Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olagligt att köpa program i Thailand?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Jag har en fråga, om jag går in i en databutik i Bankok och köper ett dataprogram, har jag då gjort något olagligt om jag använder det i Sverige för eget bruk ( inte säljer det vidare).
Eftersom dom är så billiga så är dom ju med all säkerhet priatkopierade, men är det mitt ansvar?

F

  • Medlem
  • 2005-03-14 10:45

Ja.

/tiq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 10:50

Om du vet att dom är piratkopierade så är det självklart ditt ansvar...

Om du inte vet är det "god tro", men du förklarar från början att du vet så svaret är givet

Ursprungligen av Tangen:

Om du vet att dom är piratkopierade så är det självklart ditt ansvar...

Om du inte vet är det "god tro", men du förklarar från början att du vet så svaret är givet

Jag ser vad ni skriver, men.... Men min fråga är om det är straffbart, vilket lagrum gäller.
T.ex. om polisen ser en person som har en Fejk tröja, eller fejk-klocka är det ju lika fel, kan dom gripas och lagföras? Det är ju ingen skillnad?

Nån som vet fakta utan att bara tycka!!!

F

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-14 11:17
Ursprungligen av Fröjdan:

Jag ser vad ni skriver, men.... Men min fråga är om det är straffbart, vilket lagrum gäller.
T.ex. om polisen ser en person som har en Fejk tröja, eller fejk-klocka är det ju lika fel, kan dom gripas och lagföras? Det är ju ingen skillnad?

Nån som vet fakta utan att bara tycka!!!

F

Vad grinig du blev, då.
Varför inte ringa polisen eller åklagarmyndigheten och fråga? Eller gå in på www.antipiratbyran.se när dom fått ordning på sajten efter hackningen.

Ursprungligen av Danne V:

Vad grinig du blev, då.
Varför inte ringa polisen eller åklagarmyndigheten och fråga? Eller gå in på www.antipiratbyran.se när dom fått ordning på sajten efter hackningen.

Nä Danne, jag blev inte grinig, ville bara ha svar på min fråga, inte veta vad andra tycker.
Om jag skrivet till dig när du frågade:Hur rädda bokmärken från död Safari? Varför ringer du inte apple care i stället för att skriva på detta forumet, vad hade du tyckt då?

Jag tycker att frågor som även kan lösas på andra sätt ( dvs alla) skall få förekomma på detta forum, annars kan vi ju lägga ner forumet, det finns ju andra som kan svara!!

Klart slut

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 11:39

Om du hävdar god tro - och inte kollar upp företaget - så finns det ingen straffskala som är applicerbar på "brottet" - om det nu inte är så att en programvara som tex. Adobe CS som hemma kostar 15 tusen, kostar 40 kronor i thailand, så kommer dom rimligtvis att anta att "god tro" inte är möjlig att använda i dialogen med polisen

Men om det är rimliga pengar och god tro så är det inte straffbart.

Ursprungligen av Tangen:

Om du hävdar god tro - och inte kollar upp företaget - så finns det ingen straffskala som är applicerbar på "brottet" - om det nu inte är så att en programvara som tex. Adobe CS som hemma kostar 15 tusen, kostar 40 kronor i thailand, så kommer dom rimligtvis att anta att "god tro" inte är möjlig att använda i dialogen med polisen

Men om det är rimliga pengar och god tro så är det inte straffbart.

Tack för svaret, men om jag inte har fel så försvann sk. "god tro förvärv" i svensk lagstiftning för ett tag sedan?
Finns det ingen advokat i forumet som använder MAC och vet exakt vad som gäller?

F

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-14 13:36
Ursprungligen av Fröjdan:

Tack för svaret, men om jag inte har fel så försvann sk. "god tro förvärv" i svensk lagstiftning för ett tag sedan?
Finns det ingen advokat i forumet som använder MAC och vet exakt vad som gäller?

F

Ingen kan svara "exakt" vad som gäller i varje enskilt fall, eftersom det bara kan bedömas på sina egna meriter. Alltså måste man känna till alla detaljer i det enskilda fallet, och veta hur en domstol skulle bedöma alltihop.

Med risk för att inte ha 100% koll, så är jag ganska säker på att det är så här:

Det är inte olagligt att inneha ett piratkopierat program. Däremot bryter du mot upphövsrättslagen i det ögonblick du installerar det. Det faller under allmänt åtal. är ett brott, och du riskerar fängelse upp till två år (vilket är extremt ovanligt).

"Godstrosförvärv" är i princip borta ur svensk lag. Men för att bli fälld måste åklagaren ändå kunna styrka uppsåt, dvs allt ifrån att du borde ha förstått att någonting var "fel" till att du visste om att programmet var piratkopierat. Är omständigheterna sådana att han inte kan övertyga domstolen om uppsåt, så kan du inte fällas. (Men i ditt fall så verkar han inte få några bekymmer).

Men du bryter även mot det civilrättsliga avtalet i och med att du installerar, och kan således bli stämd av programmakaren. Jag har för mig att det högsta skadestånd som utdömts i liknande sammanhang i Sverige är 6,5 miljoner. Men då hade snubben bränt och sålt tusentals piratkopior.

Sedan 5-6 år får kronofogden (!) göra husrannsakningar om polisen misstänker piratkopiering.

Släng skivan. Surputte.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 08:52
Ursprungligen av Tangen:

Om du hävdar god tro - och inte kollar upp företaget - så finns det ingen straffskala som är applicerbar på "brottet" - om det nu inte är så att en programvara som tex. Adobe CS som hemma kostar 15 tusen, kostar 40 kronor i thailand, så kommer dom rimligtvis att anta att "god tro" inte är möjlig att använda i dialogen med polisen

Men om det är rimliga pengar och god tro så är det inte straffbart.

Att handla i "god tro" vart borttaget inom svensk lagstiftning för en 7-8år sedan, bland annat för att det missbrukades i häleri sammanhang. "There is no such thing anymore" så att säga, det är upp till var och en att se till o få tag på de rätta papprena (kvitton) eller licenspapprena för en mjukvara som medföljer.

Man kan lätt se om en programvara är piratkopierad annars, på alla MS program finns det med hologram, likadant kvaliten på skivan skiljer sig markant..

Och ja är det en piratkopia du har köpt så ÄR det ett brott emot upphovsrätten och det är din skyldighet att ta reda på huruvida programvaran du köpt är legitim eller inte.
Men ska sägas oxå att om du sitter o håller i en enstaka skiva och inte 40 skivor så chansen slimmad att ngn ska komma på dig eller ens orka bry sig om att leta på dig o bötfälla dig för det hela.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-14 11:13

Om det är en "riktig" datorbutik, så är det inte alls säkert att det är piratkopierat bara för att det är billigare än i Sverige. De allra flesta stora programmakare har särskilda priser för bl.a. utvecklingsländer, ibland ganska ordentligt billigare än här hemma och skälen är ju ganska uppenbara. Om detta gäller i Thailand (som ju egentligen inte är ett utvecklingsland) vet jag inte, men skulle inte bli förvånad om det är så.

Om det är ett sånt program du köper så är snarare frågan om licensen begränsar användandet, dvs att du kanske inte får använda programmet utanför Thailand (om det nu kan kontrolleras), och/eller om du egentligen måste betala tull vid införsel till Sverige.

Senast redigerat 2005-03-14 14:30
Ursprungligen av Danne V:

Om det är en "riktig" databutik, så är det inte alls säkert att det är piratkopierat bara för att det är billigare än i Sverige. De allra flesta stora programmakare har särskilda priser för bl.a. utvecklingsländer, ibland ganska ordentligt billigare än här hemma och skälen är ju ganska uppenbara. Om detta gäller i Thailand (som ju egentligen inte är ett utvecklingsland) vet jag inte, men skulle inte bli förvånad om det är så.

Om det är ett sånt program du köper så är snarare frågan om licensen begränsar användandet, dvs att du kanske inte får använda programmet utanför Thailand (om det nu kan kontrolleras), och/eller om du egentligen måste betala tull vid införsel till Sverige.

Programmet är inköpt i en databutik efter en gata i Bankok, ligger i etui med programtillverkans logga på, det medföljer registreringsnummer för installation. Priset är så lågt att det troligtvis är fråga om en piratkopiering, men vilket ansvar har jag att kolla Tahi-företaget att dom inte kopierar.

Till slut: min fråga igen: Vilket lagrum gäller, kan jag straffas?

F

Ursprungligen av Danne V:

Om det är en "riktig" databutik, så är det inte alls säkert att det är piratkopierat bara för att det är billigare än i Sverige. De allra flesta stora programmakare har särskilda priser för bl.a. utvecklingsländer, ibland ganska ordentligt billigare än här hemma och skälen är ju ganska uppenbara. Om detta gäller i Thailand (som ju egentligen inte är ett utvecklingsland) vet jag inte, men skulle inte bli förvånad om det är så.

Om det är ett sånt program du köper så är snarare frågan om licensen begränsar användandet, dvs att du kanske inte får använda programmet utanför Thailand (om det nu kan kontrolleras), och/eller om du egentligen måste betala tull vid införsel till Sverige.

"DATOR"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-14 14:30
Ursprungligen av blodsugare:

"DATOR"

Okej då. "Datorbutik".
Jädra Messerschmidt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 00:28
Ursprungligen av blodsugare:

"DATOR"

"Data" är väl en förkorting på datamaskin (maskin som behandlar data), och "databutik" på datamaskinsbutik?

Om Adobe Photoshop kostar 75 spänn i stället för 8.000, eller vad den kostar idag, är det väl svårt att hävda att man handlat i god tro?

Ursprungligen av Nurell:

Om Adobe Photoshop kostar 75 spänn i stället för 8.000, eller vad den kostar idag, är det väl svårt att hävda att man handlat i god tro?

Man kan väl vara omedveten om priset?
Fast 75 spänn, det var dyrt!

Ursprungligen av blodsugare:

Man kan väl vara omedveten om priset?
Fast 75 spänn, det var dyrt!

Lite pinsamt är det väl att spela hur dum som helst?
Jag har aldrig varit i Thailand, än mindre handlat piratade program, men jag har hört att priserna på piratprogram där ligger mellan 50 och 100 kr, med en förvillande lik piratkopia av skivomslaget också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 14:43

Danne V har rätt. Köper man ett program till så kraftigt reducerat pris att man kan misstänka att det rör sig om piratkopiering ligger ansvaret på dig att förstå det. Åklagaren har förstås bevisbördan i eventuella påståenden, men polisens förundersökningar i sådana fall brukar vara så omfattande och bevisspäckade att en fällande dom nästan är att vänta.

7 kap 53§ i lagen om upphovsrätt ger ledning.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Se även 23 kap brottsbalken..

/Henric, klar jurist 17 juni i år (hoppas jag!)

Ursprungligen av hicke:

Danne V har rätt. Köper man ett program till så kraftigt reducerat pris att man kan misstänka att det rör sig om piratkopiering ligger ansvaret på dig att förstå det. Åklagaren har förstås bevisbördan i eventuella påståenden, men polisens förundersökningar i sådana fall brukar vara så omfattande och bevisspäckade att en fällande dom nästan är att vänta.

7 kap 53§ i lagen om upphovsrätt ger ledning.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Se även 23 kap brottsbalken..

/Henric, klar jurist 17 juni i år (hoppas jag!)

Äntligen börjar vi närma oss ett svar, du skriver att "Åklagaren har förstås bevisbördan", men om jag inte kommer ihåg hur mycket jag betalade då? Och tänk om jag fått det av en kompis som varit i thailand, gåvoskatten är ju borta så jag behöver inte veta vad han betalat"
Frågan är ju också om min nyttjanderätt av ett defacto köpt program kan upphävas av upphovsrätten?
Detta kanske är en lite hypotetisk fråga, men det vore kul om vi kunde gå till botten med det, har någon blivet dömd för enskilt bruk av billigt inköpt program, finns det någon praxis.

Lycka till med tentorna

F

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-14 17:17
Ursprungligen av Fröjdan:

Äntligen börjar vi närma oss ett svar, du skriver att "Åklagaren har förstås bevisbördan", men om jag inte kommer ihåg hur mycket jag betalade då? Och tänk om jag fått det av en kompis som varit i thailand, gåvoskatten är ju borta så jag behöver inte veta vad han betalat"
Frågan är ju också om min nyttjanderätt av ett defacto köpt program kan upphävas av upphovsrätten?
Detta kanske är en lite hypotetisk fråga, men det vore kul om vi kunde gå till botten med det, har någon blivet dömd för enskilt bruk av billigt inköpt program, finns det någon praxis.

Som jag skrev tidigare så bedöms varje enskilt fall på sina egna meriter. Med andra ord: alla dussintals (eller hundratals) olika, individuella faktorer spelar in, och ett ärende är nästan aldrig exakt likt ett annat, inte minst eftersom det är olika personer. För att ge ett drastiskt exempel: Om Nisse och Lasse gör exakt samma dumhet kanske Nisse åker dit medan Lasse klarar sig eftersom Nisse kanske är en slipad, durkdriven skurk medan Lasse är snäll och godtrogen men så exceptionellt korkad att han inte fattar vad han gör.

Därför kan du aldrig någonsin få reda på "exakt" vad som gäller i ditt fall och även om du skulle hitta ett prejudikat som liknar, så är det ändå ingen garanti. Jurisprudens fungerar inte så, och det är därför det heter t.ex. "domstol" och "domare", dvs samma ordstam som "bedöma". Man tar inte fram en tabell och tittar, utan man gör en bedömning. När du dessutom börjar lägga till nya omständigheter så blir det ju ännu mer omöjligt, och alla resonemang blir totalt hypotetiska.

Förresten förefaller de plötsligt tillkomna omständigheterna (kommer inte ihåg priset, fick av kompis) som om du tror att du skulle kunna dribbla med eventuella utredare. Tro mig: om du inte är en erfaren bandit och har ljugit för polisen sen barnsben, så har du inte en chans. Den dagen dom knackar på dörren hos dig så har dom redan väldigt torrt på fötterna, kanske t.o.m. en snygg utskrift av den här tråden.

Jag tycker fortfarande att du ska slänga den där skivan all världens väg.

Ursprungligen av Danne V:

Som jag skrev tidigare så bedöms varje enskilt fall på sina egna meriter. Med andra ord: alla dussintals (eller hundratals) olika, individuella faktorer spelar in, och ett ärende är nästan aldrig exakt likt ett annat, inte minst eftersom det är olika personer. För att ge ett drastiskt exempel: Om Nisse och Lasse gör exakt samma dumhet kanske Nisse åker dit medan Lasse klarar sig eftersom Nisse kanske är en slipad, durkdriven skurk medan Lasse är snäll och godtrogen men så exceptionellt korkad att han inte fattar vad han gör.

Därför kan du aldrig någonsin få reda på "exakt" vad som gäller i ditt fall och även om du skulle hitta ett prejudikat som liknar, så är det ändå ingen garanti. Jurisprudens fungerar inte så, och det är därför det heter t.ex. "domstol" och "domare", dvs samma ordstam som "bedöma". Man tar inte fram en tabell och tittar, utan man gör en bedömning. När du dessutom börjar lägga till nya omständigheter så blir det ju ännu mer omöjligt, och alla resonemang blir totalt hypotetiska.

Förresten förefaller de plötsligt tillkomna omständigheterna (kommer inte ihåg priset, fick av kompis) som om du tror att du skulle kunna dribbla med eventuella utredare. Tro mig: om du inte är en erfaren bandit och har ljugit för polisen sen barnsben, så har du inte en chans. Den dagen dom knackar på dörren hos dig så har dom redan väldigt torrt på fötterna, kanske t.o.m. en snygg utskrift av den här tråden.

Jag tycker fortfarande att du ska slänga den där skivan all världens väg.

Slänga och slänga, jag har aldrig varit i Thailand än mindre köpt någon skiva, jag ville bara veta vad som gäller, självklart finns det olika tolkningar enligt lagen, man får faktiskt köra mot rött ljus under vissa omständigheter, fast det är förbjudet.
Jag var bara intresserad av vad som gäller enligt lagen, inte instresserad av ovidkommande svammel och tyckanden vad jag skall/borde göra i stället.
T.ex. är det lika straffbart att köpa och använda en pirat-Rolex som man köpt för 200 spänn fast man vet att orginalet kostar 20.000, vad är skillnaden?

F

"Datorbutik i Bangkok"?
En riktig butik säljer originalprylar men det är inte så särskilt mycket billigare än här.

Sen finns det ju "butiker" som hyr in sig i lokaler i en del köpcentrum med bara tomma CD-konvolut. Man lämnar över pengarna och väntar i 10 minuter medan de springer till stora lagret och hämtar en nybränd skiva. De kan stänga en så butik på ett par minuter om snuten närmar sig.

Angående gatunasare så kan du på en gång räkna ut att det är inte originalprylar som säljs, hur snyggt ståndet än är.

Lite kuriosa:
För drygt 10 år sen läste jag i en svensk kvällstidning att några svenska turister hade blivit lurade då de köpte guld i Thailand. Det var ju inget guld förstås och de var jättebesvikna. Till saken hörde att de hade köpt det i ett "prydligt gatustånd"....
Då ska man veta att guldbutiker alltid är riktiga butiker och alltid har minst en beväpnad vakt, ofta fler i närheten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-16 08:18
Ursprungligen av Fröjdan:

Slänga och slänga, jag har aldrig varit i Thailand än mindre köpt någon skiva, jag ville bara veta vad som gäller, självklart finns det olika tolkningar enligt lagen, man får faktiskt köra mot rött ljus under vissa omständigheter, fast det är förbjudet.
Jag var bara intresserad av vad som gäller enligt lagen, inte instresserad av ovidkommande svammel och tyckanden vad jag skall/borde göra i stället.
T.ex. är det lika straffbart att köpa och använda en pirat-Rolex som man köpt för 200 spänn fast man vet att orginalet kostar 20.000, vad är skillnaden?

F

Du var mej ett riktigt surkart. T.o.m. värre än jag själv i mina sämsta stunder. Vi har gett dig svar, och om jag lägger till en eller annan personlig synpunkt, så har du bara att acceptera. Hade du lite hyfs i dig så kanske du t.o.m. kunde klämma ur dej ett "tack för svaren".

Men det är klart, om du inte begriper vad som är skillnaden på en KOPIA av en fysisk klocka och ett ORIGINAL av en licensbelagd programvara och t.o.m. jämför med rödljuskörningar, så ska man inte begära för mycket.

Lycka till.

Ursprungligen av Danne V:

Du var mej ett riktigt surkart. T.o.m. värre än jag själv i mina sämsta stunder. Vi har gett dig svar, och om jag lägger till en eller annan personlig synpunkt, så har du bara att acceptera. Hade du lite hyfs i dig så kanske du t.o.m. kunde klämma ur dej ett "tack för svaren".

Men det är klart, om du inte begriper vad som är skillnaden på en KOPIA av en fysisk klocka och ett ORIGINAL av en licensbelagd programvara och t.o.m. jämför med rödljuskörningar, så ska man inte begära för mycket.

Lycka till.

Om du kollar i mina andra forum så brukar jag faktiskt tacka för svaren, när jag fått några.
"hicke" är väl den enda som försökt att svara på vad jag egentligen frågade om, men något riktigt svar har jag inte fått ännu.
Det är möjligt att jag låter sur, men jag försöker att använda detta forum på ett seriöst sätt för att få reda på olika saker, och det är irriterande att hela tiden få mail om att någon svarat och sedan offra tid för att kolla svaret, bara för att se att det var någon med hur mycket arbetsfri tid som helst som bara ville tycka något.
Jag tycker att det framgår ganska tydligt att jag vill veta fakta, inte vad andra tycker om piratkopiering.

F

  • Medlem
  • 2005-03-14 18:15

Varför _köpa_ piratprogram? Antingen köper man väl en licens, eller så bränner man av en kompis/tankar från dc om man inte kan/vill betala vad det kostar. Jag har aldrig fattat varför folk stödjer den ganska fula piratindustrin och köper nått som nästan ser ut som original men som man vet är fusk.

Ursprungligen av tiq:

Varför _köpa_ piratprogram? Antingen köper man väl en licens, eller så bränner man av en kompis/tankar från dc om man inte kan/vill betala vad det kostar. Jag har aldrig fattat varför folk stödjer den ganska fula piratindustrin och köper nått som nästan ser ut som original men som man vet är fusk.

Att tanka via DC är att stödja piratindustrin om något!

  • Medlem
  • 2005-03-16 09:00
Ursprungligen av Svante S:

Att tanka via DC är att stödja piratindustrin om något!

nu menade jag den industri som säljer piratprogram för att tjäna pengar på andras jobb, vilket t.o.m jag tycker är av ondo.

Ursprungligen av tiq:

nu menade jag den industri som säljer piratprogram för att tjäna pengar på andras jobb, vilket t.o.m jag tycker är av ondo.

Det kan vara så, men jag tror nog att alla DC, torrents etc är en större volym av piratprogram än det som säljs för pengar.

Ursprungligen av Svante S:

Att tanka via DC är att stödja piratindustrin om något!

Det är det väl inte? Du tankar ju bara, ingen som tjänar några pengar på det.

Bevaka tråden