Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har du i din dock?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-04 16:30

Skulle vara väldigt geeky men intressant att se vad folket på 99 har i docken.

Hur stort man väljer att ha den, vilka program som ligger där och hur mycke slask man alltid vill ha nära till hands....lite av ett sånt där hemma-hos reportage fast roligare. Ok jag erkänner...jag är en voyeurist. LOL

Så här ser min lilla dock ut i alla fall:

Senast redigerat 2005-03-04 17:08
  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 18:38

i ordning:

findern, safari, firefox, explorer, netscape, mail, proteus, msn, skype, adress-book, voodoo pad, iCal, calculator, TextEdit, smartCVS, transmit, BBEdit, jEdit, flash MX, dreamweaver MX, Fireworks MX, FreeHand MX, illustrator, photoshop, illustrator 10, preview, word, excel, TraktorDJ2, iTunes, Quicktime, VLC, Mplayer, windows media player, real player, dvd-player, toast, sound studio, solarseek, ipodrip, ttconverter, fontbook, extensis suitcase, system prefs, apllications och till sist papperskorgen.

(vad många det var, det har jag inte tänkt på innan)

Jag har dockan gömd normalt och har placerat den längst upp i höger hörn för att inte påverkas av dokument och verktyg.

Där finns safari, IE, mail, postnummer, iTunes, Adressbook, iCal, iPhoto, Miniräknaren, Illustrator, InDesign; Photoshop, GoLive, Ordboken, Word, Excel, Powerpoint, Entourage, iSync, Acrobat, MSN Messenger, FileMaker.

Bakgrunden som skymtar är en av de vackraste delarna av Östegötlands skärgård som pryder mitt skrivbord.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-04 20:04

Från vänster:

Finder, Safari, Mail, iChat, Adium, NetNewsWire Lite, Acquisition, iTunes, Garageband, VLC, Excel, Word, Photoshop Elements 2.0, MacSword, Adressbok, iCal, WakeOnLan, Papperskorgen.

Såhär ser min ut.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-04 20:32
Ursprungligen av Legolas:

Från vänster:

Finder, Safari, Mail, iChat, Adium, NetNewsWire Lite, Acquisition, iTunes, Garageband, VLC, Excel, Word, Photoshop Elements 2.0, MacSword, Adressbok, iCal, WakeOnLan, Papperskorgen.

...men från höger då?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-04 20:39

Finns en screenshot jag la upp häromdagen som visar hur min dock ser ut just nu. Har inte ändrat sig speciellt mycket senaste halvåret:

http://lonnroth.info/bilder/dumpad.jpg

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-04 20:49

Uppifrån: Finder, Firefox, Mail, Proteus, iCal, iTunes, Photoshop, CocoaMySql, Transmit, Stickies, TextMate, Colloquy, iTerm, System Preferences, WeatherDock, TomatoTorrent

Jag försöker ha endast de absolut vanligaste programmen i dockan, resten öppnar jag m.h.a. HimmelBar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 23:44
Ursprungligen av tjogin:

Uppifrån: Finder, Firefox, Mail, Proteus, iCal, iTunes, Photoshop, CocoaMySql, Transmit, Stickies, TextMate, Colloquy, iTerm, System Preferences, WeatherDock, TomatoTorrent

Jag försöker ha endast de absolut vanligaste programmen i dockan, resten öppnar jag m.h.a. HimmelBar.

Aha, HimmelBar, tack för tipset, laddade genast hem det. Perfekt för mig som nyss bytt från Classic och gillar menyer som faller från himlen bättre än docken...

Har dessutom inte mer än 14 program i docken, men tycker redan det känns för trångt där och svårt att pricka rätt symbol om man är för yvig liksom...

• Medlem
  • 2005-03-05 10:57

Jag har bara aktiva program i docken. Resten öppnar jag med LaunchBar.

Ursprungligen av xevve:

Finns en screenshot jag la upp häromdagen som visar hur min dock ser ut just nu. Har inte ändrat sig speciellt mycket senaste halvåret:

http://lonnroth.info/bilder/dumpad.jpg

vad är det för program du använder för att få cpu stat mm?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-05 17:54
Ursprungligen av blodsugare:

vad är det för program du använder för att få cpu stat mm?

X Resource Graph heter det, finns här: http://www.starcoder.com/xrg/

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-04 21:41

Jag sitter med: Finder, Stickies, Smultron, Resize!, Kalkylator, JUSP1.0.1, Flash MX Educational, Mail, iTunes, Firefox, Safari, Toast, Adium, Transmit, Colloquy, BitTorrent, TextTV

Orkar inte räkna upp, men det är ändå intressant hur man använder Dock. Jag har de mest använda programmen, vilket är ca 20 st, plus för tillfället 5 program som jag "testar". Om jag inte hade de 5 jag testar i Dock, så skulle chansen att jag vänjer mig vid dem, och börjar använda dem på ett effektivt sätt, vara lika med noll. Två av dem kan jag nog redan plocka bort, för det har visat sig att de inte blir använda. De får dock ligga kvar på datorn. (De två är NeoOffice och spelet Frozen Bubble)

Att det är de 20 mest använda programmen som ligger där är en sanning med modifikation. Sherlock ligger där för att det är oerhört smidigt, och jag borde använda det mer. Samma gäller adressboken.

Sammanfattat är Dock för mig en plats för mest använda program, plus de jag vill använda mer, eller vänja mig vid att använda. Det finns lite cirkulation.

Utöver det har jag en mapp i Dock som innehåller alias till program som är viktiga, men inte så ofta används. En sådan mapp är ju lika smidig som Apple-menyn var under OS 9. Och på samma sätt kan man ju skapa organiserade undermappar. (Se skärmdumpen nedan.) Jag har även min dokumentmapp där, plus en som heter "Arbete" och innehåller precis vad det låter som.

Kommer upp när Telia behagar lägga upp den. Tar alltid några minuter..
Edit: Två timmar.... Vad har de för problem?

Senast redigerat 2005-03-05 09:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 11:10

systeminställningar brukar dock inte var där. vettefan var den kom ifån..

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-23 19:31
Ursprungligen av snigel1:

systeminställningar brukar dock inte var där. vettefan var den kom ifån..

Här fanns några intressanta ikoner, vad är det för program som har följande: Elden 6:e från höger, smultronet och den gröna grodan/fågeln??

Ny dator = ny dock:

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-12-28 18:15

Finder, Safari, Mail, Xcode, Interface Builder, Cyberduck, SubEthaEdit, Colloquy, Adium, iCal, Pages, iTunes, VLC, Photoshop, Terminal, Xcode-projekt, Papperskorgen.

Jag har de program jag oftast använder i dockan såsom: Mail, Safari, Ichat, Skype, adressboken, itunes, iphoto, Garageband, cdfinder, quicktime, Toast, Azureus, Final Draft 7, Final Cut Pro.

Sen så har jag min hemmamapp, och programmappen.

Detta kanske inte hör hit till 100% men till 99%.

I o med Tiger och smart folders så hade man hoppats på att kunna tex lägga en mapp med de senast använda programmen, senaste dokumenten av viss typ eller en med alla program oavsett vart de än ligger på disken och kunna få upp menyn för att välja.

MEN icke. lägger man en smart folder där så måste du öppna den i finder. Detta är synd eftersom det vore tycker guld värt att kunna ha smarta mappar, genvägar.

Visserligen så har man äpple menyn med senast dokument och program men smart folders kunde man göra smartare.

Förövrigt hoppas jag att någon gör en docka till Dashboarden med smarta funktioner.

Från vänster: Finder, Mail, Safari, Adium, iChat, Skype, Adressboken, iCal, iTunes, VLC, Förhandsgranskaren, Photoshop, iPhoto, Pages, Word, Terminalen, Transmit, Realplayer, Audio Hijack, Programmappen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-05 20:27

Får väl lägga till min lilla lista också

Från vänster:

Finder, Mail, FireFox, iTunes, Maya, Photoshop CS, Final Cut Pro HD, LiveType, Soundtrack, Motion, DVD Studio Pro, Compressor, Peak Express, A.Pack, Pages, Keynote, Transmit, Stickies och till sist Trash

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 20:29

dock it

Min docka är bantad nu:

Virtual PC, IE, Safari, Firefox, LimeWire, WebDumper, itunes, iPhoto, iMovie, Stickies, Word, Photoshop CS, Skype, ICQ, MSN, FirstClass

//MsTibbs

Såhär ser min docka ut innan jag drar igång några program. Det är Finder, Safari, Firefox (den annorlunda ikonen beror på att jag gör en G3-optimerad version av FF), NetNewsWire, Eudora, SpamSieve, Adium X och MacJournal. Dockan har jag naturligtvis till vänster och längst nere.

Varför så få program? Förut hade jag massor av program i min docka, men sen jag började använda Quicksilver så har jag slängt ut allting förutom dessa program. Resten startar jag med Quicksilver. Det är ett helt annat sätt att arbeta, men jag gillar det skarpt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 00:15
Ursprungligen av Adrian B:

Firefox (den annorlunda ikonen beror på att jag gör en G3-optimerad version av FF)

Vart får man tag i en G3-optimerad Firefox? Är prestandaskillnaden stor?

Min docka är helt full, så mycket som får plats, för att inte gå utanför skärmen

Ursprungligen av Leftrustle:

Jag körde med få program i dockan och Quicksilver ett tag, men fann det behagligt att ha en del program i dockan som man kan dra filer till, t.ex. när jag ska öppna word-filer eller lägga till musik i iTunes eller spela upp video i VLC. Bara att dra och släppa.

Ah, ja det är förstås en fördel med att ha programmen i dockan. Men numera är jag så snabb att dra igång t.ex. VLC genom Quicksilver och när det väl är igång är det ju i dockan (men jag inser att det ändå är ett steg extra jämfört med om det är där från början). Å andra sidan har jag ofta igång ett 20-tal program samtidigt och oftast är det till något av detta jag vill dra en fil.

Ursprungligen av xevve:

Vart får man tag i en G3-optimerad Firefox? Är prestandaskillnaden stor?

Det finns en version länkad i det här inlägget och sen finns det även den här sidan med optimerade versioner. Här är också en version. Jag har något minne av att jag hittade min nån annanstans, men kan inte komma på var just nu (jag har för mig att jag inte kör en optimerad version av den officiella releasen, utan en av nån senare "nightly build" men jag är inte säker på det).

Jag har inte mätt skillnaden och den är antagligen blygsam (på en av sidorna jag länkade står det at skillnaden inte är så stor).

• Oregistrerad
  • 2005-11-09 09:54
Ursprungligen av Adrian B:

Varför så få program? Förut hade jag massor av program i min docka, men sen jag började använda Quicksilver så har jag slängt ut allting förutom dessa program. Resten startar jag med Quicksilver. Det är ett helt annat sätt att arbeta, men jag gillar det skarpt.

kör också quicksilver..helt underbart...har ej bifogat någon thumb nu men i min docka har jag finder,dashboard,itunes,adium,safari,quicksilver,linotype fontexplorer x,diskwarrior,cocktail,hem mapp,appz mapp,trashcan

Senast redigerat 2005-11-09 14:58
  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2005-11-09 13:28

Det blir trångt ibland - men Mac löser allt!

Jag körde med få program i dockan och Quicksilver ett tag, men fann det behagligt att ha en del program i dockan som man kan dra filer till, t.ex. när jag ska öppna word-filer eller lägga till musik i iTunes eller spela upp video i VLC. Bara att dra och släppa.

Bevaka tråden