Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är nedladdning av teveserier olagligt?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 14:18

om man får drogerna av en snubbe som heter Dr Feelgod, är det ok då alltså?

jag tycker fortfarande att skiv- och filmbolagen har för stort inflytande över dessa lagar. som om bilindustrin skulle lobba och få igenom högre hastighetsbegränsningar, eller oljebolagen få igenom lagar som tvingar biltillverkarna att göra bensintörstigare bilar. (det gör dom ju iofs i USA...)

Än så länge är de fullt lagligt att ladda ner TV-serier lika väl som filmer och musik. Det är ladda upp man inte får.

Och man kan aldrig bevisa att bilföretagen skulle förlora pengar på att folk replikerade deras bilar. Om jag replikerade en BMW nu och körde runt i i ett par år framöver så skulle inte BMW förlora ett rött öre, det kan jag lova dig.

Och även om det inte finns replikatorer så kan man ju inte jämföra kopiering med stöld. Fattar inte varför folk envisas med det.

Ursprungligen av Laseranders:

Och man kan aldrig bevisa att bilföretagen skulle förlora pengar på att folk replikerade deras bilar. Om jag replikerade en BMW nu och körde runt i i ett par år framöver så skulle inte BMW förlora ett rött öre, det kan jag lova dig.

Snark plutt cha-cha-cha.

Om du inte har märkt det, är du inte ensam i världen. Fattar du inte vad jag menar med det, är det inte lönt att skriva mer.

  • Medlem
  • 2005-02-25 16:59
Ursprungligen av Laseranders:

Och man kan aldrig bevisa att bilföretagen skulle förlora pengar på att folk replikerade deras bilar. Om jag replikerade en BMW nu och körde runt i i ett par år framöver så skulle inte BMW förlora ett rött öre, det kan jag lova dig.

Eftersom du är en fattig och lidande syndikalist så håller jag med dig, men om det var fullt lagligt att replikera saker skulle många köra Ferrari och BMW, även folk som hade kunnat betala hade förmodligen inte gjort det. Till sist skulle de inte tycka att det var värt att producera grejerna, och det skulle inte finnas något att replikera längre. I fallet bilar skulle även märket skadas. Det gäller ju inte film eller musik.

Ursprungligen av stfm:

Eftersom du är en fattig och lidande syndikalist så håller jag med dig, men om det var fullt lagligt att replikera saker skulle många köra Ferrari och BMW, även folk som hade kunnat betala hade förmodligen inte gjort det. Till sist skulle de inte tycka att det var värt att producera grejerna, och det skulle inte finnas något att replikera längre. I fallet bilar skulle även märket skadas. Det gäller ju inte film eller musik.

Det har du rätt i. Film och musik produceras trots att det går utmärkt att kopiera och det skulle det göra även om det var fullt lagligt (förmodligen skulle den till och med bli bättre), helt enkelt därför att det krävs ganska lite resurser för det. Hela biljämförelsen är dålig, men att replikera en bil är mer likt att piratkopiera en film än vad det är att sno en bil. Jag ville egentligen bara visa på hur fånigt det är att ens försöka jämföra piratkopiering med nåt annat brott öht.

Om det vore relativt lätt att bygga en bil i sitt garage hemma, så tror jag dock inte att bilindustrin skulle skadas av att nån uppfann en replikator.
Vad skulle du själv föredra? Att köra omkring i en bil som bara du hade eller att tiotusen pers körde omkring i en bil som bar ditt namn? Snacka om att erkännande

Intressant att så många fullständigt kringgår trådens ämne. Trådens skapare vill veta om distinktionerna mellan tv och film/musik/spel, och dessa är, som jag redovisade för i tidigare inlägg, betydande.

  • Medlem
  • 2005-02-25 17:36
Ursprungligen av Stinky:

Intressant att så många fullständigt kringgår trådens ämne. Trådens skapare vill veta om distinktionerna mellan tv och film/musik/spel, och dessa är, som jag redovisade för i tidigare inlägg, betydande.

Fast trådens skapare ville ju veta om det är olagligt, och i juridisk synvinkel görs det inte skillnad på tv-serier, film och musik. När det gäller datorspel och andra typer av datorprogram finns det däremot en skillnad.

Ursprungligen av Hunter78:

Om jag bara vill kunna lagra tv programet eller avsnittet av en serie utan att sprida det vidare, är det då lagligt eller inte?

Det är lagligt.

Göra kopior för eget bruk av tv-serier/filmer/musik = lagligt.
Göra kopior av datorprogram man inte har licens för = olagligt.
Med nya lagen, all kopior av material som gjorts tillgängligt utan upphovsmannens samtycke = olagligt.
Observera att nedladdning från nätet i juridisk mening är likställt med att framställa kopior.

  • Medlem
  • 2005-02-25 17:40
Ursprungligen av Stinky:

Intressant att så många fullständigt kringgår trådens ämne. Trådens skapare vill veta om distinktionerna mellan tv och film/musik/spel, och dessa är, som jag redovisade för i tidigare inlägg, betydande.

Då kan man välja att sluta läsa efter ditt inlägg, eller läsa vidare. Bra, eller hur!

Njae, jag bara noterade att det är intressant. På flera nivåer.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 15:51

det här kommer att utvecklas. det kommer att bli mer produktplacering, och reklam på sätt som inte går att klippa bort.

vilket leder till det optimala sättet att kolla på tv-serier. som jag förutspådde/hoppades på för flera år sedan. att man tittar när man har tid, men att 70% kommer ändå att titta direkt när avsnittet släpps, dvs som man gör nu. jag väntar spänt varje vecka på CSI NY (Onsdagar i USA), CSI LV (torsdagar), Desperate Housewives (söndagar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-25 15:53

Betalar man inte tv licens i sverige?
Jag betalar iaf flera tusen för min förbannade tv. Kollar nästan aldrig på 1 eller 2an. Lyssnar aldrig på radio. Så tycker att den är min satans rätt att få ladda hem tex hipp hipp.

Sen borde det ju inte vara loagligt att ladda ner en serie, tex lost som någon har rippat med tex iEye tv. Då har du ju samma som du betalar licensen för på din data. fast du får kolla på den när du vill.

//t

Det intressanta är, om jag spela in Star Trek Voyager på video så är det lagligt! Man har rätt till en kopia. Man har ju betalt Tv licensen. Vad är det för syfte med video bandspelare som kan spela in, lika så med dvd inspelbara spelare eller hårddiskbaserade spelare med möjlighet att spela in. Då gör hela den industri ett brott eller?
Hur är det då om jag kopierar videobanden eller dvd skivan till datorn? När blir det olagligt?

För jag kan ju titta på det inspelade avsnittet senare, samt möjligheten att titta på avsnittet flera gånger, oberoende av media val till inspelningen av avsnittet!

  • Medlem
  • 2005-02-25 17:03
Ursprungligen av Hunter78:

Det intressanta är, om jag spela in Star Trek Voyager på video så är det lagligt! Man har rätt till en kopia. Man har ju betalt Tv licensen. Vad är det för syfte med video bandspelare som kan spela in, lika så med dvd inspelbara spelare eller hårddiskbaserade spelare med möjlighet att spela in. Då gör hela den industri ett brott eller?
Hur är det då om jag kopierar videobanden eller dvd skivan till datorn? När blir det olagligt?

För jag kan ju titta på det inspelade avsnittet senare, samt möjligheten att titta på avsnittet flera gånger, oberoende av media val till inspelningen av avsnittet!

Som det är nu blir det olagligt när du börjar kopiera och sprida till andra. Vad jag vet får du t om sprida din kopia, förutsatt att du inte massproducerar (dvs sprider via nätet eller annan masskanal).

Det hela handlar om hur jag vill kunna lagra det inspelade materialet ( tv programet ).
Jag kan lagra det på videoband eller på inspelnings bara DVD skivor eller hårddiskbaserade inspelnings alternativ. Eller flytta materialet till en dator som har oftast den störrasta lagringskapaciteten för biligast peng. Med andra ord är det olagligt att kopiera över inspelat material via tv ( tv program, avsnitt, eller nyheter m.m. ) till datorn eller inte?

Om jag bara vill kunna lagra tv programet eller avsnittet av en serie utan att sprida det vidare, är det då lagligt eller inte?

Det är olagligt, ja. End of story.

Ciryon

Stinky, ditt svar var det bästa jag läst. Skiter i bilkopiering och allt övrigt. Du svarade på min fråga.

Och Ciryons var definitivt det mest oseriösa svaret - i synnerhet tillägget "end of story"...

Ursprungligen av Stinky:

Och Ciryons var definitivt det mest oseriösa svaret - i synnerhet tillägget "end of story"...

Det får jag hålla med om, faktiskt.

  • Medlem
  • 2005-02-25 18:22

Nu fortsätter ni ju själva med en ännu konstigare metadiskussion... och jag hänger på så klart.

Bevaka tråden