Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska Mac vara så seegt?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 19:09

Jag kommer säkert att bli nerklubbad nu....

Är en glad switcher från PC nyligen och allt verkar stabilt förutom att jag finner all
fönsterhantering som mycket segare än PC. Är det nån annan som har märkt detta.
Jag använder både Pc och Mac samtidigt i nätverk. Tom 2st identiska optiska möss har jag och
macen är SEEEEEEEG...

Och nu snackar vi inga leksaker i stugan här. Sitter med En dubbel G5 2.5GHz 1.5 GB.

Snackade med Rikke, en kille på Estrad Musik, han skrattade och undrade också varför..?

Någon?

P.S Slå inte så hårt med klubban

Senast redigerat 2005-02-27 20:36
  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 19:25
Ursprungligen av Angelo:

Är det nån annan som har märkt detta.

Jo, jag tror det är ett par stycken.

Ursprungligen av Angelo:

Någon?

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i debatten.

• Oregistrerad
  • 2005-02-25 20:18

Jag laddade hem "tinkertool"
http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html
och stängde av animeringar och annan skit som slöar ner grafiken.
Jag tycker att min G4 (gammal "Sawtooth" uppgraderad till 800MHz) känns helt OK nu.
Ger ett klart mycket rappare intryck än tidigare.

Förstår inte varför man ska behöva vänta medan ett meddelandefönster rullar fram när det bara kan smäckas upp direkt... Det är ju direkt löjligt. Tinker tool snabbade upp detta en hel del.

Det borde verkligen finnas en jättestor knapp i systeminställningar:
"stäng av allt onödigt skit som inte tillför något annat än frustrerande seghet".

• Oregistrerad
  • 2005-02-26 15:22
Ursprungligen av Roger Jönsson:

Jag laddade hem "tinkertool"
http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html
och stängde av animeringar och annan skit som slöar ner grafiken.
Jag tycker att min G4 (gammal "Sawtooth" uppgraderad till 800MHz) känns helt OK nu.
Ger ett klart mycket rappare intryck än tidigare.

Förstår inte varför man ska behöva vänta medan ett meddelandefönster rullar fram när det bara kan smäckas upp direkt... Det är ju direkt löjligt. Tinker tool snabbade upp detta en hel del.

Det borde verkligen finnas en jättestor knapp i systeminställningar:
"stäng av allt onödigt skit som inte tillför något annat än frustrerande seghet".

Ska definitivt ta ner detta program! bra tips tusen tack!!

• Medlem
  • 2005-02-25 20:41
Ursprungligen av Angelo:

Sitter med En dubbel G5 2.5mHz 1.5 GB.

Ja det förklarar ju saken... Tror du tappade en tiopotens

Men allvarligt talat så är mac OSX inte lika "rappt" som windows. OS9 är det men det är en annan historia. Jag kan trösta dig med att du vänjer dig efter ett tag. Macen är inte långsam, det känns bara så på responsen i gränssnittet.

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-25 21:08
Ursprungligen av Maffe:

Men allvarligt talat så är mac OSX inte lika "rappt" som windows. OS9 är det men det är en annan historia. Jag kan trösta dig med att du vänjer dig efter ett tag. Macen är inte långsam, det känns bara så på responsen i gränssnittet.

Visst, ibland smäller Windows upp fönster rakt i pannan på en, men minst lika ofta tycker jag att det är klicka-inget händer-vänta 5 sekunder-fönster öppet som gäller... tycker Macen känns jämnare där.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-25 23:12
Ursprungligen av nillon:

Visst, ibland smäller Windows upp fönster rakt i pannan på en, men minst lika ofta tycker jag att det är klicka-inget händer-vänta 5 sekunder-fönster öppet som gäller... tycker Macen känns jämnare där.

jo med mac slipper du det där hemska "rita upp linje-för-linje" fenomenet som windows är drabbat av

Re:

Gränssnittet har inte riktigt samma respons som exvis W2K. Men jag upplever det absolut inte som slött, snarare lite "laid back" och inte så stressnabbt som Win gränssnitt. Har en PPC 2 GHZ:are och har knappt varit missnöjd en enda gång sen jag köpte den. (Jan 2004). Har iofs fått nåt slags ryck emellanåt att gå över till Windows igen, men omedelbart strul av alla de slag har avskräckt mig omedelbums. "Hittar inte filen/nätverket" och såna grejor.

När WIndows är fullt belastat av någon tung prosess så kan systemet hakar upp sig så man inte kan göra något alls. Om man flyttar ett fönster så kan man "måla" hela bildskärmen med det. Något liknande har jag aldrig upplevt med min beiga G4.

Ursprungligen av Macaddict:

När WIndows är fullt belastat av någon tung prosess så kan systemet hakar upp sig så man inte kan göra något alls. Om man flyttar ett fönster så kan man "måla" hela bildskärmen med det. Något liknande har jag aldrig upplevt med min beiga G4.

Jo, det är vi tacksamma för! Jag kan starta ett tungt program, som tar en halv minut eller mer på sig att starta. Det är bara att gå tillbaka till Dock, och klicka på något av de senaste programmen jag arbetade i, och jobba vidare medan det tunga programmet startar. Jag märker inte ens att det nya programmet håller på att starta i bakgrunden.

Ursprungligen av Maffe:

Ja det förklarar ju saken... Tror du tappade en tiopotens

Ska vi vara sådana så är det mer än en tiopotens från milli till giga.

Men jag håller med, det är många snygga åkningar och sådant som jag kunde ha och mista. Dessutom är minneskraven monstruösa. Det är knasigt att en dator ska gå på knäna bara för att den "bara" har en kvarts gig minne!

Min G5 har 1 Gb minne och jag kan inte påstå att den är för snabb precis. Snarast är den inte ett smack snabbare än en G3 på 400 MHz utom vid videokodning. Men när det gäller, videokodningen alltså, då är den många gånger snabbare, precis som den borde vara.

Så burken är snabb. Vore det inte kul om den kändes snabb också?

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-27 01:29
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ska vi vara sådana så är det mer än en tiopotens från milli till giga.

2.5 milliHz ja... Den maskinen skulle jag vilja prova, då kanske man skulle slippa uträtta något på jobbet eftersom det tar 8h att starta OSX

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 20:37

ok ok era BW´s! Erkänn ni har runda glasögon och proppellerkeps. :rolleyes:

Hehe ändrade till GHz.. så ni kan sova inatt...

• Oregistrerad
  • 2005-02-25 21:05

Om musen känns slö så kan du testa ställa in den med USB Overdrive som har en massa inställningar för usb-möss.

Precisera vad som är seeegt! Jag kan exempelvis tycka att saker som borde vara enkla i finder tar en sekund på sig, fast det borde komma direkt. Bara att öppna ett nytt fönster i Finder kan ta en halv sekund, medan ett nytt fönster kanske kommer upp ögonblickligen på en PC.

Nu har jag bara erfarenhet av att använda XP på en dator som var för gammal för att klara av det, och där gick uppritningen av fönster pinsamt långsamt. Men jag kan föreställa mig att det går väldigt rappt på nyare datorer, och att OS X känns lite segt i det avseendet.

Men hur är det när du belastar din dator med några uppgifter, och har flera fönster i Finder öppna samtidigt? Testa att öppna 20 fönster i Finder, och sedan flytta det översta så att du ser vad som finns under? Hur snabbt ritas fönstren under upp? De behöver inte ens ritas upp, för de finns redan där. Det borde väl ses som väldigt snabbt? Jag har som sagt inte använt XP på en snabb dator, så jag vet inte vad jag har att jämföra med, men jag tror att det man förlorar på hästarna, tar man igen på fotbollen… Eller hur man nu uttrycker det.

Förresten… Jag tycker att Mac alltid ritar upp fönster på ett snyggt sätt. På de gamla Windows-maskiner jag har kört, så kan ramen till fönstret ritas upp först, och sedan kommer innehållet bit för bit, så långsamt att man tror att något har blivit fel med datorn. Det är nog mest en vana hur man ser att datorn ritar upp saker, men vad betyder det egentligen för din/min förmåga att arbeta vidare? Hur rappt gränssnittet känns är en sak, men vad det betyder i arbetstid vid datorn, när man vill få ett jobb gjort, är något annat.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-02-26 02:15

Jag upplevde också animationerna som "sega". Men tack vare det här forumet fick jag reda på ett sätt att "speeda upp" dem via terminalen. Tyvärr minns jag inte hur man gjorde, men min iBook känns betydligt kvickare nu, efter att jag gjort det, trots att animationerna fortfarande visas. Någon som kan tipsa kanske?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-02-26 02:45

"Segheten" är just en bieffekt av att grafiken utnyttjas betydligt mer under Aqua än Windows gamla system. Apple använder betydligt mer "effekt" ur grafikkortet än vad Windows gör. Ett enkelt experiment är ju att köra XP och X på motsvarande graffakort, vilket jag gör nu. En Thinkpad med Radeon 7500 och sen en PBG4 med lika kort. På PB:n så går X rätt slött, men spel funkar hjälpligt. På XP är gränssnittet "rappt" och spel funkar lika kass som på maccen. Fördelarna med maccen är ju t.ex. som nämnts att man inte får "döda fönster" om ett program hakar sig en stund samt att Findern är multitrådad vilket man betvivlar med Explorer.
Om man tänker efter så kan man ju undra hur mycket tid man egentligen förlorar på att låta fönstren öppna sig på ett snyggt sätt?
Just nu är jag åter i den positionen att inget system duger. XP känns gammalt och buggigt och X känns lite irriterande (t.ex. att det inte går att spela upp multikanalsljud via optisk ut (inte DVD)). Det blir väl en stunds irrande innan man kommer tillbaka till X, det är ju i slutändan det enda vettiga.

Ursprungligen av bollman:

Just nu är jag åter i den positionen att inget system duger. XP känns gammalt och buggigt och X känns lite irriterande (t.ex. att det inte går att spela upp multikanalsljud via optisk ut (inte DVD)). Det blir väl en stunds irrande innan man kommer tillbaka till X, det är ju i slutändan det enda vettiga.

Vad mer känns irriterande med Os X? Själv tycker jag att Findern borde kunna hantera en kaschad FTP-förbindelse lite snyggare...

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-02-26 12:30
Ursprungligen av bruksarn:

Vad mer känns irriterande med Os X? Själv tycker jag att Findern borde kunna hantera en kaschad FTP-förbindelse lite snyggare...

Att man inte kan ställa in "Så här ska mapparna se ut".
Tycker inte om ikonvy, jobbigt o ställa in för varje mapp.

Ursprungligen av Ricky:

Att man inte kan ställa in "Så här ska mapparna se ut".
Tycker inte om ikonvy, jobbigt o ställa in för varje mapp.

Jag kör bara kolumnvy och jag har ställt in att nya fönster ska öppnas i kolumnvy så jag tycker inte det där är ett problem. Men Finder är inkonsekvent hur det sparar "state", för det mesta verkar det inte sparas alls. Jobbar man i kolumnvy så öppnar man nästan aldrig några mappar som tur är, så man slipper knepigheterna (jag jobbar med att alltid ha två kolumnvyfönster öppna i Finder - det är det enda som behövs).

• Oregistrerad
  • 2005-02-26 15:08

Jäklar grabbar, ni är ju helt grymma här, inte några svar här inte... I like!!

Dem flesta verkar hålla med! Inget stryk fick man i alla fall...

Ska försöka summera era svar till frågor och påstående, namn kvittar på vem som sa vad..
Blev jätteimponerad hur macen klarar alla dessa fönster, och alla animationer.. men nu vill jag ta bort allt sånt.

Jag använder mina datorer som arbetshästar. Och det innebär att jag fan inte vill klä hästjäkeln
i rosa bomullstofflor när han ska jobba...
Allt lull-lull som OSX har går fetbort!....

XP och Pc är som nån sa jättesnabbt fast hänger sig jätteofta. Så om mac ÄR så stabilt
som alla säger , vad händer om man tweakar den och tar bort precis allt "onödigt"?
Det är jag mycket intresserad av. Skriv gärna upp alla sånna onödiga inställlningar.
Dessa moment tar massa CPU kraft och minne som kunde fått den där sista stråken i senaste
låten på plats innnan den blev perfekt i en studio situation.

Annat är det väl för er andra användare som lagt fler slantar på en snyggare dator med jättefina
animationer på alla knappar och fönster som finns och nöjer sig med att surfa, använda nått program då och då. Det klarade min amiga också typ

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-26 13:28
Ursprungligen av Angelo:

Jag kommer säkert att bli nerklubbad nu....

Är en glad switcher från PC nyligen och allt verkar stabilt förutom att jag finner all
fönsterhantering som mycket segare än PC. Är det nån annan som har märkt detta.
Jag använder både Pc och Mac samtidigt i nätverk. Tom 2st identiska optiska möss har jag och
macen är SEEEEEEEG...

Och nu snackar vi inga leksaker i stugan här. Sitter med En dubbel G5 2.5mHz 1.5 GB.

Snackade med Rikke, en kille på Estrad Musik, han skrattade och undrade ochså varför..?

Någon?

P.S Slå inte så hårt med klubban

Tyvärr så är det nog så att fönsterhanteringen i OSX är rätt segt. Det går att med vissa verktygsprogram få till det lite snabbare genom att ta bort effekter och ändra några uppdaterings parametrar. Dock är det så att din dubbla G5 är en snabb maskin och jag tror att den kan i hastiget mäta sig utan problem mot dina PC burkar. Sitter sälv med en gammal slö PBG4/400 och en Compaq Presario 2100 på 1.6 GHz. Det konstiga är att macen är betydligt mer responsiv med flera program öppna än vad PCn är med flera program öppna. Dock är ju PCn snabbare men endast responsiv men några få program. Kör ju dock med snålt tilltaget ram 384 repektive 256.

• Medlem
  • 2005-02-26 13:38
Ursprungligen av juanito:

Tyvärr så är det nog så att fönsterhanteringen i OSX är rätt segt. Det går att med vissa verktygsprogram få till det lite snabbare genom att ta bort effekter och ändra några uppdaterings parametrar. Dock är det så att din dubbla G5 är en snabb maskin och jag tror att den kan i hastiget mäta sig utan problem mot dina PC burkar. Sitter sälv med en gammal slö PBG4/400 och en Compaq Presario 2100 på 1.6 GHz. Det konstiga är att macen är betydligt mer responsiv med flera program öppna än vad PCn är med flera program öppna. Dock är ju PCn snabbare men endast responsiv men några få program. Kör ju dock med snålt tilltaget ram 384 repektive 256.

Jag har kört rätt mycket KDE och Gnome den sista tiden.. Och dom är iof upplevelsemässigt rappare, men det är barra ytan.. rätt vad det är ritar dom upp konstigt och segar till, precis som windows..

men osx scrollar onödigt långsamt..t om XP i VPC scrollar snabbare.. Nu vet jag att scrollhastigheten i både OS9 och OSX är begränsad för att du skall hinna läsa, vilket inte går alls i Win eller kde.. Men Apple skulle kunna dubbla hastigheten och man skulle fortfarand hinna läsa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 15:43

Tigern snabbar säkert upp grejer..

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 20:41
Ursprungligen av Fredric:

Tigern snabbar säkert upp grejer..

Tror du verkligen? Tiger har ju ÄNNU mer lull-lull!... men hmm. skulle väll vara så
ifall grunden är stabilare och snabbare och sen ska ju allt onödigt bort ändå i så fall.. Fast är det då värt pengarna emellan?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-27 22:23
Ursprungligen av Angelo:

Tror du verkligen? Tiger har ju ÄNNU mer lull-lull!... men hmm. skulle väll vara så
ifall grunden är stabilare och snabbare och sen ska ju allt onödigt bort ändå i så fall.. Fast är det då värt pengarna emellan?

I och med att MacOS X är ett relativt ungt operativsystem blir det mer och mer optimerat för varje utgåva som släpps. 10.3 är exempelvis märkart snabbare än 10.2 osv. Tiger kommer förmodligen att vara snabbare än än Panther eftersom mer beräkningar kommer att flyttas över från huvudprocessorn till grafikprocessorn kombinerat med att Apple hunnit optimera koden ytterligare. CoreImage kommer dessutom att skala ner mängden "lull-lull" automatiskt om grafikprocessorn inte klarar av det.

är det bara jag som inte känner igen mig?

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 20:00
Ursprungligen av Angelo:

Och nu snackar vi inga leksaker i stugan här. Sitter med En dubbel G5 2.5mHz 1.5 GB.

Min mobil är snabbare än din dator

Tiger har inte så mycket ögongodis lull lull.

Bevaka tråden