Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjäsk för PC-industrin

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För några år sedan, när bara Apple hade 64-bitarsdatorer för skrivbordet, var det ingen hejd på hur PC-tidningarna skrev om hur meningslöst det var med 64 bitar, gjorde inget för prestandan, kostade bara mer etc. etc.
Nu ska ju Microsoft snart(?) komma med ett 64-bitars-system för AMD:S och Intels (nya) 64-bitare, så nu är det helt plötsligt ingen hejd på hastighetsökningar och annat. Läste iofs. inte artikeln i Dator-Magazine, men tonen på omslaget talade sitt tydliga språk, "därför är 64 bitar bättre och snabbare" och sånt i den stilen. För den som inte har väldigt kort minne måste trovärdigheten för såna här tidningar vara i princip noll, när strunt blir bra bara för att MS (kanske) har ett 64-bitars OS på gång. Undrar hur det går till, om man vet hur man ska bete sig utan att nån behöver peka med hela handen, eller om man helt enkelt får "order" från MS och andra om hur man ska vinkla sånt här.

Jag förstår vad du menar; "Hurra för Wintel-smörjan, bu för Mac!" Men faktum är att Apples datorer med 64 bitar gör väl ingen nytta så länge inte operativsystemet inte är "64-optimerat". Och så är fallet med Mac OS (iallafall då).

Rätta mig nån om jag har fel.

Du har ju inte överdriven nytta ifall inte allt annat som körs också är 64bitars

Allt från operativ till drivare annars tappar du ju hela grejen. Därför som det just nu hejjas rätt mycket för MS 64bitars operativ.

64 bitar

Tiger blir ju 64 bitar

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-11 20:24

Mja, Tiger har bredare stöd för 64 bit applikationer. Som jag har förstått det består i stort sett hela tiger fortfarande 32bit-applikationer... Och mycket av det stödet för 64-bit applikationer finns redan i 10.3
Mer info från Apple

Mitt resonemang gick inte ut på vad som verkligen är bäst och huruvida X är 64-bits anpassat eller ej, utan förmågan att vända kappan efter vinden beroende på vad Ms och intel har att erbjuda för stunden, till synes "opartiska" tidningar tycks bara vara förtäckta reklamblad för Wintel, lite tillspetsat.

Ursprungligen av bruksarn:

Mitt resonemang gick inte ut på vad som verkligen är bäst och huruvida X är 64-bits anpassat eller ej, utan förmågan att vända kappan efter vinden beroende på vad Ms och intel har att erbjuda för stunden, till synes "opartiska" tidningar tycks bara vara förtäckta reklamblad för Wintel, lite tillspetsat.

Njae! Att det kommer ett helt 64bitars operativ är faktiskt stort. Visst det finns *nix distros som klarar detta. Tror faktiskt ingen skulle klaga ifall Apple släppte ett helt 64bitars operativ med 64bitars applikationer.

Nu handlar detta mestadels av vinning på serversidan än så länge. Vinsten blir störst vid körning av många tunga applikationer. Men ett 64bitars operativ med en körning av ett 32bitars application med någon form av emulator gör att du inte får ut lika mycket av det.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 21:13

För några år sedan, när bara Apple hade 64-bitarsdatorer för skrivbordet, var det ingen hejd på hur PC-tidningarna skrev om hur meningslöst det var med 64 bitar, gjorde inget för prestandan, kostade bara mer etc. etc.
Nu ska ju Microsoft snart(?) komma med ett 64-bitars-system för AMD:S och Intels (nya) 64-bitare, så nu är det helt plötsligt ingen hejd på hastighetsökningar och annat. Läste iofs. inte artikeln i Dator-Magazine, men tonen på omslaget talade sitt tydliga språk, "därför är 64 bitar bättre och snabbare" och sånt i den stilen. För den som inte har väldigt kort minne måste trovärdigheten för såna här tidningar vara i princip noll, när strunt blir bra bara för att MS (kanske) har ett 64-bitars OS på gång. Undrar hur det går till, om man vet hur man ska bete sig utan att nån behöver peka med hela handen, eller om man helt enkelt får "order" från MS och andra om hur man ska vinkla sånt här.

Asch. Det är ju bara det vanliga Mac-hatet som tidningar & vissa "datornyhets"-siter har. Detta startade redan på 80-talet, med Mikrodatorn & dess dåvarande chefredaktör, i spetsen.

/ E

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-12 12:01

Som prenumerant av Datormagazin så skulle jag knappast kalla dem Machatare. De recenserar ofta Mac-prylar och det inte inte sällan att jämförande test mellan olika win- och mac-program/hårdvara utser Mac-prylen till vinnare. Jag tror även att halva redaktionen kör Mac.

Är det någon som läst tidningen och artikeln? De nämner inte Windows 64 en enda gång. Artikeln redogör lite för den historiska utvecklingen för 64-bitars processorer, där Apple och G5 nämns ett flertal gånger. Den innehåller också en trevlig jämförelse mellan G5:ans och AMD:s systemarkitekturer och det känns som G5:an får mest positivt.

Jag tror snarare att det är Windowshatet än Machatet som visar sig i den här tråden.

Ursprungligen av Nodde:

Som prenumerant av Datormagazin så skulle jag knappast kalla dem Machatare. De recenserar ofta Mac-prylar och det inte inte sällan att jämförande test mellan olika win- och mac-program/hårdvara utser Mac-prylen till vinnare. Jag tror även att halva redaktionen kör Mac.

Är det någon som läst tidningen och artikeln? De nämner inte Windows 64 en enda gång. Artikeln redogör lite för den historiska utvecklingen för 64-bitars processorer, där Apple och G5 nämns ett flertal gånger. Den innehåller också en trevlig jämförelse mellan G5:ans och AMD:s systemarkitekturer och det känns som G5:an får mest positivt.

Jag tror snarare att det är Windowshatet än Machatet som visar sig i den här tråden.

Trots allt, så positivt lät det inte när endast Apple hade 64 bits i sortimentet, i och för sig har AMD hållit på i några år, men MS har ju inte haft något OS som kunnat utnyttja det, så inte förräns det verkar bli klart med Longhorn (kanske, den som lever får se) så börjar tongångarna bli positiva, klart som korvspad, nu ska MS sälja Longhorn, så nu måste 64-bits pumpas upp fort som ögat. Har faktiskt en Win-burk bredvid mig här hemma, dock med Fedora som OS. Intressant dock att dom har rescencerat G5, har en 2 GHz:are, måste se till att läsa vad dom tycker om den mer i detalj, men att skriva om G5 i positiva ordalag är ju också ett sätt att pumpa upp intresset för 64-bits i största allmänhet.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-12 14:57

Trots allt, så positivt lät det inte när endast Apple hade 64 bits i sortimentet, i och för sig har AMD hållit på i några år, men MS har ju inte haft något OS som kunnat utnyttja det, så inte förräns det verkar bli klart med Longhorn (kanske, den som lever får se) så börjar tongångarna bli positiva, klart som korvspad, nu ska MS sälja Longhorn, så nu måste 64-bits pumpas upp fort som ögat. Har faktiskt en Win-burk bredvid mig här hemma, dock med Fedora som OS. Intressant dock att dom har rescencerat G5, har en 2 GHz:are, måste se till att läsa vad dom tycker om den mer i detalj, men att skriva om G5 i positiva ordalag är ju också ett sätt att pumpa upp intresset för 64-bits i största allmänhet.

I artikeln stod det faktiskt att MS hade en verion av NT som stödde Alphas 64-bitars processor ett tag

Men jag förstår din poäng. Det är helt klart mer buller och bång i pressen när det händer grejer på PC-marknaden (Windows) än när Apple släpper något nytt. Om man ser till marknadsandelar jämfört med hur mycket som publiseras så tycker jag dock att det är mycket skriverier om Apple och Mac, särskilt på senare tid.

Man kan ju ändå känna sig rätt nöjd med att G5 börjar att få rättmätigt beröm. Det har varit alldeles för mycket skriverier om att G5:an har dålig prestanda, Pentium och AMD är bättre osv. Sanningen är ju att G5/OsX har helt remarkabla prestanda, allra helst när det gäller multitasking, det ska mycket till för att få en G5:a att knäa, trots att det ju givetvis går om man bara försöker. men att ha flera program igång, nerladdning, webbradio, CD-import, browser, kalkylprogram etc. är väl ett ganska vanligt sätt att använda en dator, att packa ihop och packa upp filer och sånt som man har använt för att visa wintels överlägsenhet är väl inte det man håller på med jämt och ständigt...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-12 19:41

Nu är det ju faktiskt så att processorn inte automatiskt går snabbare med 64-bitar, hela finessen med konceptet är att man kan adressera _mer_minne_.

För dom applikationer som behövt så mycket minne har Intel haft sin 64-bitars Itanium processor i många år, problemet med Itanium var att om man skulle köra 32-bitars applikationer så fick dom instruktionerna emuleras och det gick långsamt.

G5 eller AMDs 64 bitars proppar är alltså inte snabbare än föregående generationers processorer pga av sina 64-bitar utan av helt vanlig teknisk utveckling.

För skrivbordsdatorer har behovet av stora mängder minne varit ganska begränsat. Hur många här har egentligen stoppat i så mycket minne som era gamla G4 maskiner klarar av att hantera?

Ursprungligen av molia:

Nu är det ju faktiskt så att processorn inte automatiskt går snabbare med 64-bitar, hela finessen med konceptet är att man kan adressera _mer_minne_.

Nu tänkte jag väl inte direkt på att bevisa att G5 är snabbare pga 64-bitars processning, utan att den helt enkelt har remarkabla prestanda, OsX måste ju oxå vara synnerligen välgjort med tanke på förmågan att hantera program och arbetsuppgifter en masse.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-12 21:25

Nu tänkte jag väl inte direkt på att bevisa att G5 är snabbare pga 64-bitars processning, utan att den helt enkelt har remarkabla prestanda, OsX måste ju oxå vara synnerligen välgjort med tanke på förmågan att hantera program och arbetsuppgifter en masse.

Att OSX är duktig på att fördela arbetet är inte heller de 64-bitarnas förtjänst, det är beror på att det är byggt på en stabil unix/BSD grund.

Ursprungligen av molia:

Att OSX är duktig på att fördela arbetet är inte heller de 64-bitarnas förtjänst, det är beror på att det är byggt på en stabil unix/BSD grund.

Kan inte fatta att MS helt verkar ha missat *nix-spåret för att gå sina egna vägar, när man redan har haft en synnerligen bra grund att bygga på med *nix

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-13 10:45

Kan inte fatta att MS helt verkar ha missat *nix-spåret för att gå sina egna vägar, när man redan har haft en synnerligen bra grund att bygga på med *nix

Även om jag personligen gillar Unix (och andra *nix:ar) bättre än Windows så är det alltid trevligt med mångfald.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 11:10

Har för mig att NT delvis baserades på tekniker från något stordatorysystem (minns inte vilket).
Men det är väl inte konstigt att man sneglar på något beprövat när man bygger nytt?

Ursprungligen av swede:

Har för mig att NT delvis baserades på tekniker från något stordatorysystem (minns inte vilket).
Men det är väl inte konstigt att man sneglar på något beprövat när man bygger nytt?

det var just det faktum att man INTE verkar ha sneglat på nåt beprövat (UNiX) som jag tycker är märkligt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 03:16
Ursprungligen av swede:

VMS

/ E

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-12 21:32
Ursprungligen av molia:

För dom applikationer som behövt så mycket minne har Intel haft sin 64-bitars Itanium processor i många år, problemet med Itanium var att om man skulle köra 32-bitars applikationer så fick dom instruktionerna emuleras och det gick långsamt.

G5 eller AMDs 64 bitars proppar är alltså inte snabbare än föregående generationers processorer pga av sina 64-bitar utan av helt vanlig teknisk utveckling.

För skrivbordsdatorer har behovet av stora mängder minne varit ganska begränsat. Hur många här har egentligen stoppat i så mycket minne som era gamla G4 maskiner klarar av att hantera?

En processor med 64-bitars register kan ju hantera dubbelt så mycket data i varje instruktion som en 32-bitars. Detta gäller alltså inte bara minnesadressering utan även alla andra intruktion, t.ex. addering av två tal. Så att påstå att den ända fördelen med 64-bitars processsorer är att de kan adressera mera minne är väl inte riktigt korrekt?

Det gäller ju dock att de program som körs på processor utnyttjar hela registren, annars går det ju inte snabbare.

Håller med föregående, med 64 bitar måste väl datorn kunna hantera dubbelt så mycket data i varje stund, eller? Iofs så är faktiskt en long double heltal i c++ 64 bitar i OsX när jag kompilerade med Xcode, men det är hela 80 bitar på en P4-dator när jag körde samma "program" eller vad man ska kalla det och kompilerade det med borland C++

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 22:07
Ursprungligen av Nodde:

En processor med 64-bitars register kan ju hantera dubbelt så mycket data i varje instruktion som en 32-bitars. Detta gäller alltså inte bara minnesadressering utan även alla andra intruktion, t.ex. addering av två tal. Så att påstå att den ända fördelen med 64-bitars processsorer är att de kan adressera mera minne är väl inte riktigt korrekt?

Det gäller ju dock att de program som körs på processor utnyttjar hela registren, annars går det ju inte snabbare.

Nja. Den kan bearbeta tal som är så stora eller så precisa att det går åt 64 (eller egentligen >32) bitar att beskriva dom. Det finns även saker som gör 64 bitars processorer långsammare, t.ex. så går det bara in 1/2 så många 64 bitars instruktioner i cachen som det gör 32 bitars dito i en cache av samma storlek.

Applikationer som t.ex. Safari har bara en vinst med 64 bitar och det är just minnesadresseringen, som förvisso "bara" är 48 bitar i G5:an. De program som verkligen vinner på 64 bitar, i annat än minne, i dagsläget är t.ex. Mathematica.

Sen har både x86 och G4:an sen tidigare klarat tal större än 32 bitar.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-13 00:08
Ursprungligen av emilsson:

Nja. Den kan bearbeta tal som är så stora eller så precisa att det går åt 64 (eller egentligen >32) bitar att beskriva dom. Det finns även saker som gör 64 bitars processorer långsammare, t.ex. så går det bara in 1/2 så många 64 bitars instruktioner i cachen som det gör 32 bitars dito i en cache av samma storlek.

Applikationer som t.ex. Safari har bara en vinst med 64 bitar och det är just minnesadresseringen, som förvisso "bara" är 48 bitar i G5:an. De program som verkligen vinner på 64 bitar, i annat än minne, i dagsläget är t.ex. Mathematica.

Sen har både x86 och G4:an sen tidigare klarat tal större än 32 bitar.

Det där med cache-minnet är helt klart en poäng (nackdel 64). Vad det gäller instruktions- och talhantering så tycker jag att 64:an borde vara snabbare. Om man bara har 32-bitars register i processorn så kan den ju bara hantera som mest 32-bitars tal. Att man trots detta kan lagra större tal på en datorn med en 32-bitars processor måste ju ligga i mjukvaran. Den delar talet i flera delar och sparar på flera minnesplatser. När den sedan arbetar med talet så är det mjukvarumässigt som man håller reda på vilka instruktioner som ska utföras på de olika delarna av talat. Eller?

Detta kanske är fel tråd, men det här är helt klart en intressant diskussion.

Som vi verkar överens om så händer det i alla fall inga mirakel om man byter från 32 till 64 sålänge man inte skriver om sin programvara för det.

1
Bevaka tråden