En "dålig" deinterlacer kör ju som du säger udda eller jämna linjer. Det blir 50% så låg upplösning men du får bort interlacen.
En "bättre" deinterlacer leker lite mer med fälten, kan interpolera mellan dem osv. Du förlorar viss skärpa, men får en ganska bra progressiv bild. Bl.a. Final Cut och After Effects kan göra detta out-of-the-box.
En "jättebra" deinterlacer (typ Magic Bullet) TROR JAG (vet inte exakt) analyserar hur saker rör sig i bilden mot närliggande bilder och deinterlacar "smart" efter detta. Har du ett hjul som snurrar så blir det väldigt mkt mer rörelse längst ut kontra längst in. Således måste den vara "agressivare" längre ut på hjulet och kan nästan hoppa deinterlacing längre in…
En smart deinterlacer kör olika mängd/tekniker på olika delar av bilden beroende på hur omkringlignade frames (delframes egentligen) ser ut. Detta kan också i sig ge märkliga artifakter, givetvis, men det ser i regel väldigt bra ut.
Men jag är ingen programmerare, men jag kan tänka mig de fungerar så.
Ja, det är givet att du får en bättre progressiv bild om du filmar det från början. Men med lite trix och bra deinterlacers får man bra resultat.
Sen tycker jag också det "borde vara lätt" för alla DV-kameror att köra 25P, men tydligen så är det inte det... Annars skulle fler än en handfull modeller göra det tror jag. Tidigare kameror från bl.a. Sony som hanterade det gjorde det väldigt dåligt också. Fast idag gör ex. Panasonics DVX100a jobbet extremt bra.