Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt grafikfel i X?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte hur jag exakt ska förklara det men helt plötsligt kan hela skärmbilden frysa sig och grafiken förskjuts, bilden ser ut som om den gått sönder, det blir en massa streck som är förskjutna och allt blir oläsligt, det varar en kort stund, nån sekund kanske.

Någon som har en aning vad detta kan vara?

Kan det vara grafikkortet eller är det osét som spökar?

Jag provade att ta en skärmdump men hela datorn verkar frysa sig under denna period.

Man blir också orolig för om det kan vara virus, worms eller någon som lyckats komma in i datorn för att jävlas.

Troligtvis är det inte det sista men man blir ändock orolig - har aldrig sett detta förut.

Jag skickar ett PM till dig.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 09:06

har upplevt det lite då och då. Främst när man kör safari med många tyngre sidor. Just när man scrollar kommer det för mig. Kanske hänt ca 4 gånger sen jag köpte min vackra PB i september.

Jag har alltid trott att det var grafiken -tror det fortfarande.

Vad har du för något?

I min bok har jag 64mb grafikminne. Tror det är det som spökar.

Jag har en imac 20" och det är väl 64mb på det grafikkortet antar jag.

Har aldrig sett detta förut. Jag ska prova starta om men just nu står datorn och tänker så jag måste vänta en stund.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 09:23

det måste vara grafikkortet som får för mycket att göra. Jag har så mycket ram så datorn har inga problem att jobba fram sidorna. Utan 64mb är nog lite för lite...

Så kanske det är men jag tycker jag har haft mer igång än nu.

Jag kör Azureus och då är ju en java torrent client, jag har hört att den äter en del minne kanske har det med den att göra.

Ursprungligen av draags:

Så kanske det är men jag tycker jag har haft mer igång än nu.

Jag kör Azureus och då är ju en java torrent client, jag har hört att den äter en del minne kanske har det med den att göra.

Är det inte många som har haft problem med just Azureus? Kan det vara det programmet som spökar?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 09:35

ingen annan som har haft samma problem?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 10:36

inte för min del, kör inte Azureus -jag har bara haft problem vid många tunga websidor.

Detta fel har inte jag upptäckt tidigare utan först häromdan.

Jag ska se om det händer något om jag startar om datorn.

Nu har jag startat om.

Har enbart Safari och Mail igång och dessvärre så får jag detta fel ändå.

Felet är något som jag inte sett förut så jag fattar inte varför det dyker upp just nu.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 13:53
Ursprungligen av draags:

Nu har jag startat om.

Har enbart Safari och Mail igång och dessvärre så får jag detta fel ändå.

Felet är något som jag inte sett förut så jag fattar inte varför det dyker upp just nu.

Du kan testa att ta ut grafikkortet och sätta in tillbaka (kan vara glapp).

Annan sätt är att skapa en ny användare och testa som ny användare (kan vara konflikt hos kext filerna)

• Medlem
  • 2005-03-06 13:57
Ursprungligen av REP:

Du kan testa att ta ut grafikkortet och sätta in tillbaka (kan vara glapp).

På en Powerbook? Krävs lödning i så fall.

Såg att det gällde en iMac... fast det är väl samma sak där?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 14:06
Ursprungligen av stfm:

På en Powerbook? Krävs lödning i så fall.

Såg att det gällde en iMac... fast det är väl samma sak där?

Aj då, jag trodde det var stationär dator

• Medlem
  • 2005-03-06 13:47

Det låter som ett klassikt pajko grafikkort tycker jag. Det kan ha bränt, eller blivit glapp någonstans. Självklart kan det vara något annat, men att det skulle bero på att grafikkortsminnet tagit slut känns som att "sträcka sig"...

Hör av dig till Apple så fort som möjligt, och be dem titta på det. Det blir nog en reparation.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 13:54

får du det hela tiden/ofta?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 14:00

tror vi skall undvika lödning hos mig iallafall... får det så otroligt sällan att jag inte ens besväras av det direkt...

• Medlem
  • 2005-03-06 14:04
Ursprungligen av Filip:

tror vi skall undvika lödning hos mig iallafall... får det så otroligt sällan att jag inte ens besväras av det direkt...

Det kan bli värre med tiden.... passa på när du har vanlig garanti.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 14:06

men hur skall man visa att man "har" det? upplevt det kanske 3gånger sammanlagt

• Medlem
  • 2005-03-06 14:08
Ursprungligen av Filip:

men hur skall man visa att man "har" det? upplevt det kanske 3gånger sammanlagt

Genom att forma läpparna att uttala orden. Mer behövs inte, faktiskt.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-06 14:10

Ahh najs!

Jag kan bara säga att det dyker upp mer o mer.

Det dök även upp när jag startade om vid valet av användare.

Ringer Apple imorgon.

Då jag har samma (?) problem så har jag gjort en del efterforskningar, och har därför startat en egen tråd i ämnet: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=517374

Jag ringde Apple igår, jag skulle då först enligt dom installera om systemet. Igår kväll gjorde jag backup...

...imorse var skärmen nästan död, jag försökte komma in i systemet, men skärmen visade mest ett trasigt inloggningsfönster som helt plötsligt kunde bli till mosaik, alltså helt omöjligt att kunna tyda eventuell grafik.

Ringde Apple igen.

Ja han insåg nu att det inte hjälper att installera om X.

Han sa att det var skärmen som skulle bytas - inte midplanet. -ok, jag trodde det var ett grafikkorts fel.

Jaja vem bryr sig - bara den funkar som den ska, det enda oroliga är att man kanske får en skärm med någon död pixel. Nu har jag inga, det tycker jag vore jäkligt surt. Jaja vad e en död pixel mot en död skärm, man får se det hela positivt.

Nu frågar han på Apple om jag vill byta detta själv - NEJ tack säger jag, en av många anledningar till att jag köpt en imac är att jag vill slippa det där med att pilla i datorn.

(Det roliga i detta med att byta grejer i sin dator är intressant eftersom OM du råkar göra fel och något går sönder så är det du som får stå för det, alltså ryker en del av garantin - Detta är riktigt kasst tycker jag)

Ok då får du ta den till ett service ställe svarar han. Kul för mig som bor på gotland, säger jag.

Ni får väl skicka en låda som jag kan skicka den i.

Nej det kan inte jag göra här ifrån, du får ringa kundtjänst.

Ja ja se det positiva - du får prata med ännu en trevlig o glad Apple människa som är service minded.

1
Bevaka tråden