Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag bort linjer vid rörelser i filmen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:07

Hej

Jag får konstiga linjer i min film, där det är rörelser kolla bildexemplet. Hur blir man av med dessa?
Jag använder adobe premiere och Avid

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:38

Linjerna ska tyvärr vara där. Det beror på att TV-systemet är interlaced, d.v.s varje bild består egentligen av två halva bilder som "flätas" ihop med 1/50 sekunds fördröjning. Ena halvan visar udda linjer i bilden och andra halvan visar jämna linjer. Eftersom en traditionell TV ritar upp bilden på det viset upplever man inte problemet där. Vid rörlig film får man istället ett jämnare flyt. På datorskärmen visas dock dessa två halva bilder samtidigt vilket resulterar i den effekt din bifogade bild avslöjar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:46

Sorry... din fråga var ju faktiskt hur man blir av med linjerna...

Om man ska visa materialet på en TV låter man lämpligen det vara som det är. Om det ska visas på en datorskärm kan man köra en de-interlace. Man kan lägga det som ett filter på sin video. Exakt hur det fungerar i Premiere och Avid vet jag inte, men leta efter de-interlace.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 00:53

ja jag hittade det tackar för hjälpen. Men om jag vil göra en DVD som både ska kunna visas på datorn och TV ska jag köra med deinterlace eller ej?

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 08:15

Om du kör en de-interlace kommer resultatet på en TV vara sämre än om du låter bli. Kanske ser det bättre ut på datorn, men eftersom DVD-programmet på datorn vet att det kör på en dator kanske det de-interlacar on-the-fly? Jag skulle köra utan de-interlace och se hur resultatet blir. Har du nya iDVD kan du ju köra på en RW-skiva för att testa först.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 09:16

När man ser extramaterial på en del filmer så är dom filmerna interlaceade, men inte själva filmen. Det är väl för att det inte bildas några streck om man filmar med filmkameror eller har jag fel?

• Medlem
  • Töreboda
  • 2005-03-09 17:44

Deinterlaca!

Ursprungligen av Mattias Malm:

Om du kör en de-interlace kommer resultatet på en TV vara sämre än om du låter bli.

Jag håller inte med. Om man inte deinterlacar inför produktion av en DVD, så är i alla fall min erfarenhet att ränderna syns väldígt tydligt även på en tv. Jag använder helst den svenska mpeg2-kodaren CompressionMaster, för där har man full kontroll över alla parametrar.
BjörnO

Senast redigerat 2005-03-09 19:04
  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 14:14

Du har helt rätt. Filmkameror filmar (eller snarare fotar) progressivt, d.v.s 24 hela bilder per sekund. Videokameror som ofta använts till dokumentärer och extramaterial filmar oftast interlaced, d.v.s 50 (PAL) eller ca 60 (NTSC) halva bilder per sekund.

Första bra förklaringen jag sett på detta fenomen. Tack för det Mattias.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 14:03

Håller med om att du gav en bra förklaring Mattias. MEN deinterlaceing betyder inte sämre bild. Det beror helt på hur du deinterlac:ar och vilken detinterlacer du använder.

I regel innebar deinterlacing en mer "filmisk" bild, detta är eftersom filmkameror filmar "helrutor" (25 bilder per sekund) mot videokameror filmar "delrutor" (50 delbilder per sekund). Personligen föredrar jag den filmiska looken även på videoinspelat material, men materialet påverkar något ja. Sämre bild skulle jag dock inte säga man får om man gör det på rätt sätt (Final Cut Pro, After Effects med typ Magic Bullet).

Men ska du BARA kör på TV så kan man behålla interlacingen. Beror på vad du vill helt enkelt.

På datorn finns även deinterlacing vid uppspelning. QuickTime kan göra detta på DV-material, VLC kan göra det på MPEG2 och DivX material (tror jag). Dock ger QT's deinterlacer en smått suddigare bild (eftersom den sköter deinterlacing i realtid vid uppspelning så är det inte så konsitgt).

• Oregistrerad
  • 2005-03-17 14:20

Jag är absolut ingen expert på ämnet, men är det inte vanligt att man vid deinterlacing bara använder det ena fältet (t.ex. udda linjer)? Det måste ju då reducera informationsinnehållet i bilden. Vill man ha slutresultatet progressivt bör man spela in progressivt. Rent teoretiskt borde det gå även med en enkel DV-kamera om kameran tar en bild var 25:e-dels sekund och sparade de udda fälten ur bilden för sig och de jämna för sig.

Erik, hur fungerar mer avancerade deinterlacers? Använder de informationen från båda fälten? Vad händer då vid snabba rörelser i sidled? Om olika objekt rör sig i sidled åt motsatt håll?

Det är ett gissel det här med interlaced video. Allt borde vara progressivt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 15:40

En "dålig" deinterlacer kör ju som du säger udda eller jämna linjer. Det blir 50% så låg upplösning men du får bort interlacen.

En "bättre" deinterlacer leker lite mer med fälten, kan interpolera mellan dem osv. Du förlorar viss skärpa, men får en ganska bra progressiv bild. Bl.a. Final Cut och After Effects kan göra detta out-of-the-box.

En "jättebra" deinterlacer (typ Magic Bullet) TROR JAG (vet inte exakt) analyserar hur saker rör sig i bilden mot närliggande bilder och deinterlacar "smart" efter detta. Har du ett hjul som snurrar så blir det väldigt mkt mer rörelse längst ut kontra längst in. Således måste den vara "agressivare" längre ut på hjulet och kan nästan hoppa deinterlacing längre in…

En smart deinterlacer kör olika mängd/tekniker på olika delar av bilden beroende på hur omkringlignade frames (delframes egentligen) ser ut. Detta kan också i sig ge märkliga artifakter, givetvis, men det ser i regel väldigt bra ut.

Men jag är ingen programmerare, men jag kan tänka mig de fungerar så.

Ja, det är givet att du får en bättre progressiv bild om du filmar det från början. Men med lite trix och bra deinterlacers får man bra resultat.

Sen tycker jag också det "borde vara lätt" för alla DV-kameror att köra 25P, men tydligen så är det inte det... Annars skulle fler än en handfull modeller göra det tror jag. Tidigare kameror från bl.a. Sony som hanterade det gjorde det väldigt dåligt också. Fast idag gör ex. Panasonics DVX100a jobbet extremt bra.

1
Bevaka tråden