Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Har precis installerat Illustrator CS (efter att ha använt Illustrator 9) och stött på patrull. Hur i h-e skriver jag @ (snabel-a)? Det funkar iallafall inte att trycka alt + 2. Måste jag använda specialteckenspaletten? Isåfall tycker jag det är skandal. Det funkar ju utmärkt att skriva snabel-a som vanligt i InDesign CS och Photoshop CS.
Det är en bugg i svenska illustrator CS. Går inte att använda tangentbordet alls för @ men det borde gå att gå via teckenpaletten men det är ju inte direkt snabbarbetat. Vi som pratar svenska är väl inte direkt prioriterade hos adobe. Min svåger som jobbar inom grafiska branchen stötte på buggen någon dag efter att kartongen leverades (då CS var helt ny) och anmälde också detta till adobe. Man kan ju tycka att man kan göra en liten buggfix på detta av adobe. Programmet används ju iallafall dagligen av massor av firmor. Min svåger ledsnade iallafall och har gått tillbaka och arbetar på en äldre version.
Hur är det med alt - * enligt gamla "standarden". Alltså innan PC:n kom med 2:an så var snabel a:et på *. Long shot men under OS 9 borde det ligga under * eller åtminstone i 8.6
Det är mycket riktigt en bugg, anledningen till att det inte fixats är att det inte är en så allvarlig bugg, i betydelsen att det finns en fungerande workaround som inte är alltför besvärlig.
Det är mycket riktigt en bugg, anledningen till att det inte fixats är att det inte är en så allvarlig bugg, i betydelsen att det finns en fungerande workaround som inte är alltför besvärlig.
Mitt tangentbord tycker nog annorlunda, då det fick sig några rejäla smällar när jag lackade ur under @-debaclet. Sitter bara och väntar på att fler tecken ska lägga av p.g.a. misshandeln.
JAg brukar lösa det genom att byta till amerikanska flaggan uppe i menyraden och göra shift-2. Sen byter jag tillbaks till svenska. (Eller: man kan också gå in i international inställningarna i system preferences och välja show charactr palette.)
Det ör egentligen inte (enbart) i den svenska versionen av Illustrator CS problemet ligger då samma fenomen uppstår i den engelskspråkiga versionen. Illustrator CS gillar inte svensk tangentbordlayout helt enkelt! Att tillfälligt byta till den amerikanska tangentborduppsättningen som nämndes ovan torde vara den smidigaste lösningen - eller att byta till FreeHand!