Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes; "Mjölkningsprogram" för Internet (?!)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-07 21:59

Hej,

jag har en önskan - att få förslag på ett program där jag på ett relativt lätt kan "skripta" följande:

jag vill från Internetsidor (kanske från källkoden) (aktier) "ta ut" information för att sedan bearbeta dem i ett Excelark. Det är uppgifter som p/e - tal, utdelning, eget kapital etc.

Ibland finns uppgifterna, iblan inte. Siffervärden är inte alltid i "värdeform" utan kan också vara ren ASCII-form och då kanske med decimalpunkt i stället för decimalkomma.

Alltså - vilket program rekommenderar Ni för att göra ett "självgående" skript?!?!

Eller finns det redan ett sådant??

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-07 22:49
Ursprungligen av tcb:

Hej,

jag har en önskan - att få förslag på ett program där jag på ett relativt lätt kan "skripta" följande:

jag vill från Internetsidor (kanske från källkoden) (aktier) "ta ut" information för att sedan bearbeta dem i ett Excelark. Det är uppgifter som p/e - tal, utdelning, eget kapital etc.

Ibland finns uppgifterna, iblan inte. Siffervärden är inte alltid i "värdeform" utan kan också vara ren ASCII-form och då kanske med decimalpunkt i stället för decimalkomma.

Alltså - vilket program rekommenderar Ni för att göra ett "självgående" skript?!?!

Eller finns det redan ett sådant??

wget + awk, sed, php, perl eller liknande (finns säkert sjuttielva andra också att välja på). Fast det är en väg som är enklast att gå för de som har erfarenhet av *NIX-skriptande, jag skulle gissa med tanke på ditt inlägg att du inte har det?

Undrar om det är något som går att göra med AppleScript? Jag kan tyvärr inget om det, men de som kan det verkar kunna göra massor av coola saker. Själv skulle jag försöka lösa det med PHP på något sätt (eftersom jag kan PHP) men det går nog inte hela vägen.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-07 23:19

Om inte kan man ju anropa bash-scriptet jag föreslog direkt från Apple-scriptet...

Klart det GÅR att göra, men det i din beskrivning som oroar mig är att det låter som om den data du vill vaska fram är så ostrukturerad, dvs "ibland si, och ibland så". Den typen av förfrågningar är väldigt mycket svårare än då man vet att man har med välstrukturerad data att göra. Det bästa vore förstås om uppgifterna fanns som en web service / SOAP / XML-RPC

Annars låter det definitivt inte som något för en nybörjare...

Med OS 10.4 (Tiger, som ev kommer nu i April) så kommer "Automater" so mär ett enkelt sätt att göra scripts. Vet ej om det kan lösa dina problem men i en dema så kunde man få det att ladda ner bilder från givna sidor på internet och sedan behandla bilderna på olika sätt.

Att inhämta och hantera ostrukturerad och olika former av data lämpar sig ganska dåligt för script. Så du kan underlätta det hela betydligt genom att hitta en källa/sida som rapporterar de data du är efter på ett liknande sätt.

Du kan också söka efter olik free/shareware program som gör ungefär det du vill, kanske du sedan kan exportera data från dessa till Excel?

Lycka till

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-04-08 08:43

Du kanske kan använda (Webbfråga) under menyn "Data -> Importera externa data..." i Excel, sedan gör du ett enkelt makro med sök och ändra (om du vill ändra punkt till komma) + lite fältformattering så är det klart.

Ursprungligen av bodo:

Du kanske kan använda (Webbfråga) under menyn "Data -> Importera externa data..." i Excel, sedan gör du ett enkelt makro med sök och ändra (om du vill ändra punkt till komma) + lite fältformattering så är det klart.

Jojo...

Tyvärr kommer Automator inte att vara till någon hjälp i det här problemet. Det här är en typ av uppgift som kräver en rätt duktig programmerare. Problemet ligger inte i nedladdningen av materialet, det är en baggis, utan i behandlingen (allt annat än baggis)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-08 12:30

googla på Screen Scraping.

Finns flera sätt att göra detta på. På jobbet har jag kodat några apps som har skrapat på lite html sidor och byggt välstrukturerade xml av det hela som man kan sen göra vad man vill med.

Tyvärr äger min arbetsgivare alla rättigheter till koden och jag orkar inte skriva om det

Dessutom var det i .NET av alla jevla grejer!
Så är det när ett företag är rena MS-shoppen...

mvh
b0bben

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-08 17:41

Fast om det bara gör en massa bearbetningar går det väl att köra i Mono? (För Windows.Forms är väl inte klart ännu?)

1
Bevaka tråden