Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel-hastighet på Mac Mini

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 00:22

hej,

Jag är väldigt sugen på att köpa en Mac Mini. Jag har en gamla Powerbook Titanium G4 550 Mhz som fungerar fint till det mesta, även om det kan upplevas som lite "segt" ibland.

Just nu har mitt grafikkort till min Pc krashat, och undertiden kör jag min PB på extern skärm, bluetooth tangentbord+mus och allt fungerar såklart klockrent.

Så jag har funderat under en ganska lång tid att satsa på en mini, den är så förbannat tyst och den klarar ju av det mesta.

Frågan är; It is enought?

Jag vill inte ha en iMAC då jag är emot dator+skärm-i-samma-tjafs speciellt när saker går sönder (Och det verkar ju skärmarna göra lite då-o-då).

Så då är ju valet mellan en PowerMac och en mac Mini, ganska stor skillnad mao. (både i cash och prestanda). Men vad behöver man ?

Jag kanske kommer behålla min PC; alternativt satsar jag på en Xbox för spelandet. (Det är där jag har min akilleshäl egentligen).

Annars jobbar jag mycket i blandad miljö,

så samba måste funka fint (vilket det iofs. gör hyfsat),

mail måste vara ok (Thunderbird är rätt ok),

HTML edit (där saknar jag en bra editor, använder xHTML edito på windows),.

Musik - No problema

Webbläsare - Jag upplever att både safari och Firefox är slött på min PB, flash är katastof

Spel - Är det i överhuvudtaget möjligt att spela spel med 32M Grafikminne?

Vad säger ni ? Nån som faktiskt HAR en mini ? Funderar att dra ner till inlife och klämma lite mer på en. Annars är jag helt tänd. Kommenrarer ?

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-15 08:12

Jag sitter i samma sits. Jag har i dagsläget min iBook G4 som min primära dator efter att min vattenkylda PC krachat (vattenläckage = bränt grafikkort och agp-port). Hade precis investerat i en ny platt skärm till PC:n som nu mest står och skräpar, vilket är jäkligt synd.

Jag funderar också mellan att skaffa en Mac mini och en PowerMac. Jag tycker att min iBook G4 är i slöaste laget att ha som primär arbetsstation och är rädd att minin inte kommer räcka till.

Även om det är möjligt att spela spel på en mini så tror jag inte att det är någon hit. Letar du efter en speldator så är nog minin helt fel.

Jag har sedan några månader tillbaka skaffat en Xbox och känner inte längre något behov av att spela på datorn. Även om grafiken kanske inte är lika snygg som på de senaste datorerna så duger det helt klart och det är betydligt skönare att sitta i tv-soffan med en handkontroll istället för framför datorn. Så jag kan varmt rekommendera att skaffa en Xbox och skippa spelandet på datorn.

Tror ni det kommer gå tungt att köra en skärm med 1600x1200 till minin? Orkar grafikkortet?

Kan man uppgradera hårddisken i en mini? Funkar det med vilken 3,5" ATA-disk som helst? Några tips?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-15 08:43

Mac minin är en riktigt skyst mac, nästan den häftigaste apple har gjort.

Prestandan är enligt mig bra, men inte till spel tyvärr även om jag blev överraskad när jag körde igång halo & call of duty. I Halo så funkar det ok om man hittar rätt inställningar för grafiken, men hackar rejält lite längre fram i spelet när det blir mycket på skärmen. Call of duty funkar mycket bättre, helt klart spelbart med hög grafik.

Men fakta är: Mac oavsett modell är en kass speldator! Tyvärr så är det.

Köp en mac mini & en PS2 eller Xbox.
eller köp en Powermac singel 1.8 med så bra grafikkort du har råd med, minst radeon 9600.
Och minst 512MB i båda naturligtvis!

Ja det går att byta hårddisk i mac mini, men inte till vilken 3.5 som helst då enbart 2.5 (som sitter i bärbara) passar. Senaste numret av macworld visar hur man gör.

• Oregistrerad
  • 2005-03-15 15:52
Ursprungligen av hugg:

Mac minin är en riktigt skyst mac, nästan den häftigaste apple har gjort.

Prestandan är enligt mig bra, men inte till spel tyvärr även om jag blev överraskad när jag körde igång halo & call of duty. I Halo så funkar det ok om man hittar rätt inställningar för grafiken, men hackar rejält lite längre fram i spelet när det blir mycket på skärmen. Call of duty funkar mycket bättre, helt klart spelbart med hög grafik.

Men fakta är: Mac oavsett modell är en kass speldator! Tyvärr så är det.

Köp en mac mini & en PS2 eller Xbox.
eller köp en Powermac singel 1.8 med så bra grafikkort du har råd med, minst radeon 9600.
Och minst 512MB i båda naturligtvis!

Ja det går att byta hårddisk i mac mini, men inte till vilken 3.5 som helst då enbart 2.5 (som sitter i bärbara) passar. Senaste numret av macworld visar hur man gör.

Måste nog testa att lira lite spel på den. Sims o sånt skit som tjejen spelar borde den ju fixa ?
Fast visst är det så att macen inte är gjord för spel. Jag spelar inte så mycket grafikspel, visst jag har Half Life2 och det är grymt skönt lir, annars spelar jag mest bilspel, så en Xbox med ratt så är jag nog egentligen rätt nöjd (problem med ratt i soffan bara

Grafikkort behöver man såklart oavsett arkitektur, synd att mini inte har en separat AGP plats (den kunde gärna få vara några cm bredare för en AGP plats).

512 M videoram är ju dock helt puckat, jag kör ett Radeon 9800Pro med 128M - klockrent. Textures blir lite finare med 256 meg men spelet lirar inte på bättre.

Jag har 768M i min Powerbook och 512 i min PC, har inga problem i mån plattform (fFörutom webbläsare på mac går segt när flash ligger (Som på 99mac - det hackar när flashen "uppdaterars", grr).

Jag skulle faktiskt ärligt vilja slänga ut min bullriga pc en gång för alla, och ställa en mac mini där. Powermac är ju lika stor o bullrig som min PC (Och jag kan ju bygga en PC som inte låter något alls). Så det är inte intressant. Fast minin är.. tja mini.. Grr blir galen.

Jag har samma uppfattning som visats på tidigare i denna tråd. Minin är en underbar dator men den är ingen speldator. Mini+Konsol kan vara ett klokt val.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-15 16:50
Ursprungligen av studiox:

Grafikkort behöver man såklart oavsett arkitektur, synd att mini inte har en separat AGP plats (den kunde gärna få vara några cm bredare för en AGP plats).

Jag har 768M i min Powerbook och 512 i min PC, har inga problem i mån plattform (fFörutom webbläsare på mac går segt när flash ligger (Som på 99mac - det hackar när flashen "uppdaterars", grr).

De flesta nya grafikkort är både länge och högre än vad en Mac Mini är så det finns inte en chans att Apple skulle kunna klämma in nåt sånt där.

Att Flash hackar har inte med datorn att göra då min G5 2x1.8GHz hade stora problem med det... det har att göra med att det är dåligt programmerat.
Min Athlon 2GHz pallar inte riktigt heller med mycket Flash grejer utan att säga ifrån och 100% cpu usage, kanske vi får ta o maila Macromedia o be dom optimera Flash lite

• Oregistrerad
  • 2005-03-16 00:27
Ursprungligen av Ricky:

De flesta nya grafikkort är både länge och högre än vad en Mac Mini är så det finns inte en chans att Apple skulle kunna klämma in nåt sånt där.

Att Flash hackar har inte med datorn att göra då min G5 2x1.8GHz hade stora problem med det... det har att göra med att det är dåligt programmerat.
Min Athlon 2GHz pallar inte riktigt heller med mycket Flash grejer utan att säga ifrån och 100% cpu usage, kanske vi får ta o maila Macromedia o be dom optimera Flash lite

Visst är det så, fast en liten barbone är inte "så" mycket större än en Macmini (nåja) - den storleken skulle jag tycka vore helt ok.

Tja jag har en Athlon 2500 XP och den funkar klockrent i IE, visst flash är ju lite jobbigare, men att det är optimerat för mac är kanske en stor lögn

1
Bevaka tråden