Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad saknas i osx?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2002-10-06 21:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
* Märking av mappar och andra objekt.
* Ljud- och gränssnittstemata inbyggda i OS:et. (Möjligheten att välja det gamla utseendet från Mac OS 9 vore najs.)
* Fönster med kanter som man kan dra i med musen.
* Journalförande filsystem.
* Generellt, standardiserat avinstallationsprogram.

*instämmer till fullo* Även fast BLEEP kan vara jobbigt ibland så är det så mycket Mac OS det kan bli med det

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-06 22:18

stfm: prova kommandot renice och nice. Mycket användbara. Se upp med ´renice -20 PID´! Det kan sänka vilket system som helst.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QB]Glömde några saker.

Mac OS X:

* Om man markerar ett objekt och trycker på cmd-C eller cmd-X, hoppar till en annan mapp och trycker på cmd-V ska objekten kopieras eller flyttas. (Bra grej i Windows.)

Har fungerat sedan 10.0

[/quote]Har det inte!!!
cmd-X funkar inte, cmd-c & cmd-v funkar men det är löjligt att behöva redera filen för hand efter sig.

Det är tragiskt att se folk ctrl+c/x och ctrl+v filer fram och tillbaka i Windoze, de stackarna har ju inte "spring loaded folders"...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Det är tragiskt att se folk ctrl+c/x och ctrl+v filer fram och tillbaka i Windoze, de stackarna har ju inte "spring loaded folders"...

Det är sant men det rättfärdigar inte avsaknaden av cmd-x. Lika korkat som enknapps mus om du frågar mig.

• Oregistrerad
  • 2002-10-08 00:17

vilket program lägger papperskorgen på skrivbordet?

• Medlem
  • 2002-10-08 00:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
stfm: prova kommandot renice och nice. Mycket användbara. Se upp med ´renice -20 PID´! Det kan sänka vilket system som helst.

Jag behöver nog lite mer kött på benen. Vad handlar det om? Kan man manuellt fördela processorkraften?

Kan du inte skriva en liten minimanual, så jag förstår hur jag först applicerar och sedan tar bort? Det vore superhyggligt.

Sitter det i efter omstart, och märks det skillnad?

Det kan tyckas löjligt, men ibland när man sitter hela dagen i ett program, kan det kännas bra om man kan fokusera systemet på just det programmet...

• Oregistrerad
  • 2002-10-08 09:12

Mest av allt saknar jag snabbheten. Trots ny dator (Ibook 600) och mer minne än i min blåvita stationära OS 92, så är den seg som sirap i jämförelse.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-08 09:38

Ledsen att jag kommer in i diskussionen lite sent. (Vet inte hur jag kunde missa den)

Jag måste säga att jag tycker att Mondo i ett tidigt skede lyckades täcka in det mesta. Bravo Mondo!

Det jag vill tillägga/upprepa är väl just att cmd-x för filer saknas i Finder, samt att jag saknar bra kontextmenyer. Tacka vet jag FinderPop i OS 9! Det är ju hur bra som helst. T.ex. funktionen att kunna titta i sit-filer utan att packa upp dem.

Kan ingen driftig själ sammanställa dessa önskemål och skicka dem till Apple? (Till Oscar Bjers kanske, han verkar ju vettig)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Finder
* Dubbla scrollpilar i båda ändar.

Skriv följande i terminalen:

defaults write "Apple Global Domain" AppleScrollBarVariant DoubleBoth

Andra alternativ är Single, DoubleMax och DoubleMin.

Men visst vore det smidigare om funktionen funnits i Systeminställningar, men det är nog bara en tidsfråga.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-10-10 09:29

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
[QUOTE]Har det inte!!!
cmd-X funkar inte, cmd-c & cmd-v funkar men det är löjligt att behöva redera filen för hand efter sig.
[/quote]Vad händer om du cmd-x på en fil och sedan hittar på att kopiera/klippa ut ngt annat, innan du klistrat in filen igen...?
Läste att det är därför de inte lagt in cmd-x för filer.

[ 10 Oktober 2002, 09:29: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-10 10:16

Det som saknas är kvickhet och enkelhet a la Classic.

Spacemanspiff: I Windows har dom löst det genom att den inte blir borttagen då, om jag inte minns fel. Om man väljer ctrl-x i Windows så blir symbolen annorlunda, men ligger kvar tills dess jag klistrat in den. Det skulle fungera klockrent i OS X också. Det saknar jag

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-10-10 11:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Spacemanspiff: I Windows har dom löst det genom att den inte blir borttagen då, om jag inte minns fel. Om man väljer ctrl-x i Windows så blir symbolen annorlunda, men ligger kvar tills dess jag klistrat in den. Det skulle fungera klockrent i OS X också. Det saknar jag

Håller med - det borde gå att lösa...

Citat:

citera:Vill att Findern ansluter till CDDB automatiskt när man sätter in en musikskiva. Nu måste man starta iTunes.

iTunes är väl ändå alltid igång?

Jag vill ha möjlighet att spara de anpassade inställningarna under Strömsparare så att jag kan återgå till dem efter att ha sett en DVD och valt den förprogrammerade profilen DVD-uppspelning...

• Oregistrerad
  • 2003-03-28 08:59

Jag har inte läst igenom hela denna tråd, så risken finns att jag kommer med något som redan sagts.

Jag vill att man ska kunna döpa om, delete:a, kopiera (osv...) filer när man väljer att öppna eller spara en fil i tex Photshop.

Så som det fungerar i Windows... saknar den funktionen väldigt mkt. Saknar även "Utforskaren" i Windows.

Det finns ett (fler?) liknande program för osx, men det jag testat suger (MacExplorer).

Bevaka tråden