Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En månad med D2x. Några tankar och iaktagelser

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-22 13:04

Jag har nu arbetat med D2x en månad, här kommer några iaktagelser angående kameran som arbetsredskap.

Nikons ambition har varit att göra en kamera med så bra bildåtergivning som möjligt direkt från kameran utan att en massa efterarbete skall behöva göras i ett bildbehandlingsprogram

Till viss del har de lyckas om man jämför kameran med exv D1x ,d70 och 20D som jag haft som referenser.

Färgmässigt kan kameran räkna fram jpg bilder som är klart överlägsna de andra 3 kamerorna. Vitbalanseringen AWB, skiftar från mycket goda resultat till mindre bra beroende på det avfotograferades färginnehåll och ljus. AWB i blandljus, inomhus fungerar mycket bra, klart bättre än D70 som i sin tur är mycket bättre än 20D . Tittar man på enskilda färger så är de bättre återgivna av D2x, klarare mer nyanserade än vad de tre andra kamerorna presterar. Ingen av kamerorna ger perfekt återgivna färger, men D2x ligger närmast.

Brusmässigt: Jag har testat kameran mot D70 . 20D. Canon 20D har i flertal tester fått goda vitsord för sina låga brusvärden i högre iso tal. I flertal brustester har den lägre värden än storebror 1DMK2.

På 1600 Iso kan kamerorna D2X och 20D anses vara jämbördiga. Kamerorna har ungefär lika mycket synligt brus men brusets karaktär är olika i de båda kamerorna.
Här på www.99mac.se har jag ett flertal bilder upplagda som visar hur de båda kamerorna hanterar sin bruredusering. På 800 Iso har 20D klart mer färgbrus, ett rödaktigt brus som är vanligt hos Canon kameror. På 1600 har Nikon lika mycket färgbrus som 20D men av annat färginehåll.
OBS. Att mäta brus är svårt, det finns ett antal parametrar att ta hänsyn till. Det är i en tryckt bild eller framtagen kopia som man kan se och avgöra hur bra eller dålig en bild blir när den är tagen på högt iso tal .
Detaljinformation och DR blir lidande med högre iso tal, detta gäller alla kameror

Ljusmätning: Pga av de mindre pixlarna i D2x har Nikon arbetat med en tonal kurva och återgivning från det svartaste till det vitaste som är något annorlunda än D1X och D70.
DR dynamic range, är efter mitt förmenande lika stor som vad D70 och 20D har. Programvaran och matrixmätningen är annorlunda framräknad / inställd, större hänsyn har tagits till var focuspunkten är inställd i bilden. Detta kan ge den ovane exponeringsproblem. Om focuspunkten är ställd ute på sidan och motivet, och motivet är mörkare där än i övriga bilden, kan delar av bilden som är ljusare överexponeras. Detta ljusmätningsfenomen delar nu Nikon med Canon kamerorna.

Kamerans matrixmätning är i mitt tycke något för högt ställd. Jag rekommenderar användare att ställa ner matrixmätningen i Mätning/exponering under b7 finjustering med ca 2/6. Detta medför en bättre exponering i de flesta motiv och att högdagrarna ligger inom histogrammet. Det finns tendens annars att kamerans programvara vill hissa upp bilden med avklippta högdagrar som följd.

Kontrast: Kontrast och skärpning har jag alltid på 0. Även hos D2x ger det i mitt tycke bäst resultat överlag.
Bildfilerna tål kraftig skärpning. Inga fula skärpeartefakter kan ses runt linjer/strukturer som exv hos Canon 20D och default läge.

Kameran har en uppsjö av inställningsalternativ.
Det tar längre tid att bekanta sig med denna kamera än de 2 andra beroende på de många valmöjligheterna av inställningar.

ISO: Kameran håller inte vedertaget ISO mått. Dvs mäter jag upp bländare och tid med handhållen exponeringsmätare så behöver kameran ca 1/2 steg , ibland mer exponering av motivet och därmed få histogrammet att ligga inom ramarna.
Detta kan även ses hos Fuji S3 och flertal andra digitala SLR kameror. Canon 20D ger en ljusare kontrastlösare exponerad bild. Kamerorna har också olika tonala kurvor. Man kan själv lägga in en tonal kurva som exv påminner om Canons kamerans presentation av bild

Batteritid: stor. lika med d70.
Sökare: stor , ljusstark, klar
Inställningar, menyer , handhavande, enormt bra.

Till sist: Kamerans återgivning av detaljer är högre än D70 och 20D. Liksom Canonfotografer som gått från 1DS till 1DSMK2 säger jag att skillnaderna kan ses men är inte så stor som folk i allmänhet förväntar sig eller vill tro

(Ögat kan se detaljer motsvarande ca 6 miljoner pixlar återger i en bild. Görs bilden större ökar även betraktningsavståndet och vi ser fortfarande bara detaljer som motsvara ca 6 miljoner pixlar.)

mvh

Senast redigerat 2005-03-22 20:03

Till vem rekomderas D2x

Till vilken/vilka typer av fotografer kan man rekomendera D2x ?
Jag som fotograferar både nyhetsbilder,sport samt reportage för fackpress,reklam ,låter som den funkar som "allround-kamera" Tror inte bruset har någon som helst praktisk betydelse i dagspress,
För dagspressbruk tror jag man genomgående kan jobba i jpg och bara andvända "halva antalet
mb" ?! Vad tror du ? För reklam o veckopress "fullupplösning" och jpg eller raw .

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-22 23:58
Ursprungligen av stefan/hbg:

Till vilken/vilka typer av fotografer kan man rekomendera D2x ?
Jag som fotograferar både nyhetsbilder,sport samt reportage för fackpress,reklam ,låter som den funkar som "allround-kamera" Tror inte bruset har någon som helst praktisk betydelse i dagspress,
För dagspressbruk tror jag man genomgående kan jobba i jpg och bara andvända "halva antalet
mb" ?! Vad tror du ? För reklam o veckopress "fullupplösning" och jpg eller raw .

För min del är det skönt att kunna se igenom en bra sökare, ingen av de billigare kamerorna har det.
Reptilsnabb och korrekt autofocus..

Handhavandet, Lcd , knappar , reglage, fungerar till 100%

Är den värd priset? Både ja och nej. Bildmässigt så är skillnaden inte så stor mellan 6 milj och 12 eller 16..
Men vill man ha ett arbetsredskap där allt funkar då är D2x eller Canon 1DMK2 bra val och i ungefär samma prisklass.

Så svaret blir, jag hade klarat 90% av de arbetena du nämnser med D70 eller 20D ,dock ej sport det är de billigare kamerornas autofocus för långsam och odistinkt för.

Jag kan som du förstår inte helhjärtat ställa mig bakom att en D2x skulle vara så mycket bättre i alla lägen och att den stora prisskillnaden motiverar ett köp när de billigare kamerorna är så bra bildmässigt..

Du får liksom jag tänka efter, är det värt att ha en kamera som är lite av en BMW när det går alldeles utmärkt att köra Passat.

mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 10:17

Det som får mig att tveka (förutom pislappen) är att jag inser att kraven på optik blir högre, kraven på minneskorten blir högre (större och snabbare) samt behovet av mer lagringskapacitet och mer processorkraft blir påtagligt... jag tror att jag behåller D100:an en säsong till och lägger pengarna på två nya zoomar i nuläget. Det borde påverka mina bilder mer än ett nytt kamerahus. Men jag saknar framförallt känslan av Nikons proffshus, med sökare och ergonomi i D100:an. (missade din d1x miri....)

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-24 13:07
Ursprungligen av sputnik:

Det som får mig att tveka (förutom pislappen) är att jag inser att kraven på optik blir högre, kraven på minneskorten blir högre (större och snabbare) samt behovet av mer lagringskapacitet och mer processorkraft blir påtagligt... jag tror att jag behåller D100:an en säsong till och lägger pengarna på två nya zoomar i nuläget. Det borde påverka mina bilder mer än ett nytt kamerahus. Men jag saknar framförallt känslan av Nikons proffshus, med sökare och ergonomi i D100:an. (missade din d1x miri....)

Precis som du säger. Det är inte bara vissa linser som bör bytas ut, även handhavandet av bildfilerna har blivit segare. Både på Mac och pc går all bildhantering långsammmare . Raw filerna är en plåga. Korrigeringari PS tar längre tid. det märks att datamängden är störee från kameran,
minnseskorten fylls på o-tid.

D1x tog 17sek på blocket sedan var den borta.
mvh

Nya linser, säger du.

Vad anser du om DX-optiken?

Jag tänkte såhär när jag köpte min D100; att om jag köper mig en 17-35/2.8 så jag en ok vidvinkel till D100an men oxå en bra vidvinkel till min F100.
Använder första generationens 80-200/2.8.
Funderar på nåt motsv. 35-70/2.8 (finns en del beg.)

Men är verkligen DXgluggarna så seriösa? Får en känsla av att de bara är dyra leksaker. Då tänker jag på att de känns plastigare, fulare och klenare.
Behövs DX till exv. D2X?, ller är de ok dem jag har. De är exemplariska gluggar till F100an.

Har jag fel, månne?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-30 00:44
Ursprungligen av picturethis:

Nya linser, säger du.

Vad anser du om DX-optiken?

Jag tänkte såhär när jag köpte min D100; att om jag köper mig en 17-35/2.8 så jag en ok vidvinkel till D100an men oxå en bra vidvinkel till min F100.
Använder första generationens 80-200/2.8.
Funderar på nåt motsv. 35-70/2.8 (finns en del beg.)

Men är verkligen DXgluggarna så seriösa? Får en känsla av att de bara är dyra leksaker. Då tänker jag på att de känns plastigare, fulare och klenare.
Behövs DX till exv. D2X?, ller är de ok dem jag har. De är exemplariska gluggar till F100an.

Har jag fel, månne?

Hej

Jag har testat 17-55/2.8 under Påsken. Otroligt bra optik. Klart bästa nya vidvinkel zoom till Nikon och vad det gäller skärpa och få bildfel.
Din första generation 80-200 fungerar hur bra som helst även på en D2x. Toppenglugg.
Äldre vidvinklar har det svårt eftersom strålgången är sämre korrigerad mot brytningsfel. 17-35 fungerar bra på d2x eftersom det är så väl korrigerad.

Hälsning

Senast redigerat 2005-03-31 00:16

Tack Miri, då känner jag mig tryggare. (Tog ett tag innan jag kopplade att det var du lade upp samma D2xtest på fotosidan.se)

• Medlem
  • Lund
  • 2005-04-04 14:59

Jag har under två dagar fotograferat med Canon 1DSMK2 och jmf denna kamera med D2x.
Båda kamerorna är bra på olika sätt. Det som krävs att få bra skarpa bilder över hela bildytan med Canon är en bättre glugg än den för 14000:- . 28-70/2.8. som följde med kameran. Det blir alltså en dyr historia med fasta objektiv om man skall fånga alla de 16milj pixlarna från normalobjektiv och neråt..
Skärpebortfalet är stort och ses tydligt. Annars fungerar båda kamerorna väl och ger vid rätt exponering enastående bilder. Nikon ger bättre bilder rakt ut från kameran vad det gäller färgåtergivning. Rawfiler från de båda kamerorna är svåra att skilja åt. Canon har bättre /lägre brusegenskaper på högre iso tal.

mikael

Senast redigerat 2005-04-04 17:57
Ursprungligen av miri:

Det som krävs att få bra skarpa bilder över hela bildytan med Canon är en bättre glugg än den för 14000:- . 28-70/2.8. som följde med kameran.

Är det inte 24-70/2.8 du avser? Den du nämner gick ur produktion för många år sedan.
Forsätt testandet Miri, det är intressant läsning!
MVH /B

• Medlem
  • Lund
  • 2005-04-04 17:56
Ursprungligen av Björn Nordström:

Är det inte 24-70/2.8 du avser? Den du nämner gick ur produktion för många år sedan.
Forsätt testandet Miri, det är intressant läsning!
MVH /B

Det var det nog. Lars Kjellberg har kameran nu så jag kan inte fysiskt kolla. Tittade efter på scandinavian vad de tog för gluggen, 14 och någonting.

Mikael

• Medlem
  • Lund
  • 2005-04-08 02:02

http://www.bjp-online.com/

En intressant artikel där Canon och Nikonn flaggskepp testas mot varandra
Skriven av Anders Uschold.
Vill man läsa artikeln i British Journal of Photography så kan man anmäla sig och få 14 dagars försöksprenumeration att läsa tidningen på webben gratis

Konklusionen blir David slår Goliat.

Mikael

• Medlem
  • Lund
  • 2005-04-14 11:56

http://www.meatpackerproductions.com/nik_can/_B1R1496.CR2

http://www.meatpackerproductions.com/nik_can/_DSC1494.NEF

När jag testade kamerorna så fick jag svar på hur lika de är. Här kan du själv tanka ner 2 rawfiler och jmf
mikael

1
Bevaka tråden