Trots att jag verkade övertyga om att mac är bra och att man skulle kunna tänka sig mac som HemPC så angav man att.....det är för sent denna gång....Varför det? Jo...man måste gå ut till samtliga företag en gång till. Och sen måste man ju välja ett företag, och så måste man informera all personal....så det får bli vid nästa omgång om några år fick jag som svar......men man skulle ta upp detta med samtliga inblandade inom landstinget!!!!!
Suck..... Vad gör man nu?
JanS
Västra Götalandsregionen hade just precis detta problem för ett par år sedan. De agerade snabbt, smiidgit och obyråkratiskt på den uppkomna situationen. De tolkade helt enkelt att det
1) skulle bli en så liten upphandling att den kunde göras selektivt,
2) att den enda leverantören i slutändan är Apple, och vände sig därför till Apple direkt,
3) det handlade endast om datorer + skärmar. Tillbehören fick man ta på egen risk ur de tillbehör som gällde för PC.
Sedan informerade man inte de anställda via utskick utan man fick sprida kunskapen om att gå till en viss webbsida där information fanns. Maclånen fick därefter ett anmälningsdatum som låg ungefär en månad senare än övriga alternativ
Upphandlarna löste detta ganska snyggt, men det hade naturligtvis varit bättre att göra rätt redan i början.
Jag tror säkert att Robert, om han blir inkopplad och ledd in på detta spår, kan snickra ihop något. Nu kommer jag inte ihåg vem som var ansvarig på VG-Regionens sida, men det borde vara något på inköpsbolaget WESTMA. Kolla på http://www1.vgregion.se/hempc/ för mer information.
Dock är VG-Regionen usla ändå, i det kommande hem-PC-erbjudandet som just nu förbereds finns inga macalternativ med. Motiveringen är att "det ligger inte i vårt intresse" respektive "VG-Regionen använder PC".
//Mikael