Location manager:
Location X

Jag saknar en sak...
* Märkning.

Allt annat som nämns mer eller mindre kan 3dje parts utvecklare fixa.

För att göra mig själv opopulär och reta upp alla så tycker jag det gnälls mycket och man höjer OS 9 till skyarna. OS 9 är gammalt. OS X är flexibelt och framtiden.
Sluta gnäll och programmera istället och gör allt ni saknar. ¡Basta!

Nu ska jag åka och videoredigera. Med FCP 3 på OS X.

Jo, men i jämförelse med X så var 9:an mer genomtänkt när det gäller dessa "småfunktioner", det hade inte varit så svårt att "kopiera" 9:ans bra funktioner till X...

Bevaka tråden