Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med epsar i Indesign CS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla!
Jag har lämnat Quark för att nu köra indesign men jag har stött på problem!

Alla mina bilder jag har sparat i ett bildarkiv är sparade som Photoshop EPS binära, det här funkat skitbra med Quark i alla år, men nu när jag monterar en PS Eps och försöker skicka till min rip så funkar det inte längre! vad ska jag göra ? Jag har provat att spara om bilden som en PS Eps med asci kod men den funkar inte heller. Någon som har ett snabbt svar skulle jag bli jättetacksam

Mvh Claes

Vilken version av InDesign, vilken dator och vilket system?

...och får du nåt felmeddelande, eller försvinner bara utskriftsjobbet nånstans i eterrymden?

Vi kör Indesign CS och har gått ifrån eps och till tiff för alla nya filer. Men även gamla eps med pict preview och binärkodning rullar igenom utan problem (det händer ju att man inte orkar spara om...). Envisas man med epser verkar OSX och Indesign trivas bättre med ascii85-kodningen och tiff preview. Surt bara att det inte verkar gå att få som förval i Photoshop.

Annars är det en smal sak att göra ett makro i Photoshop som sparar om rubbet till TIFF, men lite jobbigt förstås om bilderna redan är monterade och måste länkas om. Se till att du är ordentligt uppdaterad både vad gäller system och Indesign samt drivruinerna till skrivaren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 20:59

EPS som bildformat är idag inte särskilt bra, du tappar en massa färghanteringsmöjligheter. Även om det går i InDesign så tjänar man på att köra TIFF eller JPEG.

Många tror att man måste ha EPS för att kunna frilägga. TIFF har haft stöd för detta sen över tio år men få vet om det.

EPS ställer ju även till det när det börjar strula med PS-fel. I detta fall borde det vara ett drivrutinsproblem/firmware/KlonPostScript.

Att referera till att det fungerar i Quark betyder inte att det görs rätt i Quark

Janne

Finns det någon anledning (vad färghanteringen beträffar) att använda TIFF framför PSD-format, eller tvärtom? Själv använder jag oftast PSD i RGB och med bibehållna justeringslager och tycker att det funkar alldeles förträffligt.

Jag är lite orolig för JPEG-formatet fortfarande eftersom en bild kan ha varit omsparade ett par gånger innan jag får den och färdigställer den för tryck. Jag är helt enkelt nervös för att bilden ska bli sönderkomprimerad om jag sparar som JPEG ytterligare en gång. Är mina nojor befogade?
mvh // Björn

Det kan finnas ett bra skäl att använda EPS, nämligen om bilden också innehåller text eller vektorgrafik gjord i Photoshop.

Personligen föredrar jag dock i såna fall att spara filden som en Photoshop PDF, som förutom vektorgrafik även stödjer transparens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-02 04:42

PSD-formatet fungerar ypperligt i färghanteringen.

Janne

Senast redigerat 2005-04-04 00:24
1
Bevaka tråden