Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apropå filsystem...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nån fördel/nackdel med att formatera diskarna med alternativet "unix filsystem" i diskhanteraren?

har testat både hfs+ och ufs och det som jag märkte stor skillnad på (i bench tester) var att det gick trögare att göra saker. Inte normala saker som word och dylikt. Men systemet var inte lika responsivt. Men å andra sidan är det ingen som sagt att ufs skulle vara snabbare. UFS är däremot säkrare och med "såsom unix ska vara". HFS+ är lite av en bastard eller törs jag säga... kompromiss? För HFS måste lira med både macos9 och x. Därför är hfs nedkladdad med fork filer som på gamla os9 tiden. Därför kan du inte köra classic på ufs (jag kunde inte det iaf). Vill du ha det säkraste ur osx välj ufs. Vill du ha det snabbaste osx systemet välj hfs+.

• Medlem
  • 2005-02-23 13:33

Jag skulle nog vilja påstå att du INTE ska välja UFS under några omständigheter. Inga Adobe-program funkar med UFS, bara för att nämna en nackdel. Det är långsammare, och erbjuder ingenting som du skulle kunna ha nytta av. Ärligt talat undrar jag varför de erbjuder möjligheten att formatera med det alls. De kanske tycker att det ser fint ut att man kan välja mellan två saker...

Mitt inlägg bygger inte på egna erfarenheter, jag ser ingen anledning att prova UFS eftersom Apple helt enkelt aldrig kommer rikta in sig på det.

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 13:34

Enda fördelen med UFS är väl att det funkar med NFS...

När jag köpte min första mac 2002 så körde jag med UFS.
Är ju från början UNIX snubbe.

Upptäckte att det blev en hel del problem o gick över till Apples kraffs.

En lite historia: UFS stödjer stora små bokstäver på riktigt i filsystemet. Min Itunes librarary Sorterade då in tex Madonna och madonna på 2 olika foldrar. Sedan när jag kopierade över de från UFS till HFS så försvann ju den tidigare av dessa foldrar med samma namn.

Tex om madonna var skapad senare än Madonna så kopierades madonna hårt över Madonna och alla filer som fanns där förvann.

Var inte så glad pga det.

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 15:18

UFS är ett tämligen föråldrat BSD filsystem, det är ersatt till största delen av FFS på BSD. *nix sidan använder mer XFS, ReiserFS, ext2 + 3, FFS, etc. än UFS.

HFS+ är ett hyggligt modernt filsystem i nuläget, med journal, metadata, defragmentering av stora filer "on the fly" och heta zoner. Allt i allt, ett riktigt bra filsystem.

HFS+ har stöd för stora och små bokstäver, det är Darwins högnivå del som inte stödjer det. Förmodligen för kompabilitet med Carbon, Classic.

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 15:31

Jag var tydligen lite väl hård mot OS X UFS, det är tydligen en hybrid mellan FFS och UFS.

Re:

Har just testat med en installation med UNiX filsystem och kan konstatera att Virtual PC inte gick att installera, efter det gjorde jag om allt med HFS+.
Märkte också omedelbums av att det är "case sensitive". När jag skrev in sökvägen till min hemkatalog funkade det inte om man inte petade dit stora bokstäver precis som det står när man kört ls i terminalen...

Senast redigerat 2005-02-23 16:00
1
Bevaka tråden