Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljuskorrigera på proffsnivå

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-09 22:11

Jag tog upp denna fråga i en annan tråd men vill renodla den här.
Fråga: Kan man ljuskorrigera i FCP eller Combustion på en nivå som är bra nog för att göra orginal till 35mm kopiering eller DVD-masterframställning. Jag funderar på att ta ett sådant uppdrag men är osäker på om mjukvaran räcker. Naturligtsvis skaffar jag en kvalitetsmonitor och snabba diskar. Orginalmaterialet ligger på BetaCamSX (strax under DIGIBETA).
Någon skrev att man ska lämna över det till andra men som fotograf sitter man ju ändå med vid ljuskorrigeringen och jag är vet hur jag vill att det ska se ut. Varför inte göra det själv?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 09:10

Jag är lite spänd på att höra vad ljuskorrigering är. Har inte hört termen än?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-10 09:52

Det är när man fixar till färger, kontrast och färgmättnad på videomaterial (även film förstås). Det görs på alla professionella produktioner och oftast av en specialist i en dyr maskin på ett lab eller en videostudio.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 11:18

Jaha, "grading" alltså.

Besser-varning Pet

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-10 11:35

Just det. Hade 99Mac var i England hade jag tillagt ordet "grading" men tyckte det var lite för hög ambitionsnivå.
Nu väntar jag på synpunkter....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 13:09

Jag har gjort gradeing av en kortfilm i Final Cut Pro/After Effects (med Magic Bullet). Det funkar ABSOLUT på den nivån vi låg på då (inspelning med DV, okomprimerad 8-bit redigering, slutformat var DVD och BetaSP). Final Cuts Färgkorrigering är även den jäkligt bra FCP i sig kan rendera riktigt bra om du kör HDRI (32-bit float) rendering (tar en jäkla tid på en G4 dock).

Jag kan även säg att jag color-matchat one-scan material av en film mot en final grade av en film, filmad på 35mm och graded på Filmteknik. Det funka utmärkt med FCP's Color Corrector, helt klart. Kunden blev riktigt impad av att kunna jobba med offline/one-scan i "near" final-grade look.

Jag tror om inte slutproduktionen är på film så är du helt klart "säker". Det FINNS bättre gradinglösningar, helt klart, men jag tror din "kombo" är bra och prisvärd. Rekommenderar dig dock att titta på Magic Bullet för AE eller Magic Bullet for Editors för FCP. Där kan du färgsätta RIKTIGT snyggt.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-05-20 21:14

[QUOTE="Erik.dv"] Final Cuts Färgkorrigering är även den jäkligt bra FCP i sig kan rendera riktigt bra om du kör HDRI (32-bit float) rendering (tar en jäkla tid på en G4 dock).

Var ställer jag in detta i FCP?

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2005-05-20 22:03

kolla in Final touch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 22:02

Högerklickar på din sequence och väljer "Sequence Settings" tror jag det heter. En av flikarna där heter "Processing" eller "Video Processing". Här kan du välja RBG, 8-bit YUV, 10-bit YUV eller "High Precession". Det senare är då 32-bit float rendering.

Givetvis märks det mest om du kör med ett grundformat som i sig är av hög kvalité. Valet är oumbärligt när du jobbar med okomprimerad grafik.

1
Bevaka tråden