Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script(?) = sänk volymen automatiskt vid shutdown

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vet nån om det går att sänka volymen automatiskt när jag stänger av datorn (jag har en iBook G3 800 Mhz)? I OS 9 hade jag lagt ett applescript (eller nåt Quickeys-orienterat) i avstängningsobjekt-mappen, men hur gör man i OSX (10.3.8)?

Jag vet att ni sällan stänger av era datorer, men om jag ändå gör det (efter att ha lyssnat på nåt på hög volym) så vore det fint om den sedan ändå smyger igång med ett behagligt start-plong.

Det kan det kanske vara. Jag ska kolla. Det hade i.o.f.s. inte skadat om hela volymen verkligen hade sänkts, så nån applescript-lösning vore också intressant.

Det enklaste sättet måste vara att aktivera Script Menu genom att köra programmet /Program/AppleScript/Install Script Menu, skapa ett AppleScript (som Du sparar i mappen /Bibliotek/Scripts):

tell application "Finder"
set volume 0
shut down
end tell

och använda detta skript för att stänga av dator. Om Du vill använda Terminalen för att sänka volymen, kör detta kommando:

osascript -e "set volume 0"

eller ladda hem .term filen från http://www.macosxcocktail.com/stuff/Mute.term.zip

Det går även skapa en sk. logouthook som kör ett skript när Du loggar ut.

Senast redigerat 2005-03-18 02:13

Du ska använda något som heter logout hook. Då kan du se till att ett skript körs när du stänger av datorn/loggar ut.

Jag skrev ihop ett sånt tidigare till Mac OS X Hints.

Tack så mycket! Jag är nybörjare på Applescript och har inte alls börjat med terminalkommandon, men nu har jag nånstans att börja...

Angående "#!/bin/tcsh -f
osascript -e 'set volume 0'" så kan jag som sagt ingenting. Jag ställer en dum fråga: Skriver du ovannämnda text i nån texteditor och sparar som en text-fil på nämnda plats (/usr/local/bin/)?

Annars var för övrigt Linus Söderlinds tips inte så dumt, tack ska du ha! Det löser egentligen mitt problem, så lyckas jag inte tränga in i scriptvärlden ännu så är jag nöjd ändå.

1
Bevaka tråden