Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filbytare - P2P - hur olagligt?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-23 15:09

Läste i Metro om att Antipiratbyrån slagit till mot P2P och orsakat mycken ånger och tårar.

Vad är det som gäller egentligen?

Vad är ok och vad är inte ok?

Läste någonstans att det skulle komma en ny effektiv lag den 1:e juli i år.

Skiljer det sig rättsligt mellan typ P2P kontra Carracho?

Får vi ens diskutera det här överhuvudtaget?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 15:25

Tidigare har det varit olagligt att sprida upphovsrättsskyddat material utan licens för att göra så. Nu blir det även olagligt att ladda ner.

Kopierande av skyddat material är lika olagligt oavsett tillvägagångssättet.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-23 15:31

Ok! Det är alltså olagligt att dela filer med andra som i P2P så att andra kan ladda ner dem (såtillvida att det är skyddat material).

Däremot är det inte olagligt i skrivande stund att ladda ner skyddat material, utan det är alltså den ändring som kommer fr o m 1:e juli?! Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 15:31

Alla brott mot upphovsrättslagen är just brott. Det finns inga skillnader mellan olika program, utan det är innehållet som räknas. Till dessa räknas spridning av upphovsrättsskyddat material, d.v.s att dela ut filmer, musik m.m. Datorprogram omfattas av en särskild lag, och får bara kopieras för eget bruk. Däremot är det ännu inte mot lagen att ladda hem musik och film, då det ligger på spridaren av materialet att se till att han tillstånd till det. Det är detta den nya lagen är tänkt att sätta stopp för.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 15:33

Ja, så har jag förstått det hela iaf.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-23 15:35

Bra klargörande! Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 15:35

Frågor och svar om lagrådsremissen:
http://www.regeringen.se/sb/d/3254

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-24 00:20
Ursprungligen av Regeringen:

Frågor och svar om lagrådsremissen:
Kommer förbudet mot nedladdning av olovligt material att få någon effekt? Polisen har väl inte tid att jaga varenda person som laddar ner en låt från Internet?

Syftet med förbudet mot nedladdning av olovligt material från Internet är inte att satsa stora resurser på polis och åklagare för att jaga privatpersoner som laddar ner enstaka olovligt material från Internet. I stället är syftet att skapa klara och tydliga regler, att sprida information om och skapa förståelse för dessa, samt att öka möjligheterna att ingripa särskilt mot allvarligare fall av olaglig nedladdning. Det föreslagna förbudet innebär också att det skapas goda förutsättningar för lagliga alternativ på Internet och att sådana alternativ uppmuntras. När det t.ex. gäller nedladdning av musik mot betalning börjar lagliga alternativ komma mer och mer i Sverige.

Så de bryr sig inte om mantankar en MP3:a eller en film då och då?

Tydligen är spridande av upphovsrättsskyddat material ett värre brott än våldtäckt.

Ursprungligen av Laseranders:

Tydligen är spridande av upphovsrättsskyddat material ett värre brott än våldtäckt.

Nej! Ingen i Sverige har eller kommer att få ett hårt fängelsestraff för spridning av upphovsrättsskyddat material. Höga böter och skadestånd lär några dock dömas till.

Ursprungligen av Laseranders:

Tydligen är spridande av upphovsrättsskyddat material ett värre brott än våldtäckt.

Trevlig paralell...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-24 00:16

De talar om skadestånd i tvåmiljons klassen. För en våldtäkt får man 6 månader och 200 000 i skadestånd.

Jag skulle nog hellre sitta sexmånader i fängelse och betala 1.8 mille mindre än att leva på exsistensminumum i resten av mitt liv.

Ursprungligen av Max Wik:

De talar om skadestånd i tvåmiljons klassen. För en våldtäkt får man 6 månader och 200 000 i skadestånd.

Jag skulle nog hellre sitta sexmånader i fängelse och betala 1.8 mille mindre än att leva på exsistensminumum i resten av mitt liv.

Upp till 2 miljoner viss skillnad. Våldtäkt ger i de flesta fällande fall betydligt strängare straff än 6 månader.
Skadestånd till privatpersoner och till företag skiljer sig alltid åt företag drabbas oftast hårdare finansiellt p.g.a. olagliga handlingar än privatpersoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 00:27

Men visst är själva P2P-programmen lagliga?

Programmet i sig är ingenting olagligt - det är bara en teknik för att utbyta filer som kan vara vilka filer som helst - det är just att sprida upphovsrättsskyddat material via P2P som är olagligt.

Ursprungligen av Rajje:

Men visst är själva P2P-programmen lagliga?

Självklart. En kniv är inte olaglig. Men att hugga ihjäl nån med den är olagligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 12:17
Ursprungligen av sjovall:

Självklart. En kniv är inte olaglig. Men att hugga ihjäl nån med den är olagligt.

Det är olagligt att bära kniven på gatan också...

Att det ens går att jämföra med straffet för våldtäckt borde få det att ringa lite varningsklockor i huvet på de flesta. Det här är liksom inte värre än att klottra lite på en tunnelbanevagn eller snatta en chokladbit eller nåt, om ens det.

Ursprungligen av Laseranders:

Att det ens går att jämföra med straffet för våldtäckt borde få det att ringa lite varningsklockor i huvet på de flesta. Det här är liksom inte värre än att klottra lite på en tunnelbanevagn eller snatta en chokladbit eller nåt, om ens det.

Det var du som jämförde men det stämde ju inte.

Angående uppladdning av stora releaser så inser nog de flesta att det är ett betydligt allvarligare brott än att snatta en chokladbit.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 09:08

Orkar bry sig vad de tycker? Tanka på, bara.

Ursprungligen av Errol Garner:

Det var du som jämförde men det stämde ju inte.

Angående uppladdning av stora releaser så inser nog de flesta att det är ett betydligt allvarligare brott än att snatta en chokladbit.

Knappast.

Ursprungligen av Christian Åhs:

Klart ni får.
Om ni däremot börjar lägga ut serienummer blir vi lite griniga.

Jag har ett!
1337-H4CK3R5-D0N7-45K-4-5ER14L5

Ursprungligen av Laseranders:

Knappast.

Du är heller ej som alla andra

Tror jag tar och piratkopierar din avatar...

Ursprungligen av Errol Garner:

Det var du som jämförde men det stämde ju inte.

Angående uppladdning av stora releaser så inser nog de flesta att det är ett betydligt allvarligare brott än att snatta en chokladbit.

Kopierar man m$ program - så har de kvar dem. Ingen vetting person köper windows xp för flera tusen! Snattar man däremot en chokladbit - så har butiken inte kvar den

Ursprungligen av rana:

Skiljer det sig rättsligt mellan typ P2P kontra Carracho?

Är inte Carracho peer-to-peer?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-02-24 21:11
Ursprungligen av Andersson:

Är inte Carracho peer-to-peer?

Carracho bygger ju på Server/Klient-principen, precis som webbsidan du surfar på nu...
Med P2P brukar väl menas att två "klienter" genomför ett utbyte av data, utan inblandning av en central server.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 07:29

Men om jag sitter på datorn i majorna och loggar in på min dator vid ramberget och laddar ner filer:
Då blir det ju pär2pär - är det olagligt då?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-24 08:04

Jag har fått för mig att P2P är när man samtidigt gör sin egen dator till server, typ LimeWire. Carracho är ju, åtminstone om man kör klient, mer typ pär-2-pär

Ursprungligen av rana:

Får vi ens diskutera det här överhuvudtaget?

Klart ni får.
Om ni däremot börjar lägga ut serienummer blir vi lite griniga.

/c

Det är inte sant så korkat resonemang du fört här i åratal nu, Lasermannen.
Om du inte betalar, så är det ju ingen som utvecklar programmen till slut, precis på samma sätt som att när du/andra stulit tillräckligt många "chokladbitar" får butiken stänga.

Hur dum får man bli?

Ursprungligen av sjovall:

Det är inte sant så korkat resonemang du fört här i åratal nu, Lasermannen.
Om du inte betalar, så är det ju ingen som utvecklar programmen till slut, precis på samma sätt som att när du/andra stulit tillräckligt många "chokladbitar" får butiken stänga.

Hur dum får man bli?

Det där om nåt är väl ett korkat resonemang. Om jag inte betalar så är det väl inte så sannolikt att miljonföretag blir sura och säger: "nähä! Vissa betalar inte! Då lägger vi ner trots att vi tjänar miljoner!"

De flesta som piratkopierar hade ändå aldrig köpt produkten och då gör det ingen som helst skillnad för företaget. Om du snattar en chokladbit så har inte affären kvar den sen. Om du piratkopierar ett datorprogram så kan företaget fortfarande sälja kopior av programmet till de som är intresserade av att betala.

Och här är mitt svar på resonemanget "om alla gjorde så...": Om alla kineser hoppade samtidigt så skulle det kanske bli jordbävning, men det finns ändå ingen lag som förbjuder kineser från att hoppa.

Knaffe på Offtopic har redan gjort det så han kanske stämmer dig för att du piratkopierat hans tilltag isåfall...

Bevaka tråden