Jag har startat om ett par gånger nu, kört Cocktail inloggad som root (det vill plötsligt inte heller starta under annan användare) + kört behörighetsreparering med "skivverktyg", varenda nämns gång följande:
"Kontrollera behörigheter för “Hårddisk”
Determining correct file permissions.
We are using special permissions
for the file or directory ./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util.
New permissions are 33261
We are using a special uid for the file or directory ./private/var/at/jobs. New uid is 1
We are using a special uid for the file or directory ./private/var/at/spool. New uid is 1
The privileges have been verified or repaired on the selected volume
Behörighetskontrollen slutförd"
Det bibliotek som det hänvisas till i crashloggen för safari, mail och cocktail- "JavaVM" har följande ägare och behörigheter:
ägare: ma (feltyp -60002 om jag försöker ändra ägare till "system")
åtkomst: Läsa och skriva
grupp: admin
åtkomst: Läsa och skriva
Övriga: Ingen åtkomst
"JavaEmbedding.framework" har samma uppgifter som ovan beskrivna.
Systemloggen ger följande upplysningar angående vad som sker när Safari och Mail inte vill starta:
Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 483 name: Safari
Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Started writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 28 11:30:51 localhost crashdump: Finished writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 485 name: Mail
Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Started writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Mail.crash.log
Feb 28 11:30:52 localhost crashdump: Finished writing crash report to: /Users/ma/Library/Logs/CrashReporter/Mail.crash.log
Feb 28 11:41:36 localhost /usr/bin/sudo: ma : /var/run/sudo owned by uid 502, should be owned by root ; TTY=console ; PWD=/ ; USER=root ; COMMAND=kill
Det sistnämnda förstår jag inget av, antar att det beskriver saker som är osynligt i GUI:et för jag kan inte lokalisera dessa... Terminalen nästa? :eek: