Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har du i din dock?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 01:27

jahapp

Max, det var en docka som hette duga. :eek:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 22:49
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Max, det var en docka som hette duga. :eek:

Det gäller att ligga i

Ursprungligen av Max Wik:

Det gäller att ligga i

Ja, det är många program som gör.

Fräna ikoner

Ville bara tipsa om några sidor där det finn lite snyggare ikoner för er som är trötta på er vanliga dock...
http://www.pixelhuset.se/pixelhuset.html
http://www.marmalademoon.com/
http://www.iconfactory.com/

Ett litet tips från en mac användare till en annan

Såhär ser min dock ut

Finder, Dashboard, Mail, Netscape, Safari, Internet Explorer, Opera 8, Camino, Firefox 1.5, MSN, Cyberduck, Moho, Flash MX, Dreamweaver MX, Limewire, iTunes, Quicktime, Photoshop CS2, Premiere, After effects, Toast, iSpeak it, Orator, Audacity, DVD spelaren, VLC

Senast redigerat 2005-11-11 18:27
  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-03-06 18:45

Så här ser min ut:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 08:48

Min docka är gömd som naturligt tillstånd, och vad som finns där är endast systeminställningarna, men jag brukar ha ganska många program igång så den befolkas ändå.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-08 22:36

:p...

Senast redigerat 2006-08-15 22:59
  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 23:08

Docken är en av de mest onödiga sakerna i X, den är bara i vägen och tar plats. Min är tom och ständigt dold. Då är XP:s slimmade startmeny med programgruppering bättre, även om den knappast är något under av interfacedesign den heller. Men något måste väl Applesäljarna visa upp, med blanka, skinande ikoner, förstoringseffekter och program som går upp i rök... :rolleyes:

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-08 23:20
Ursprungligen av Macvarg:

Docken är en av de mest onödiga sakerna i X, den är bara i vägen och tar plats. Min är tom och ständigt dold. Då är XP:s slimmade startmeny med programgruppering bättre, även om den knappast är något under av interfacedesign den heller. Men något måste väl Applesäljarna visa upp, med blanka, skinande ikoner, förstoringseffekter och program som går upp i rök... :rolleyes:

Nja, jag föredrar faktiskt docken över windows taskbar numer...

Det är väl en smaksak får jag en känsla av.

Att både kunna starta, byta till, stänga av, öppna fler och välja aktivt på samma knapp gör det för mig ganska härligt.

i windows måste man ju antingen in i start-menyn eller quickstart-fältet för att starta/starta ett till, i OS X sköter samma lilla ikon i docken allt.)

Finder, Illustrator CS2, Safari, Mail, iTunes, Quicktime, Photoshop CS2, Systeminställningar, Toast Titanium 7.0.1, Dashboard, iBackup, After Effects 6.5, BitTorrent, Limewire, VLC, Textredigerare, Adium X, X-chat Aqua, SerialSeeker och papperskorgen.

Datorn är helt ny så jag har inte hunnit få dit så mycket grejs än.

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 22:44

från vänster: Finder, transmit,GNU vcdtoolsX 1.1, iTunes, MPlayer, VLC, Skype, Explorer, Safari, Medal Of Honor, Warcraft ROC, Warcraft TFT,Adobe photoshop CS, SMX 0.6.1, Mac Uptime PPC, ICQ, Candybar, UnCoverIt, BitTorrent,Spearhead, Xfactor, Colloquy,Serialseeker,HexEdit, AdiumX,MSN Messenger, iChat, Word, Systeminställningar, AirPort Adminstratörsverktyg, Kalkylator,Skivverktyg,Mac OS X Box Tools, Textredigerare,Xdisc, MacPAR deLuxe, Papperskorg

Fler än vad jag trodde 38 saker

det är synd om alla som inte fattat att man ska dockan gömd i vänsterkanten. basatt ni vet.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-11 20:50
Ursprungligen av David Slättne:

det är synd om alla som inte fattat att man ska dockan gömd i vänsterkanten. basatt ni vet.

WORD!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-11 16:14

Personligen tycker jag dockan är en av d saker jag saknar i Windows...
Bra mkt enklare att därifrån kunna se både vilka program man har (i dockan) och som är öppna och dessutom kunna växla och stänga dom därifrån...
Dessutom trycks den aldrig ihop som programen i Windows aktivitets meny

Men, man kan ladda ner en docka till Windows, ju. Gå in på google och sök på "objectdock"

Min är superhemligt *LOL* Det får inte ens tänkas högt … shhhhh

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-11 21:28

Jag har bara program som är igång i docken, att starta program gör jag med Launchbar, just nu är det Finder, Path Finder, Safari, Mail. Adium, iTunes och Azureus där.

Min lilla docka.

Från vänster:
Finder, Mail, iTunes, World of Warcraft, Safari, Firefox, Transmit, Apple Remote Desktop, Extensis Suitcaase, Quark Xpress 6.5, PageMaker 7, Acrobat Pro. 7, Photoshop CS2, Illustrator CS2, Indesign CS2, Adobe Bridge, Textredigerare, Kalkylator, Systeminställningar.

Det var allt. Men det ligger en förbannat massa program under applications.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 11:12

/Tangen

• Medlem
  • Öland
  • 2005-11-23 11:45

här kommer min

Finder, Adium. iTunes, Skype, Safari, Finale 2005, ProTools, Max/MSP, Textredigeraren, FreeDMG, Mail, iCal, Adressboken, Photoshop, Illustrator, Adobe Acrobart, iPhoto, Acquisition och sist men inte minst: Papperskorgen.

Från vänster:
Finder, AdiumX, X-chat, iTunes, Mail, Safari, Kunvert | Program, Incoming, Papperskorg

Här är min dock och skrivbord!

De självklara:

• Finder

• Systeminställningar

• Papperskorg

Internet och kommunikation:

• Safari

• Camino

• Mail

• AdiumX

• Microsoft Messenger 5 (ja, det heter faktiskt Microsoft och inte MSN i och med femman)

Bild och ljud:

• Photoshop Elements 3

• iPhoto

• iTunes

• iMovie HD

• Förhandsgranskning

Övriga:

• PSPWare (toppen, lika så iPSP och iPSP Movie Loader - det sista är dessutom gratis)

• Azureus

• Kom-ihåg-lappar

• Style Master (värt varenda krona!)

• Dreamweaver 8

Måste också säga att jag håller med föregående talare om att dockans mest naturliga plats är till vänster, och ingen annanstans. Framförallt är sidoplacering den enda vettiga lösningen om man har widescreen.

Ursprungligen av Bluefish:

Från vänster:
Finder, AdiumX, X-chat, iTunes, Mail, Safari, Kunvert | Program, Incoming, Papperskorg

Ny macanvändare här. Hur får man till så mappen beter sig så där?
När jag lägger en mapp i dockan som innehar en bunt alias och jag då klickar på den så öppnas ett finderfönster... :S

• Medlem
  • Munkedal
  • 2006-03-10 23:39
Ursprungligen av Noumenon:

Ny macanvändare här. Hur får man till så mappen beter sig så där?
När jag lägger en mapp i dockan som innehar en bunt alias och jag då klickar på den så öppnas ett finderfönster... :S

Högerklick eller ctrl och klick

Jag har faktiskt ingenting i docken alls, när jag switchar program så gör jag det med command+tab, och när jag skall starta program så gör jag det med quicksilver med command+space. Då slipper jag använda musen så mycket. Det skulle vara ännu smidigare sätt att använda tangentbordet för jag har märkt att jag har blivit något av en shortcut-junkie sen jag började använda mac (för en sisådär två år sedan). Docken tycker jag är lite jobbig för den tar upp för mycket plats på skärmen tycker jag, just nu kör jag en PB Alu 15" och upplösningen känns inte sådär jättefet, speciellt när man sitter i eclipse.
Händer ibland att jag switchar program och fönster genom att använda exposé som aktiveras av hotcorners.

• Medlem
  • 2006-01-14 17:02

Rk Launcher till XP

Ursprungligen av hanha014:

... för jag har märkt att jag har blivit något av en shortcut-junkie sen jag började använda mac (för en sisådär två år sedan).

Kan bara hålla med Just OS X fick mig att uppskatta kortkommandon, och nu för tiden kan jag inte tänka mig hur det vore utan äpple+tab, äpple+w och q, äpple+o, äpple+i... Exposé däremot, tycker jag om att aktivera med hörnen (och används väl si så där 50 gånger per dag)

Tack vare OS X har jag dessutom börjat uppskatta kortkommandon på PC:n (trots den nästan totala avsaknaden av standarder och för program gemensamma kommandon).. Innan jag skaffade Mac använde jag i stort sett bara alt+F4 när jag satt vid PC:n (och ctrl+alt+del då )

tackar!

Bevaka tråden