Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olagligt att köpa program i Thailand?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av statemachine:

Det är det väl inte? Du tankar ju bara, ingen som tjänar några pengar på det.

Det beror på vad man menar med "industri". Då den största delen piratkopiering sker "ideellt" och är enormt stor får man nog kalla det en industri. Ingen tjänar pengar är väl fel. Den som låter bli att betala för dyra program tjänar en hel del pengar.

Du tänker på profiterande industri.

  • Medlem
  • 2005-03-17 00:46

Borde inte rubriken lyda "Hur stor risk är det att åka fast, och vad händer med mig om jag gör det?" istället för "Är det olagligt?".

Självklart är det olagligt. Särskilt som du planerar att köpa piratad programvara medvetet.

Ursprungligen av stfm:

Borde inte rubriken lyda "Hur stor risk är det att åka fast, och vad händer med mig om jag gör det?" istället för "Är det olagligt?".

Självklart är det olagligt. Särskilt som du planerar att köpa piratad programvara medvetet.

Nja, både ja och nej, risken att åka fast om jag skulle ha en piratkopia av t.ex. officepaketet är nog noll, även om jag skulle bli anmäld skulle nog inte polismyndigheten lägga resurser på en förundersökning i det fallet, man utreder ju aldrig några mindre brott numera.

Min fråga om det är olagligt att använda ett pratkopierat program är intressant då lagen tydligen är olika, tex är (var?) det olagligt att sälja en bit hach till missbrukare, men inte olagligt för missbrukaren attt använda det, medan det är lagligt att sälja sex men olagligt att köpa!

Startade denna tråden enbart för att skapa klarhet i vad som gäller rent juridiskt, men med tanke på svaren verkar det vara en riktig gråzon, ingen vet med bestämdhet vad som gäller.

Får väl låta tråden leva ett tag till då frågan borde vara av intresse för många på forumet, det är ju ingen hemlighet att flera av oss "lånat" något program av en kompis, vilket är precis samma sak som att sälja och köpa ett piratkopierat program, det kanske rent av är någon enstaka person på forumet som någon gång laddat ner en melodi eller rent av en film, vilket också borde rymmas inom samma lagrum, eller??
Men vänta nu... är det inte bara olagligt att distrubera sådana filer, är det olagligt att laddda hem en låt och lyssna på den? och vad är skillnaden att ladda hem ett dataprogram och använda det?

Förstår ni vad jag menar med denna tråd?

F

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 09:13
Ursprungligen av Fröjdan:

Startade denna tråden enbart för att skapa klarhet i vad som gäller rent juridiskt, men med tanke på svaren verkar det vara en riktig gråzon, ingen vet med bestämdhet vad som gäller.

Vadå "ingen"? Givetvis kan du inte få exakta svar så länge du vänder dig till en grupp amatörer. Du kan ju heller inte dra slutsatsen att "ingen vet vad som gäller" på den grundvalen. Vill du ha initierade svar så ska du ju vända dig till proffs, som jag föreslog. Kontakta åklagare, advokat, polis eller nån professor i t.ex. immaterialrätt - dom vet exakt vad som gäller.

Du har trots att vi är amatörer fått flera svar som är entydiga, t.o.m. hänvisningar till lagparagrafer, men du fattar tydligen inte, eller orkar inte läsa dom eftersom du gör jämförelser med klockor, musik och annat. Så vi tar det en gång till:

Du FÅR INTE använda snodda program eftersom du bryter BÅDE mot upphovsrättslagarna OCH mot det bindande licensavtalet som du godkänner i och med installationen. Du blir alltså ansvarig straffrättsligt, dvs gentemot rättsstaten Sverige OCH civilrättsligt mot programvaruutvecklaren eftersom du brutit ett avtal.

Om det straffrättsliga ansvaret: eftersom svenska rätt tar hänsyn till gärningsmannens UPPSÅT, så beror det på hans/hennes och det enskilda ärendets individuella förutsättningar. Övertydliga exempel: Om Moder Teresa köpte ett program till fullpris mot kvitto av en auktoriserad återförsäljare på fina gatan, och det visade sig att det faktiskt var ett piratprogram, så skulle inte åklagaren kunna styrka UPPSÅT, och åtalet skulle helt ogillas. Om Hannibal Lecter köpte ett program bränt på en DVD från Biltema med handskriven etikett för en tia av en andfådd knarkare på Sergels Torg, så skulle åklagaren troligen inte ha några problem med uppsåtet.

Om det civilrättsliga ansvaret: En civilrättslig stämning är något helt annat än straffrättsligt åtal. Programvaruutvecklaren kan i princip stämma vem han vill, inklusive Moder Teresa, trots att hon kanske slapp åtalet i det straffrättsliga ärendet. Civilrätt och straffrätt har - i princip - inget med varandra att göra.

Brottsbeskrivningen är glasklar: Du fårinte använda piratprogram. Men jag tror du blivit förvirrad av hur domstolarna under själva rättegången bedömer gärningsmannens intentioner osv (dvs uppsåt).

Vill du ha reda på hur domstolarna resonerat i olika fall, så får du knata iväg till närmaste välsorterade bibliotek och kolla in t.ex. NJA (Nytt Juridiskt Arkiv) efter lämpliga domar.

Senast redigerat 2005-03-17 12:55
  • Medlem
  • 2005-03-17 11:56

Du lider ingen reell risk att åka dit om du använder programmet för enskilt bruk. Det rör sig med största sannolikhet om intrång i upphovsrättsinnehavarens rätt. Använder du det enskillt kommer du troligtvis, ta inte det för en garanti, aldrig dömas till fängelse om det skulle vara så illa att du åkte dit. Större risk att bli träffad av blixten, ungefär. I Sverige är det inte olagligt (som i brottsligt straffbart, däremot civilrättsligt skadestånd), ännu i alla fall, att tanka med musik, film eller program utan det är spridandet som är olagligt. Du sprider inte och det är därför din risk är så ringa.

Moraliskt är det givetvis fel men felet blir ju mindre av att det är enskilt bruk det rör sig om. Om du använder programmet i kommersiellt syfte, dvs tjänar pengar på dess användning är du en större moralisk skurk och löper större risk samtidigt som skadeståndet vid upptäkt blir desto större.

MvH
/hpe

Senast redigerat 2005-04-25 13:56
Ursprungligen av Danne V:

Vadå "ingen"? Givetvis kan du inte få exakta svar så länge du vänder dig till en grupp amatörer. Du kan ju heller inte dra slutsatsen att "ingen vet vad som gäller" på den grundvalen. Vill du ha initierade svar så ska du ju vända dig till proffs, som jag föreslog. Kontakta åklagare, advokat, polis eller nån professor i t.ex. immaterialrätt - dom vet exakt vad som gäller.

Du har trots att vi är amatörer fått flera svar som är entydiga, t.o.m. hänvisningar till lagparagrafer, men du fattar tydligen inte, eller orkar inte läsa dom eftersom du gör jämförelser med klockor, musik och annat. Så vi tar det en gång till:

Du FÅR INTE använda snodda program eftersom du bryter BÅDE mot upphovsrättslagarna OCH mot det bindande licensavtalet som du godkänner i och med installationen. Du blir alltså ansvarig straffrättsligt, dvs gentemot rättsstaten Sverige OCH civilrättsligt mot programvaruutvecklaren eftersom du brutit ett avtal.

Om det straffrättsliga ansvaret: eftersom svenska rätt tar hänsyn till gärningsmannens UPPSÅT, så beror det på hans/hennes och det enskilda ärendets individuella förutsättningar. Övertydliga exempel: Om Moder Teresa köpte ett program till fullpris mot kvitto av en auktoriserad återförsäljare på fina gatan, och det visade sig att det faktiskt var ett piratprogram, så skulle inte åklagaren kunna styrka UPPSÅT, och åtalet skulle helt ogillas. Om Hannibal Lecter köpte ett program bränt på en DVD från Biltema med handskriven etikett för en tia av en andfådd knarkare på Sergels Torg, så skulle åklagaren troligen inte ha några problem med uppsåtet.

Om det civilrättsliga ansvaret: En civilrättslig stämning är något helt annat än straffrättsligt åtal. Programvaruutvecklaren kan i princip stämma vem han vill, inklusive Moder Teresa, trots att hon kanske slapp åtalet i det straffrättsliga ärendet. Civilrätt och straffrätt har - i princip - inget med varandra att göra.

Brottsbeskrivningen är glasklar: Du fårinte använda piratprogram. Men jag tror du blivit förvirrad av hur domstolarna under själva rättegången bedömer gärningsmannens intentioner osv (dvs uppsåt).

Vill du ha reda på hur domstolarna resonerat i olika fall, så får du knata iväg till närmaste välsorterade bibliotek och kolla in t.ex. NJA (Nytt Juridiskt Arkiv) efter lämpliga domar.

Uh, varför så arg Danne?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-17 22:15
Ursprungligen av Svante S:

Uh, varför så arg Danne?

Verkade det "argt"? Nä, det är jag då rakt inte. Men om du läser tråden från början, så kanske du förstår om man blir lite trött.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 08:55
Ursprungligen av Fröjdan:

Hej

Jag har en fråga, om jag går in i en databutik i Bankok och köper ett dataprogram, har jag då gjort något olagligt om jag använder det i Sverige för eget bruk ( inte säljer det vidare).
Eftersom dom är så billiga så är dom ju med all säkerhet priatkopierade, men är det mitt ansvar?

F

JA det är ett brott emot upphovsrätten hur man än vrider o vänder på det, som jag svarade även i mitt tidigare inlägg, är det en piratkopia så är det en piratkopia och då ett brott emot upphovsrätts lagen och ja det e straffbart i form av böter så tillvida du inte tagit med dig stora volymer av program hem igen för då kan det vara ett sk. "grovt brott emot upphovsrättslagen" och då kan man bli tokbötfälld o få kurra i nåra månader..

Åter igen det finns inget längre som heter att "handla i god tro" inom svensk lagstiftning, det är upp till var och en att se till att man köper med kvitton o korrekta licenser o medföljande papper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 12:04

Min tanke var att om du köpt en licens i Thailand (ex photoshop CS för 100 spänn) och den 'ser' äkta ut, ring upp Adobe och kolla med dem om licensen är äkta. De skulle inte annat än uppskatta din ärlighet och ge dig ett svar´. Vad gäller de teoretiska juridiska resonemangen, väntar jag med att svara på tills det finns några rättsfall och/eller doktrin som behandlar ämnet. Vi skulle ju kunna göra ett test:

Vi går ihop och stämmer in oss hos tingsrätten och låter dem avgöra! Vore dödsskönt. Kostar 450:- och det kan jag stå för...!

/henric

Bevaka tråden