- acke
- Medlem ●
- Stockholm
Har en fråga. Hoppas på att vi kan hålla diskussionen vid den frågan.
Håller på och övertalar ett ställe jag joibbar åt att de ska köpa in de program som inte finns licens på. Fungerar bra men jag behöver lite mer kött på benen om vad som händer om man åker fast.
Tacksam för svar där folk vet och inte tror. Tack!
Ändrade rubriken.
Än så länge håller sig diskussion på ett bra plan och är intressant.
Är det nåt företag som faktiskt har åkt fast? (förutom bahnhof)
Det är ganska många företag som "åker fast" hela tiden, men i de flesta fall löses det civilrättsligt, dvs genom att företagen betalar sina licenskostnader + tilläggsavgifter vilket innebär att de inte blir polissak utav det.
Argumenten för att betala är de vanliga, att inköpskostnaden är en liten kostnad i förhållande till den nytta de har av programmen, fullt avdragsgill dessutom, att de är berättigade till support, att framtida uppgraderingar osv blir enklare, att installation, underhåll och support i regel blir enklare och billigare när man har friska originalmeda osv.
Samt naturligtvis att det är olagligt...
Är ju lite skillnad på bahnhof och de som det talas om ovan..
Dom körde ju server med olagligt material för nedladdnind, när vi ovan talar om att använda programvara i företagets produktion utan licenser. Inget av dom är ju direkt tillåtet, men kanske de ena är ändå lite vanligare än det andra.
Det har nog gjorts ett antal undersökningar mot företag för att kolla upp licensinnehavet men de har inte blivit lika uppmärksammat som detta med bahnhof. edit: pga att de löses som Richard skriver ovan.
En sak som kanske inte helt hör till saken, men i viss mån ändå gör..
Jag tror många företag kör pirat "omedvetet" för att de är ett så stort administrativt jobb att hålla koll på alla licenser och uppgraderingar hit och dit.. Alla som administrerat licenser för mer än 50 användare borde veta vad jag talar om.
Jag tycker personligen att det är lite trist om man skall basera sitt licensköp på att man är rädd för påföljderna om man åker fast. Jag antar att företaget i fråga är ett kommersiellt företag som lever på de intäkter man får in genom försäljning av varor eller tjänster. Då borde det väl vara rimligt att de som skrivit programmen man använder i denna verksamhet får betalt för sin produkt?
Instämmer med joakimk. Det är ju lite som om det enda argumentet för att inte köra rattfull är risken för att åka fast i en poliskontroll. Det finns ju andra argument som är mer hedervärda. Om jag driver ett företag och behöver en produkt (kopieringspapper, licenser, suddgummin eller kaffe) så betalar jag för det.
Jag har själv jobbat för en mindre tidning en gång som körde ett program för Corel utan licens och en vacker dag ringde telefonen och det var någon ansvarig från just Corel. Det fixades ganska snabbt fram licenser. Sedan dess är alla nöjda såvitt jag vet. Nu får ju tidningen support dessutom.
Det är som Johan säger många som är "underlicensierade" pga av att det kan vara bökigt att hålla reda på licenser, version, installationer och personalförändringar osv. Den sortens "piratande" har dock mjukvaruföretagen en väldigt stor förståelse för enligt min erfarenhet och det löses oftast genom att man tecknar någon typ av storkundsavtal för att förenkla och kompletterar de befintliga licenserna.
Däremot så finns det såklart också (ett ganska litet antal) företag som medvetet piratar och hoppas på att inte bli upptäckta. Ofta handlar det, något generaliserat, om små och ganska nystartade företag där ägarna har tagit med sig sitt privata beteende av att småfiffla in i företaget.
Själv har jag aldrig fattat vitsen med det, det är i regel ganska lite pengar som det handlar om i förhållande till ett företags totala kostnader.
Jag personligen tycker att företag som faktiskt tjänar pengar inte har någon ursäkt för att köra med piratprogram. De rättsliga påföljderna verkar inte vara en anledning att sluta i vilket fall, eftersom risken att åka fast tycks mig liten och följderna av att göra det inte verkar alltför betungande. (intressant att företag knappt känner av det alls, medan privatpersoner som tankar upp lite tydligen ska åka på miljonskadestånd)
Vill du skrämmas har du nog inte mycket att komma med (OK, jag tror. Jag vet inte).
Det är nog moralen du får vädja till. De använder programmen för att tjäna pengar och då borde rimligtvis de som skapat programmen få ta del av kakan.
Kan man övertyga mig om det borde det väl gå att övertyga ett seriöst företag
Den dag då Laseranders köper sin första licens är det dags att sätta ett stort kors i taket
Den dag då Laseranders köper sin första licens är det dags att sätta ett stort kors i taket
Det förstår jag inte riktigt. Jag har alltid sagt att jag tycker man ska betala för program om man tjänar pengar på det. Jag respekterar naturligtvis de som inte håller med, men det är inte vad jag står för.
Och varför ska du sätta upp en symbol för Jesus i taket när han piratkopierade fiskar och bröd så det stod härliga till?
Jag jobbar på ett stort företag i Nederländerna. Här har vi inga leicenser alls. Mina proivata till min egen Mac är de ända. När jag vill ha PS CS till arbets PC så fick jag en crackad version helt klart priratad tilsammans men en manual för PS 6. När jag påtalade att den antagligen var olaglig fick jag beskedet att de minsann hade köpt en licens. det fick räcka. Det var tydligen en PS 6.0 skollicens som räckte till 400 anstälda (som numera alla kör CS eller 7.0, uppgraderingarna är väl gratis?).
så går det till på kontinenten
Enda det ENDA sättet är helt enkelt att sänka priserna på mjukvaran.
Så jag kan åka kollektivtrafik gratis tills biljettpriserna kommer ner till en nivå jag tycker är ok?
Gillar du inte priserna så ska du heller inte använda programmet. I alla fall inte professionellt.
/Y
Enda det ENDA sättet är helt enkelt att sänka priserna på mjukvaran.
Även billig programvara piratkopieras. Enbart ett lågt pris räcker inte för att stoppa piratkopiering. Det måste till en kombination av vettig prissättning, kopieringsskydd och kontroll
Hade du åkt buss för 80 spänn biljetten? Hade du gått merr på bio om det hade kostat 25 kr biljetten?
Om du framställer en trycksak och alla standarder kräver att du skall använda ett programvara för tusentals kronor, har man något val? Vissa betalar inte för program eftersom de kan göra det. MEN hade kontrollen varit bättre och priserna lägre hade många fler investerat i de programmen de behöver.
Disskussionen handlar för övrigt inte om hur jag hade gjort utan vad som hade kunnats göra för att färre skulle använda piratkopior.
Ge företagen mindre ursäkter och samtidigt mindre möjlighet att använda piratkopierade program.
Hade du åkt buss för 80 spänn biljetten? Hade du gått merr på bio om det hade kostat 25 kr biljetten?
Om du framställer en trycksak och alla standarder kräver att du skall använda ett programvara för tusentals kronor, har man något val? Vissa betalar inte för program eftersom de kan göra det. MEN hade kontrollen varit bättre och priserna lägre hade många fler investerat i de programmen de behöver.
Nej jag skulle inte ta bussen...
Ja jag skulle gåt mer på Bio för 25 pixdaler
Du kan leverera grejer till tryck utan problem från Word i pdf format - jag har gjort det ett flertal gånger.
Men som du sa att det handlar om hurvida det skulle vara mindre piratkopiering om programmen vore billigare ?
Nja kanske inte nödvändigtvis - även om vissa licenser är pinsamt dyra - CAD etc - men de som behöver dom får betala annars finns det ett helt internet med en massa freeware som defacto fungerar ! -
Jag menar skulle det komma lika många filmer om det kostade 25 pixdaler att gå på Bio ?
Disskussionen handlar för övrigt inte om hur jag hade gjort utan vad som hade kunnats göra för att färre skulle använda piratkopior.
Ge företagen mindre ursäkter och samtidigt mindre möjlighet att använda piratkopierade program.
Jag förstår inte riktigt argumentationen. Du menar att mjukvaruföretagen ska sänka priserna för att en del väljer att piratkopiera dem istället för att betala eller köpa alternativ? Så om fler piratkopierar så ska priserna ner ännu mer?
Lägre priser ger högre efterfrågan men det måste väl vara upp till säljaren att avgöra var de vill lägga nivån baserat på de siffror de har? Jag är ganska säker på att Adobe, t.ex., har räknat en hel del på det här och kommit fram till var de tjänar mest pengar. Tror du att försäljningen av PS skulle mer än dubbleras (för att kompensera för ökad support och licensadministration) vid en halvering av priset?
Tror du hakat upp dig för mycket på priserna. De företag (<-märk väl) som piratkopierar idag kommer piratkopiera oavsett pris eftersom alla belopp är högre än noll och de redan passerat den moraliska spärren. Skulle priset vara en stor fråga för företag i allmänhet vore Open Office snart standard på varje skrivbord.
En lösning som jag tycker vore intressant skulle vara att tvinga leverantörer att mata in licensnummer/verifieringsnummer på fakturan så att kunden skulle kunna verifiera att licensen för de program produkten är byggd med är ok. Om den inte är det skulle inte heller kunden vara skyldig att betala fakturan.
/Y
Priserna borde i vissa fall ner i form av CAD etc men i vissa fall skulle jag tom kunna tänka mig att det skulle finnas privatlicenser till vissa program så att även vi(jag) dödliga kan använda dom...
JAg håller med dig, men samtidigt så kan jag tycka att om man som affärsdrivande företag inte har råd att skaffa sig lcenser för CAD så får man använda Papper och penna
å sen blåkopior...
Det finns iofs billigare "CAD" varianeter som klarar av DWG men inte på proffsnivå - så det är åter till papper och penna...
Priserna borde i vissa fall ner i form av CAD etc men i vissa fall skulle jag tom kunna tänka mig att det skulle finnas privatlicenser till vissa program så att även vi(jag) dödliga kan använda dom...
JAg håller med dig, men samtidigt så kan jag tycka att om man som affärsdrivande företag inte har råd att skaffa sig lcenser för CAD så får man använda Papper och penna
å sen blåkopior...
Det finns iofs billigare "CAD" varianeter som klarar av DWG men inte på proffsnivå - så det är åter till papper och penna...
Om du vill ha CAD för "proffsnivå" måste det ju innebära att du har detta som just levebröd, eller? Då bör du givetvis betala (till de som har CAD-utveckling som sitt levebröd). Annars kan du ju alltid få ArchiCAD gratis om du är student (www.lasercad.se).
Jag förstår resonemangen och jag hävdar absolut inte att piratkopiering skall finnas. Men antagligen ingen här - mig inklusive - kan med all säkerhet påstå sig aldrig ha använt piratkopierade program. Jag gjorde det för att lära mig de och kunna skaffa mig ett yrke som jag ville hålla å med där det var ett krav att kunna de.
Detta ledde till att jag fick ett jobb på ett företag som just utvecklade komersiell mjukvara, så befann jag mig plötsligt på andra sidan. Jag köper mjukvara efterrsom jag vill stödja min branch och anser att alla skall göra det, men för det måste man reglera priserna.
För att leva med din liknelse Tangen. Jag tror att fler hade gått på bio och kostnaderna hade jämnat ut sig, fler hade intresserat sig för det och fler hade börjat jobba inom branchen, vilket hade antagligen resulterat i att bättre filmer hade gjorts. Samm kan appliceras på resten av medieindustrin där mjukvara används.
Jag förstår resonemangen och jag hävdar absolut inte att piratkopiering skall finnas. Men antagligen ingen här - mig inklusive - kan med all säkerhet påstå sig aldrig ha använt piratkopierade program. Jag gjorde det för att lära mig de och kunna skaffa mig ett yrke som jag ville hålla å med där det var ett krav att kunna de.
Detta ledde till att jag fick ett jobb på ett företag som just utvecklade komersiell mjukvara, så befann jag mig plötsligt på andra sidan. Jag köper mjukvara efterrsom jag vill stödja min branch och anser att alla skall göra det, men för det måste man reglera priserna.
För att leva med din liknelse Tangen. Jag tror att fler hade gått på bio och kostnaderna hade jämnat ut sig, fler hade intresserat sig för det och fler hade börjat jobba inom branchen, vilket hade antagligen resulterat i att bättre filmer hade gjorts. Samm kan appliceras på resten av medieindustrin där mjukvara används.
Att använda professionell mjukvara privat är inte vad vi diskuterar. Jag tror Adobe struntar i att du använder deras produkt privat för att lära dig. Många företag t.o.m. uppmuntrar det och låter dig ladda hem mjukvaran fritt (exempelvis Oracle).
Vad gäller bion så är det ett fritt land (vad gäller företagande iaf). Tror du att biljettpriser på 25kr kan gå runt så öppna en fristående biograf. Och om det skulle gå runt, se till att du inte ökar priset trots att alla saloner är fulla och det är kilometerlånga köer utanför. Våga vägra tillgång/efterfrågan
Idén med reglering är udda. Utveckla gärna den. Menar du statlig reglering av mjukvarupriser?
/Y
Jag förstår inte hur företag kan komma undan moraliskt med att inte betala licenser för dom program man använder, kan man inte försvara kostnaden för Photoshop så får man väl leta efter billigare alternativ, finns t.om. gratis alternativ.
Man blir lite irriterad när man läser om folk som inte köper/hyr licenser för sina programvaror när vi sitter 3 personer och betalar ca 300.000:- om året för våra licenser (CAD och Beräknings-system).
Har en fråga. Hoppas på att vi kan hålla diskussionen vid den frågan.
Håller på och övertalar ett ställe jag joibbar åt att de ska köpa in de program som inte finns licens på. Fungerar bra men jag behöver lite mer kött på benen om vad som händer om man åker fast.
Tacksam för svar där folk vet och inte tror. Tack!
Inser just att jag hjälpt till att leda in diskussionen på fel spår. Sorry för det.
Lägger ner ovidkommande diskussion i tråden!
/Y
För att kompensera för mitt trollande, skakade jag fram lite info.
SFS nr: 1960:729, 7 kap "Ansvar och ersättningsskyldighet m.m."
"Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk
vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1
och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot
föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om
det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller
fängelse i högst två år."
Uttryckta undantag finns för privatpersoner, så de mjukare reglerna som man ibland hör om i debatten gäller tydligen inte företag.
"Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är
utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovs-
mannens samtycke, skall inte dömas till ansvar, om förlagan för
kopieringen inte används i näringsverksamhet eller offentlig
verksamhet och han inte utnyttjar framställda exemplar av
datorprogrammet för annat ändamål än sitt enskilda bruk."
Läs mer på Rixlex.
/Y