Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB + iPod = blankt nej

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Idag hände det underliga att iPod-sync över usb slutade fungera på min ibook. Det som händer när man kopplar in ipoden via usb är bara att den laddas upp, den dyker inte upp på skrivbordet eller i itunes. Mycket frustrerande. Några förslag? Firewire funkar fortfarande, men jag har en liten tredjepartsdock som går på usb så jag vill gärna att det ska tuffa på som vanligt också...

Tacksam för svar.

Fabian

• Medlem
  • 2005-03-21 17:57

Samma sak händer för mig just nu. Är det verkligen ingen som vet vad detta beror på?

Använder en mac-konfigurerad iPod och en iBook G4 samt näst senaste iTunes-versionen.

-Cilla

ingen lösning men

kanske ingen lösning men använd FireWire, det är ju snabbare.

Ursprungligen av cilla:

... näst senaste iTunes-versionen.

Kan inte det vara problemet?

• Medlem
  • 2005-03-21 18:10

Ja, med FW fungerar det, men jag tycker om den tvådelade kabeln. Då kan man ha docken inkopplad till en egen strömkälla och behöver inte krångla med att koppla om sladdar för att kunna ladda den utan att ha den uppkopplad mot datorn.

Men tack i alla fall.

Cilla

• Medlem
  • 2005-03-21 19:00

Det är många som har haft ungefär samma problem med att ipoden varken dyker upp på skrivbordet eller i itunes. Står en hel del om det på apples diskussionsforum och många säger att det beror på senaste uppdateringen till ipoddarna. Jag resettade min ipod mini så funkade det igen. (min andra gamla ipod har fungerat hela tiden).

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 18:40

Jag kanske är puckad men iBooken har väl inte usb2.0 va?
Gamla Usb borde vara aningen för långsamt och troligtvis inkompatibelt med ipaddan...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-21 19:08
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Jag kanske är puckad men iBooken har väl inte usb2.0 va?
Gamla Usb borde vara aningen för långsamt och troligtvis inkompatibelt med ipaddan...

Jo, iBook G4 har USB 2.0. Det är inte puckat, bara bra. :rolleyes:

Annars ska USB 2.0-enheter funka bra på 1.1 också, bara långsammare.

• Medlem
  • 2005-03-21 21:19

Tack för alla svar.

Det som gör att jag inget förstår är att allt har fungerat fram tills nu, det är alltså inte något jag försöker få att fungera för första gången.

Läste dock nyss i en annan tråd att det varit problem efter en OS-uppdatering så det kanske är där jag har mitt problem. Någon presenterade en lösning där man skulle ominstallera förrförra versionen och sedan installera den senaste direkt (utan att installera den emellan) men det tycker jag låter omständigt (utöver att jag inte riktigt vet hur man gör). Vill gärna hitta en annan lösning.

Jakten går vidare...

Jag skjuter från höften och föreslår att du reparerar behörigheterna, med hjälp av Skivverktygen, innan du installerar om. Vissa här förespråkar att man gör det före och efter varje mjukvaruinstallation, och själv låter jag det göras automatiskt en gång i månaden.

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 21:48

Skulle föreslå att man kolar om iPoden dyker upp i skivverktyg, i så fall montera den, och sedan starta iTunes och kolla om denna hittar iPoden.

iPodar är lite känsliga för att de skall få tillräckligt med ström för att rycka igång hårddisken (i dom) och är batteriet väldigt tomt eller man har en USB-port med dålig kräm (mycket annat USB via en hub eller något) så är det lurigt…

Edit:
Tur att 9/11 hände för så länge sedan, annars skulle nog massa folk skyllt även detta på en systemuppgradering…

• Medlem
  • 2005-03-21 22:14

Nu fungerar det!

Reparerade behörigheter på hårddisken med skivverktyg. När jag sedan kopplade in iPoden och iTunes redan var igång så dök den INTE upp där men däremot i skivverktyg. Vet inte vad "montera" är så det gjorde jag inte men när jag startade om iTunes så dök den upp där också. Har även testat ytterligare en gång att koppla in den när iTunes redan är igång och då dök den upp som den ska (gick även att mata ut).

Vet alltså inte vad som var lösningen men tusen tack Marcus och Pär!

Kul att det funkade.

"Montera" kallas det när man kopplar in en volym (hårddisk) till systemet, mjukvarumässigt. Alltså, när du sätter in iPoden så dyker den upp på skrivbordet; den monteras. Sen kan du avmontera den, eller mata ut. Då är iPoden fortfarande fysiskt ansluten, men systemet ser den inte. Då måste du gå in i Skivverktyg, markera disken och klicka på "montera/mount".

jag hade samma problem. höll inne select-knappen (runda) samtidigt som jag höll inne meny-knappen. då syntes ett appleäpple ( ? ) och sen synkades den som vanligt. all musik var kvar.

1
Bevaka tråden