Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tabeller i Indesign CS

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har ett problem jag gärna skulle vilja få hjälp med.

Jag arbetar med en tabell som löper över ett tjugotal sidor. Varannan rad är färgad för att underlätta läsningen. Tabellen bryts av rubriker vilket medför att varannanradsfärgningen bryts.

Under varje rubrik vill jag att färgningen skall "börja om". Alltså att varannan rad skall vara färgad med nystart från varje rubrik. Som det är nu så får jag gå in och manuellt fixa till det. tar en evighet + att alla ändringar i tabellen (typ ta bort en rad) gör att allt arbete får starta om från början.

Jag har letet som en tok men kan inte lista ut om Indesign stödjer detta. Varannanradfärgning finns enbart för hela dokumentet.

Inte går det heller att markera en del av tabellen och säga till Indesign att färga varannan rad av de markerade raderna.

Eller går det? Det skulle vara mycket värdefullt om jag fick hjälp med detta.

Lite svårt att förklara, hoppas det gick fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 21:52

När du ställer färgerna i tabellen så finns det ett par rutor där du kan undanta ett antal rader från din varannan färgning. Finns i tabellegenskaperna.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Ursprungligen av jannes:

När du ställer färgerna i tabellen så finns det ett par rutor där du kan undanta ett antal rader från din varannan färgning. Finns i tabellegenskaperna.

Jo, med dessa alternativ gäller endast x-antal rader i början och slutet av tabellen. Jag vill att den skall hoppa över väl valda rader inne i tabellen. Måste jag skapa flera ramar och bryta länkarna för att detta skall fungera? Känns surt.

Senast redigerat 2005-02-24 08:55
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-24 08:24

Löste du problemet?

Jag tycker inte om trådar där man inte får reda på en lösning. Man vill ju ha 99mac som en uppslagsbok för problemlösning.

Ursprungligen av hugin:

Löste du problemet?

Jag tycker inte om trådar där man inte får reda på en lösning. Man vill ju ha 99mac som en uppslagsbok för problemlösning.

Nej, problemet är inte löst. Jag menade bara att man kan ju lösa det genom att dela upp denna jättetabell i x-antal separata block och sen tillämpa varannan rads fyllning inom dessa block.

Detta är dock en kass lösning och jag är fortsatt MYCKET intresserad på alternativa lösningar.

Jag googlade fram denna plugin (99 dollar).

Table Style and Cell Styles

Hittade samtidigt en kanonsida som listar plugins:

http://www.pluginsworld.com

Jag gjorde följande Quick and dirty-script som färglägger varannan rad i en markerad tabell med vald färgruta.

Resultatet blir en varannanradsfärgning som är statisk, dvs samma som om du hade färglagt cellerna själv, vilket gör att du kan lägga till eller ta bort rader utan att färgningen "flyttar på sig"

Observera att du måste markera hela tabellen innan du kör scriptet.

Kanske inte exakt vad du behöver, men vad jag har tid att göra just nu.

Bockar och tackar!

Tyvärr funkade inte plugin:et på det vis jag ville. Där går det att formatera hela tabeller vilket i sig är praktiskt men det avhjälper inte mitt problem.

Och Richard: Bockar och tackar där med. Om du kan göra ett skript som färgar varannan rad av ett visst antal markerade rader är jag mkt intresserad. I så fall kan vi ta kontakt utanför forumet.

1
Bevaka tråden