Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Printa från XP

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok. Förklara gärna som jag vore 5 år.

Har en pc med WinXP pro. Och till den sitter en skrivare av märket HP Laserjet 5L

Jag vill kunna skriva ut med min G4 som sitter i samma nätverk (10.2)

Är detta möjligt? Och hur gör jag?
Tänkte på CUPS och GIMPPrint o.s.v

Några hints?

• Avstängd
  • 2002-09-07 10:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Ok. Förklara gärna som jag vore 5 år.

Har en pc med WinXP pro. Och till den sitter en skrivare av märket HP Laserjet 5L

Jag vill kunna skriva ut med min G4 som sitter i samma nätverk (10.2)

Är detta möjligt? Och hur gör jag?
Tänkte på CUPS och GIMPPrint o.s.v

Några hints?

På XP-maskinen installerar du "Print services for Unix" (Kontrollpanelen -> Lägg till/ta bort program -> Lägg till/ta bort Windowskomponenter -> Andra fil- och skrivartjänster för nätverk -> Print services for Unix). Dela ut skrivaren som vanligt (den är då utdelad både via SMB och TCP/IP-printing). Kontrollera att TCP/IP-printservern är igång (Start -> Program -> Administrationsverktyg -> Tjänster).

Sedan kan du ansluta till den skrivaren från din MacOS X-maskin som vilken Unix-skrivarserver som helst.

Jag har i princip samma uppställning som du. En HP skrivare kopplad till en PC med XP, samt några Macar på ett nätverk. Jag har funderat, och funderat men inte riktigt löst det hela.
Lösningen som jag främst arbetat med är att installera en "apple talk" skrivarserver i PCn. Programpaketet "PC MacLan" innehåller en sådan. Men jag har faktist inte fått det att fungera, det är hur krångligt som helst... Jag har kommit så långt att det gick att skriva ut, men det blec något teckenfel på vägen till skrivaren, så att allt bara blev flummiga ASCHII-tecken.

Nu har jag övergett den lösningen. Av flera anledningar. Den främsta; att det inte fungerade. Men det hade det fungerat hade det varit en rätt osnygg lösning, eftersom PCn inte alltid är på här hemma. Så när jag hade velat skriva ut hade jag varit tvungen att sätta på PCn för att skriva ut.

Så ny är jag inne på ett nytt spår. Jag har funderat på att köpa en nätverksskrivare. Men, så för några dagar sedan bläddrade jag igenom den nytryckta ClasOhlson katalogen. Jag hittade en "Printerserver". Den ansluts på skrivarens parallellport, och kopplas sedan till nätverket. Lösningen borde fungera utmärkt. Med denna pryl behöver jag inte ha PCn påslagen, för att kunna skriva ut.

Här är printerservern:

Citat:

quote:Printer-server. Anslut till nätverket, så att alla nätverksanvändare kan dela på samma skrivare. Kompatibel med alla större operativsystem. Art. nr. 32-6545

Pris: 1145,00

Jag har inte köpt prylen ännu, men vad tror du, kommer det att fungera? Annars är det väl bara till att köpa den på öppet köp, och gå hem och prova.

/M

edit: fixat bilden

[ 07 September 2002, 10:56: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Sedan kan du ansluta till den skrivaren från din MacOS X-maskin som vilken Unix-skrivarserver som helst.

Tack för tipset. Jag har ställt in allt i XP enligt dina anvisningar.

Men hur fasen ska jag ställa in OSX? Ska jag välja IP-utskrift, och ange PCns IP-nummer? Det vill sig inte riktigt...

/M

[ 07 September 2002, 11:30: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Kan det här vara något? Apple Discussion

• Avstängd
  • 2002-09-07 12:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Tack för tipset. Jag har ställt in allt i XP enligt dina anvisningar.

Men hur fasen ska jag ställa in OSX? Ska jag välja IP-utskrift, och ange PCns IP-nummer? Det vill sig inte riktigt...

/M

Om du ställer in din XP-maskin som jag skrev så har du dragit igång LPD (Line Printer Daemon). Du skall då dra igång klientdelen av det, LPR (Line Printer Remote), på din MacOS X-maskin. Ställ in den exakt som du skulle göra för att skriva ut mot en valfri Unix-maskin. De exakta handgreppen kan jag inte ge dig eftersom jag inte själv har någon maskin med MacOS X. Men glöm inte att du skall installera rätt skrivardrivrutiner på Macen. På de flesta plattformar skapar man en ny skrivarport (en LPR-port) styrd till rätt IP-adress. Sedan installerar man skrivaren (med rätt drivrutiner/filter) som en lokal skrivare kopplad till LPR-porten.

Och genomgående är det så att man anger IP-adressen man skall skriva ut mot.

(Jag har använt en sådan här setup för att dela skrivare mellan Windows- och Linux-maskiner.)

[ 07 September 2002, 12:36: Meddelandet ändrat av: S_W ]

Tack för dina tips S_W,
men jag har desvärre inte fått det att fungera ännu

LPDn under XP verkar fungera
och i OSX har jag ställt in PCns IP-nr, rätt PPD osv..

Men det vill sig ändå inte...

• Avstängd
  • 2002-09-07 16:22
Citat:

Tack för dina tips S_W,
men jag har desvärre inte fått det att fungera ännu

LPDn under XP verkar fungera
och i OSX har jag ställt in PCns IP-nr, rätt PPD osv..

Men det vill sig ändå inte...

Hmmm. Hur har du det med rättigheter för skrivaren i din XP-maskin? Har du den inställd på utskriftsrättigheter för Alla/Everyone? (Högerklicka på din skrivarikon, välj Egenskaper/Properties och ta en titt under Säkerhet/Security. Om du inte har rättighet för Alla/Everyone så välj att lägga till det).

[ 07 September 2002, 16:24: Meddelandet ändrat av: S_W ]

Hm, jag hittar ingen security "flik" i egenskaper-fönstret.

/M

edit: ordföljd

[ 07 September 2002, 16:40: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

• Avstängd
  • 2002-09-07 17:22
Citat:

Hm, jag hittar ingen security "flik" i egenskaper-fönstret.

Är du inloggad som Administratör/Administrator?

Fliken Säkerhet/Security hittar du, tillsammans med en mängd andra inställningsflikar om du går till Start -> Inställningar -> Skrivare och fax och högerklickar på ikonen för den skrivare som du delar ut.

Du kan se på bilderna här nedanför:

Nix, ingen security flik. Det beror säkert på vilken skrivare man har. Jag har en HP LaserJet 6L.

/M

edit: Bilden vill inte fungera. Men ni hittar den här. (Man får försöka ladda den ett par gånger, jäkla skitserver).

[ 07 September 2002, 18:32: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

• Avstängd
  • 2002-09-07 18:31
Citat:

Nix, ingen security flik. Det beror säkert på vilken skrivare man har. Jag har en HP LaserJet 6L.

Det skall inte bero på skrivaren. Det kan däremot bero på om man kör NTFS eller FAT*. Detta eftersom användandet av ACL:er (Access Control Lists) är beroende av NTFS.

Men då skall det å andra sidan inte vara några problem med behörigheterna.....

Så du får leta efter felet i MacOS X.

Christopher, har du provat inställningarna ännu? Fungerar det för dig?

/M

Nops.. Måste komma åt Adminkontot.. SOm inte jag har ställt.. Ska återkomma på måndag..

Bara en snabb fråga: Använder ni er av LPR? I 10.1.5 så står det LPR som tillval i Print center. I samma lista som ni väljer USB.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Bara en snabb fråga: Använder ni er av LPR? I 10.1.5 så står det LPR som tillval i Print center. I samma lista som ni väljer USB.

Det står ingenting om LPR i Jaguar. Det går endast att välja bland; Apple Talk, IP-utskrift, Katalogtjänster samt USB. Jag körde med IP utskrift, och skrev in PCns IP nr. Men det fungerar inte, så jag är inte säker på att jag gjort rätt.

/M

1
Bevaka tråden