Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Souffléns minne?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 16:34

Har en Shuffle på väg, så en fråga: är minnet i Shufflen h e l a 512MB el. är det mindre (typ som med HD-mått)? Kan man fylla hela Shufflen med 512MB musik?

Lite konstiga frågor, men man undrar lite efter infon på Apple's sida där man kan ställa in det där...

Senast redigerat 2005-03-05 17:19

480... nånting blir det i Finder...

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 17:22
Ursprungligen av David Molarin:

Tackar!

hmmm, som jag misstänkte. Attans.

Borde alltså bli 488,28 MB, har jag rätt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 17:54

Men varför blir det så?

Det beror på att filsystemet inte använder 10 som bas i potensen, utan 2.

En kilobyte är alltså 2^10 = 1024 byte
En megabyte är 2^20 = 1 048 567 byte
En gigabyte är 2 ^30 = 1 073 741 824 byte.

Därför, när filsystemet vill bereda plats för en gigabyte så vill den ha just 2^30 byte, vilket är mer än en miljard byte, som volymen ser det.

Ursprungligen av ajaxx08:

Men varför blir det så?

Allmän begreppsförvirring. Det vi oftast menar när vi lite slarvigt talar om MB är egentligen MiB (2^20 B) och inte den riktiga enheten MB (10^6 B). Tillverkarna av lagringsmedia använder rätt enhet eftersom det får deras produkter att verka större, medan mjukvaruutvecklarna ofta använder fel enhet (eller snarare fel enhetsbenämning) eftersom tvåpotensbaserat fungerar bättre i den binära världen. Skulle alla använda rätt benämning på enheterna skulle den diskrepansen inte finnas, men det gör folk inte och därför är det ett problem vi helt enkelt får finna oss i.

487,6 säger iTunes

487,6 säger iTunes

Fanken!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 17:24

Distinktionen mellan MiB och MB är en relativt ny konstruktion, vilken har kommit till just för att hårddisktillverkarna inte ville följa den mångåriga traditionen att använda tvåpotenserna (2^10 för varje "kilo"-steg). Synnerligen få använder denna nykonstruktion och rent historiskt är det korrekta, inom datorvärlden, att kilo betyder 2^10, mega betyder 2^20 osv. Det hade aldrig uppstått någon förvirring om inte någon marknadsföringsnisse fått för sig att "lura" användarna på några megabyte genom att gå över till klassiska matematiska/fysiska prefix. Vad som är rätt och fel respektive i vilka sammanhang faktor 10^3 eller 2^10 gäller kan man debattera väldigt länge om. I dagsläget gäller i alla fall att hårddiskar och hastigheter (frekvenser) använder det förra och kretsar använder det senare. Då iPod shuffle, liksom andra flashbaserade MP3-spelare, faller inom den senare kategorin gäller att den större modellen faktiskt har utrymme för 2^30 byte och den mindre 2^29. Att David Molarin "bara" får ut 487,6MB från sin shuffle beror delvis på att den liksom all lagringsmedia behöver plats för filallokeringstabeller. Jag förmodar att även shufflens mjukvara inkräktar på detta utrymme.

Kan för övrigt nämna vad beträffar utrymme och lagringsmöjlighet på shufflen att det tvärtemot vad det påstås på vissa websajter (Daring Fireball t.ex.) går att formatera den för HFS+. Man tappar lite utrymme dock.

Slutligen kan jag rapportera att 1GB-shufflen rymmer 1040445440 byte (= 992,25MB).

Ursprungligen av helmer:

Kan för övrigt nämna vad beträffar utrymme och lagringsmöjlighet på shufflen att det tvärtemot vad det påstås på vissa websajter (Daring Fireball t.ex.) går att formatera den för HFS+.

Är du säker?

Saxat fr. Mac OS X Hints forum

Citat:

Update:

Do not format your shuffle HFS+, if I had actually tried to play music I might have learned of my mistake sooner.

If you format HFS+ iTunes will still see the suffle, copy music to it and work as a thumb drive but it will not play the music. Once I restored with the iPod Updater and it set itself back to PC-Exchange format all is well.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-14 20:12

Aaahh... visste väl att det var något jag inte hade testat. Att spela på shufflen inlagd musik när den är HFS+-formaterad.
Hade inte läst den mest korrekta informationen på Mac OS X Hints utan bara på sajter, som den jag nämnde, vilka lät som om det inte ens skulle gå att utföra formateringen.

Vilken underbart nördig diskussion! Gillas!

1
Bevaka tråden