Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hem PC - Mac?? Landsting?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-13 22:21

Västernorrlands landsting ratar Mac som Hem-PC ;=(

- Argumentet är; "...det är inte så lätt att bli av med en Mac om nån flyttar eller inte vill lösa ut den efter hyrestidens slut...."
- Hur bemöter man detta?
- Nån som vet något landsting eller myndighet som har erfarenheten av att detta "hjärnspöke" inte infriats?
Nån på Apple eller nån annanstans som kan hjälpa till i diskussionen?
Kanske något företag som kan erbjuda sig lösa in dessa "åerlämnade" Macar....bara de får ett avtal?

Jan Söderlund
Sundsvall

Senast redigerat 2005-04-13 22:37

Det är snarare enklare att bli av med en begagnad Mac än något annat …

Men i alla fall, kolla på http://www.apple.com/se/hempc/ Du kan också skicka epost direkt till hempc@euro.apple.com för att få hjälp. I stort vilken återförsäljare som helst som finns på http://www.apple.com/se/hempc/af.html borde kunna hjälpa dig.

//Mikael

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-13 22:43

Billigt köpa loss en Hem PC-mac

Bra tips...har mailat och föreslagit att något företag kan ta på sig att köpa in/återlösa Macar som lämnas tillbaka efter 3 år för 1000 spänn eller så.....en ren förtjänst om de säljs vidare....skulle nästan själv kunna göra det....och sälja vidare
Jan S

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-14 08:04

Har västernorrlands landsting sett andrahandsvärdet på Mac-marknaden? Bara den skillnaden kan ju motivera arbetsinsatsen det tar att sätta in en annons...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-14 09:48

Kolla också vem som står för leasingen av datorerna, om det är Landstinget som köper in dom, eller om det går via nåt finansieringsbolag.
Om det går via nåt annat finansieringsbolag, så är det dom som står för återtagande, och inte landstinget.

PS! Det finns fler på LVN som kämpar för att få Mac som hem-pc.

Jag ringde K2, och fick en annen uppgift om varför Mac inte var med i år (heller), orsak:
"Det har varit så lite interesse för Mac"
Klart det har, när dom inte har erbjudit det nån gång....

http://www.skatteverket.se/skatter/lanedatorer.html#2
Här står det nästan svart på vitt at man kan få den dator man själv vill ha.

Du kan kontakta mig på hrdata snabel-a mac.com om du vil, så kan vi kanske få samlat trupparne innom LVN.

Ring Apple (08-7033000) och prata med Robert Howing. Det är han som är ansvarig för Apples hem-PC-verksamhet. Man får väl säga att det är ganska många kommuner och landsting som gett med sig efter att ha pratat med honom

Bussa Robert på landstinget alltså …

//Mikael

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-15 00:15
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Ring Apple (08-7033000) och prata med Robert Howing. Det är han som är ansvarig för Apples hem-PC-verksamhet. Man får väl säga att det är ganska många kommuner och landsting som gett med sig efter att ha pratat med honom

Bussa Robert på landstinget alltså …

//Mikael

Robert Howing , HemPC ansvarig på Apple pratade jag med idag. Han kunde även ge flera referenser på andra landsting som har Mac.
Fick tips på företag som kan tänka sig återköpa macar om de återlämnas vid avtalsperiodens slut.
Apple verkar alerta på denna front...

Jan S

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-14 20:35

Landstinget har nå innsett at de har gjort feil, og at det burde ha vært med Mac i tilbudet, men sier samtidig at nå er det for sent å gjøre noe med det, da upphandlingen allerede er gjort.

Noen som har noe forslag på hvordan man kan løse dette? Det burde vel ikke være for sent å legge til noe i tilbudet?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-14 23:58

Ger med sig....delvis

Har pratat med den som snickrar till avtalen inom landstinget i Västernorrland idag (en ekonom, redovisningschef!)....han gav med sig då jag berättade att vi känner oss diskriminerade och överkörda samt att deras argument om varför de ratar mac ej håller.

Har lämnat dem flera referenser på fyra landsting samt flera andra myndigheter och även möjlighet för dem att kontakta företag som visat sig villiga att återköpa eventuellt återlämnade macar.

På frågan var dessa missförstånd kommer från så skyller man på tekniker mfl....

Trots att jag verkade övertyga om att mac är bra och att man skulle kunna tänka sig mac som HemPC så angav man att.....det är för sent denna gång....Varför det? Jo...man måste gå ut till samtliga företag en gång till. Och sen måste man ju välja ett företag, och så måste man informera all personal....så det får bli vid nästa omgång om några år fick jag som svar......men man skulle ta upp detta med samtliga inblandade inom landstinget!!!!!

Suck..... Vad gör man nu?

JanS

Ursprungligen av JanS:

Trots att jag verkade övertyga om att mac är bra och att man skulle kunna tänka sig mac som HemPC så angav man att.....det är för sent denna gång....Varför det? Jo...man måste gå ut till samtliga företag en gång till. Och sen måste man ju välja ett företag, och så måste man informera all personal....så det får bli vid nästa omgång om några år fick jag som svar......men man skulle ta upp detta med samtliga inblandade inom landstinget!!!!!

Suck..... Vad gör man nu?

JanS

Västra Götalandsregionen hade just precis detta problem för ett par år sedan. De agerade snabbt, smiidgit och obyråkratiskt på den uppkomna situationen. De tolkade helt enkelt att det

1) skulle bli en så liten upphandling att den kunde göras selektivt,
2) att den enda leverantören i slutändan är Apple, och vände sig därför till Apple direkt,
3) det handlade endast om datorer + skärmar. Tillbehören fick man ta på egen risk ur de tillbehör som gällde för PC.

Sedan informerade man inte de anställda via utskick utan man fick sprida kunskapen om att gå till en viss webbsida där information fanns. Maclånen fick därefter ett anmälningsdatum som låg ungefär en månad senare än övriga alternativ

Upphandlarna löste detta ganska snyggt, men det hade naturligtvis varit bättre att göra rätt redan i början.

Jag tror säkert att Robert, om han blir inkopplad och ledd in på detta spår, kan snickra ihop något. Nu kommer jag inte ihåg vem som var ansvarig på VG-Regionens sida, men det borde vara något på inköpsbolaget WESTMA. Kolla på http://www1.vgregion.se/hempc/ för mer information.

Dock är VG-Regionen usla ändå, i det kommande hem-PC-erbjudandet som just nu förbereds finns inga macalternativ med. Motiveringen är att "det ligger inte i vårt intresse" respektive "VG-Regionen använder PC".

//Mikael

Senast redigerat 2005-04-15 08:02
  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 08:51

Mac bland pc i ac

Västerbottens läns landsting erbjöd denna gång fyra fullgoda Mac-alternativ när hyrdatorerbjudandet kom i höstas. Till skillnad mot en alldeles för dyr PowerMac för tre år sedan tycker jag att det denna gång var hyfsade hyrpriser på både iMac, PowerBook, iBook och PowerMac (tyvärr hann inte Mac Mini lanseras innan erbjudandet gick ut, annars hade det säkert lockat många hyrestagare).
Själv tog jag en PB 15 och är naturligtvis helnöjd. (Till skillnad mot mängder av PC-människor som högljutt klagar på sina Fujitsu Siemens som inte håller måttet)

Yz

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Dock är VG-Regionen usla ändå, i det kommande hem-PC-erbjudandet som just nu förbereds finns inga macalternativ med. Motiveringen är att "det ligger inte i vårt intresse" respektive "VG-Regionen använder PC".

//Mikael

Var inne och tittade häromdan om det kommande HemPC erbjudandet för VG regionen. Ve och fasa över Frågor och svar, punkt 2, ej mac! Mejlade och fick svar på frågan varför de inte ska ha med macalternativ:

• Andelen Mac i regionens förra HemPC-erbjudande blev cirka 1,2 %.

• Vi hade en del problem med Apples supportfunktion i samband med reparationer etc.

• Inom VGR använder vi dessutom i princip uteslutande PC som plattform.

Detta sammantaget gör att styrguppen inte ser något behov av att erbjuda Mac i det kommande HemPC-erbjudandet.

mvh
/Arbetsgruppen för HemPC

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-15 11:36
Ursprungligen av pjerssan:

• Vi hade en del problem med Apples supportfunktion i samband med reparationer etc.

• Inom VGR använder vi dessutom i princip uteslutande PC som plattform.

Den första låter som en utmaning för Robert Howing - visst har jag läst klagomål på Apples service, men att de åker ut Hem-PC-paket p.g.a. Detta borde vara allvarligt.

Punkt två gör mig bara förbannad - lagen säger uttryckligen att man inte får se hem-pc som en arbetsdator, varför ska man då tvingas köpa PC?

Jag vill inte ha en hemPC,

jag vill ha en hemMac

/VGR-anställd

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 14:35
Ursprungligen av morgan_a:

Jag vill inte ha en hemPC,

jag vill ha en hemMac

/VGR-anställd

Precis!

Fick ett nästan identiskt svar som ovan, dock var ett argument tillagt
"andelen anställda som tecknade sig för en Mac som HemPC blev cirka 125 stycken (av 10 220 totalt) vilket motsvarar cirka 1,2 % av den totala volymen HemPC-paket levererade inom Västra Götalandsregionen.

Skälen som ligger till grund för att inte erbjuda Mac i det kommande erbjudandet är följande:

Ett lågt utfall av tecknade Mac (se ovan).
Svårigheter att administrera support och service (funktionen med Apple carepack har inte fungerat smärtfritt i de pågående avtalen i samband med era ASP).
Vissa problem med att få tillbehör ut PC-sortimentet att passa till Mac vilket innebär att man måste ha flera olika artiklar av samma produkttyp/funktion vilket inte är önskvärt.
Västra Götalandsregionen har i princip uteslutande PC som plattform inom sin kärnverksamhet vilket innebär att det är det operativsystemet som vi vill utöka datormognaden på."

Men om vi är tillräckligt många som tjatar kanske? Och pratar med han Robert?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-03 14:43

Skriv ett brev till ansvarig minister Ulrica Messing och ta upp det här som en demokratifråga!
Fråga henne om regeringen har satt sig i knät på Microsoft!

Man måste ju ha rätt att välja hemdator någorlunda fritt. Det borde väl räcka att man tvingas använda virusdrabbade krångel-PC:s på jobbet.

Skicka kopior till landstingsråden på respektive landsting och alla dagstidningar ni kan komma på!

1
Bevaka tråden