Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X aka Puma. Lite "hands on" info

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2001-07-22 15:03

Först för er som törstar efter lite bilder på det kommande underverket:
http://www.geocities.com/hornet_909/puma.html

Min vän Albert .E. Instein berättar att han installerat en version 5f7. Installationen skedde på en PB G3.
Installationen gick smärtfritt förutom att den sista optimerings processen inte ville slutföras. Nu ska det oxå sägas att installationen inte skett enligt alla regler. Installationen skedde ovanpå ett redan existerande system, och detta kan medföra vissa problem.
Inloggningen är på Alberts installation är ersatt av en helskärm vit streckad bakgrund.
På denna finns knapparna logga in starta om och stäng av. Ett blått aqua äpple pryder överdelen av skärmen, under står det Mac OS X och sedan följer de användare som man kan välja att logga in som med ett litet foto vid sidan. (lite som OS 9) Ser koolt ut men påminner för mycket om XP (som ironiskt nog snott sitt från OS 9) :rolleyes:
Vet ännu inte om man kan slå av dessa funktioner, eller om de ens kommer att finnas kvar till den slutliga versionen (skarp 10.1)

En liten aptitretare. Om ni vill veta mer så säg till, utvärdering pågår....

[ 23 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

... å nåra bilder till:

5F7

  • Oregistrerad
  • 2001-07-22 15:49

Åååå fina bilder Massebasse. Där fanns den däringa inloggningen. En anledning till att det finns så många bilder är bla att skärmdump numera fungerar som i gammla macos 9, kringla shift 3 eller kringla shift 4... Mycket skönt/bra....
Har test kört classic. (Albert då alltså!) Och trots att Albert inte installerat 9.2 så rullar det på mycket bra, allting känns mer responsivt. Och det är mer än en känsla, det går snabbt t o m på en PB G3. Så glöm konspirationsteorierna om dolda Ghz G4 under Steves bord...

Ytterligare nyheter!!
Om man gör kringla C, copy kommandot så kopierar man hela filen och kan sedan använda Paste i en annan filkatalog. Allt ala windows. Clear och Cut går inte. För att kopiera filnamnet bara måste man markera namnlisten så att den hamnar i redigerings läge. Ett enligt min mening väldigt använbart sätt att flytta & kopiera filer. Men som kanske är mera "power user feature". Inte direkt intuitivt. Man kan dock se inom citations tecken vilken fil man kopierat i menyn framför "Copy"....

[ 22 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

Fina bilder minsann. Vore intressant att hora om prestandan, jag vet bara hur 10.1 rullar pa en dual 800. Jag haller med om den nya koperingsfunktionen, klart bra att kunna flytta filer sa.

[ 22 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-22 19:51

Efter några timmars intensivt lekande på Alberts dator så är intrycken mest positiva vad gäller hastighet. Som sagt, burken är en Powerbook G3 400mhz. Och man kan köra "menyrace" utan problem.

(meny race är när man öppnar en meny och låter muspekaren fara fram och tillbaka i höghastighet över meny raden. Allt medan menyerna far upp och ned. Sysslar man oftast med när man inte har nåt att göra men endå vill "data". Har på senare tid ersatts av "dockrace")

Program startar generellt med ca två till fyra studsar. Omniweb tar dock fortfarande lång tid att starta upp. Men då är OW inte sas godkänd med 10.1 (ännu).

Det finns ingen fördröjning/lag i resize i finder, oavsett list, column eller icon view. Däremot så startar Finder om med jämna mellanrum. Mycket buggig version...

Det tog ett tag att hitta meny tilläggen. De håller till i "coreservices" i systemmappen.
De verkar fungera bra, vet inte hur man på ett vettigt sätt startar eller stänger av dem. Volym inställningen Steve visade finns inte med i denna version och monitor settings vill inte starta...

5F25 var builden som visades pa MWNY... det skiljer sakert en hel del mellan 7 och 25 versionerna. Langtar till september!

Uppdatering: 5G2 kors tydligen hos Apple nu...

[ 24 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Hur ar uppstarten av classic, 9.2? Enligt en rapport startade det pa 10 sekunder...

Ytterligare en grej: Services ska nu vara tillgangliga under alla program och inte bara for de som ar skriva i Cocoa. Stammer detta?

Är det någon mer som känner sig som ett barn på julafton inför releasen av 10.1?

Jag hade samma känsla i vintras när jag såg keynoten på MWSF., speciellt när OS X och, inte minst, titanboken presenterades.

Jag väntar tåligt på denna rejäla hastighetsökning.

Vroom vroom - Should have been 10.0

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-24 13:34

Nja, jag har Classic 9.2 och det startar INTE på 10 sekunder, lite fortare än vanligt dock tycker jag... Inga direkta skillnader dock... Lite nya drivisar för ATI kort dock!
Det var F*N i mig på tiden!

9.2 ger en ökning i bootningsprocessen. Helt klart. Men skillnaden är inte så stor...LÅNGT ifrån 10 sekunder. Kan dock inte presentera några data eftersom jag ej vet hur snabbt denna burk startade under 9.1 tyvärr.

Man märker i stort sett ingenting av att man kör 9.2 nu...nästan inga förändringar. Har dock inte haft en endaste krasch faktiskt...vilket är förvånansvärt med tanke på allt beta-tjafs jag experimenterar med.

Ps. Min webbkameras drivrutiner (Philips Vesta Pro 680) verkar dock inte fungera. Då jag startar datorn så säger den att inga drivrutiner är funna och frågar om jag vill leta efter dom på nätet. Den hittar inga sådana på nätet heller, vilket är lite jobbigt.
Samma sak hände i skiftet från 9.04 till 9.1...och det tog ett tag innan nya drivisar var klara. Har dock inte tittat in i det så mycket ännu. Återkommer med rapport om jag fixar det.

[ 24 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

Hur är det med minnes-kraven i 9.2 har hört att det skulle sluka mindre minne än 9.1, stämmer det?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-25 18:23

Med V-Minne på drar mitt OS9 41 mb.
Jag har 256 mb ram och 256 mb v-minne. Ska starta om utan v-minne och kolla då.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-25 19:28

eh eh. Nu rullar Macworld preview 5f25 på Alberts dator. Åter igen en Powerbook G3 400 mhz 320 mb internminne.
5f7 va lovande men väldigt instabil. 5f25 verkar jättestabil i motsats. Precis som förut så är denna version installerad på ett "smutsigt" sätt ovanpå tidigare installationer. Detta kan alltså ge negativa följder. Men hittills så rullar allt otroligt bra. Det går faktisk riktigt snabbt i de flesta avseenden. Program startar med mellan 1 till 4 studsar. Vissa program behöver tydligt programeras om med smärre skönhetsfel till att de inte startar alls. De nya meny tilläggen är väldigt praktiska. T o m Internet Explorer verkar rusa fram! Inloggnings rutan har blivit mindre, dock lite större än tidigare. Borta är OS 9 liknande bilder...

  • Medlem
  • 2001-07-25 22:58

Yeeah!
undrar hur länge apple kommer fortsätta optimera osx ?
några frågor till albert bara

1.startid på 5f25
2. storlek, kommer den som download ?
3.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-25 23:56

En fråga till till Albert... vem är han och vart får man tag på honom?

Tror ej Apple kommer slappa den for nedladdning, Phil antydde nagot i den stilen i en intervju efter MWNY ocksa. For stor helt enkelt...men jag laddar garna hem 100MB istallet for bestaller en CD. Icky, ar det inte 2000-talet?

Det finns ju ett sätt att påverka Apple.Skriv feedback!

Det har jag gjort, med motiveringen att surfare idag laddar ner hundratals megabyte om de hittar något intressant. Alltså borde 100 MB inte vara någonting att gnälla över. Vi tycker ju alla att 10.1 är väldigt intressant...

En annan motivering till gratis nedladdning ansåg jag vara de nya funktioner som kommer med 10.1 egentligen skulle ha funnits med i 10.0. Genom en gratis uppdatering ber Apple "om ursäkt" hos oss användare.

5 down. 95 to slow - Me

[ 26 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-26 12:22

Idén med att installera ovanpå gammla prylar va för att se hur långt det håller. Och nu kom Albert (han är väldigt skygg ) till experimentets slut. Preferences vill inte fungera om man installerar på ett gammalt system, detta verkar bero på nya bilder till själva preference appen. Hur som helst man vill ju testa alla system delarna så HD har raderats. Nu återstår nästa hinder. En setup ruta som inte går att komma runt på ngt enkelt sätt. Men lite hackande i single user mode har satt Albert på rätt spår.
Jag ska försöka ta tid på uppstarten så fort vi kan logga in. På ren känsla så kan jag säga att det går snabbare, dock inte alltid. Installationen väger in på ca 450 mb. Vet inte om allt behövs för en uppgradering. Men det verkar som om 10.1 är baserat på en helt ny kodbas, vilket kanske bäddar för en stor uppgraderings fil...
Återkommer snart

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-26 15:17

Mera info! Mera info! Mera info!

Kunde inte hålla mig

Seriöst, hur mycket jobb tror "Albert" att det är kvar?

  • Oregistrerad
  • 2001-07-26 19:34

Nu är vi tillbaka!
Albert har lyckosamt installerat Mac OS X 5F24. Systemet är mycket (stark betoning) snabbt! Vi har bla konfigurerat en airport station från den nya airport admin programmet. fungerade väldigt bra och ser väldigt bra ut. (Mycke superlativer känner jag) Åter igen måste man starta meny tilläggen från core services, kommer nog nån preferences inställning till den skarpa versionen. Preferences fungerar nu problemfritt. Och man kan lätt välja desktop bild. Dock ej lika många val som i OS 9
Explorer fungerar! Den är nu minst lika bra som Classic versionen. Kom ihåg att Alberts version rullar på en G3 400!! Alltså inget fartåk. Ingen DVD. iTunes fungerar som vanligt.
Återkommer imorgon med mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-26 23:17

Hmmm...började nästan sakna versionshysterin som var vid lanserigen av MacOS X. Man kan ju lugnt påstå att den börjar komma tillbaka...=)

Vaddå hysteri?
MERA MERA MERA MERA MERA MERA!!!


*kunde inte heller hålla mig*

Ge oss mer Macmicke för tusan.

[ 27 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-27 11:11

Börjar nästan kännas svårt att gå tillbaka till 10.0.4 efter ett tags användande. Har testat att skriva ut ett dokument över nätverk (gammal laserwriter) fungerade klanderfritt. Laddade ned Graphic Converter och testade, fungerade oxå klanderfritt. GC startade med 3,5 studs
Explorer fortsätter att överaska i användbarhet... Fönster uppdateringen i IE är mycket bättre än förut men inte lika god som i Finder. Upptäckte att alla meny xtras går att slå på i sin respektive inställnings panel. T ex så kan du välja att visa klockan analogt eller med siffror i menyn, analogt ger den lilla klockan som Steve demonstrerade. Kopplade in en digital kamera av märke Canon. Men det verkar inte som om det finns drivare för Canons kameror.
Att välja desktop bild är mycket smidigt med den nya layouten. Och till en sak som glädjer mig väldigt mycket, så långt jag har hunnit testa så kommer finder ihåg mina ikon placeringar! HD ikonen är "dock aware" dvs. den flyttar på sig så att den inte hamnar under dockan om du placerar dockan på höger sida. Likadant så är rullgardins menyerna till dock extras "dock aware" så dom faller inte ned över dockan, förutom volym inställningen. En liten udda grejj är att montera disk images, det fungerar lite si och så. Man får error meddelande om att img redan är i bruk. Senast idag fick jag det att fungera, men bara en disk img åt gången....
Albert är allt en lyckans ost som har ett sådant trevligt operativ....

  • Oregistrerad
  • 2001-07-27 11:47

Antalet root processer grepade via ps aux i terminalen:
[localhost:~] Albert% ps aux | grep root
root 64 0.0 0.0 1272 104 ?? Ss 0:00.73 update
root 67 0.0 0.0 1292 108 ?? Ss 0:00.00 dynamic_pager -H 400
root 89 0.0 0.1 2328 420 ?? Ss 0:00.83 /sbin/autodiskmount
root 110 0.0 0.4 3364 1400 ?? Ss 0:01.18 configd
root 139 0.0 0.0 1284 156 ?? Ss 0:00.16 syslogd
root 145 0.0 0.0 1596 120 ?? Ss 0:00.00 /usr/libexec/CrashRe
root 167 0.0 0.2 1900 568 ?? Ss 0:00.43 netinfod -s local
root 174 0.0 0.2 2444 532 ?? Ss 0:00.83 lookupd
root 182 0.0 0.4 2988 1156 ?? Ss 0:00.70 /System/Library/Core
root 189 0.0 0.0 1284 124 ?? Ss 0:00.00 inetd
root 206 0.0 0.2 2204 732 ?? Ss 0:00.16 /System/Library/Core
root 215 0.0 0.0 1556 156 ?? Ss 0:00.03 cron
root 240 0.0 0.1 1536 244 ?? Ss 0:00.75 /usr/sbin/sshd
root 275 0.0 0.1 2188 328 ?? Ss 0:00.02 automount -m /Networ
root 289 0.0 0.4 1664 1340 ?? Ss 0:00.32 /System/Library/Priv
root 354 0.0 0.1 1316 292 std R+ 0:00.01 ps aux
Albert 355 0.0 0.1 1108 184 std R+ 0:00.00 grep root
root 1 0.0 0.1 1288 244 ?? SLs 0:00.08 /sbin/init
root 2 0.0 0.0 1296 148 ?? SL 0:00.87 /sbin/mach_init
root 40 0.0 0.5 3900 1692 ?? Ss 0:02.02 kextd
Jag tycker det verkar som om apple fått ner antalet processer som kör. Inga "anonyma" processer som är svåra att spåra...

  • Oregistrerad
  • 2001-07-27 12:15

Hoppas inte ni tycker det blir mycket nu. Men här kommer lite intressanta observationer till. Efter att ha laddat ned tre bilder från macdesktops för att testa desktop picture funktionaliteten. Så upptäckte jag att två bilder saknade extensionen .jpg. Så jag markerade texten och skrev dit .jpg. Varpå jag får frågan om jag verkligen vill ge dokumentet den nya extensionen och att dokumentet då kommer att kunna öppnas av ett annat program. Det går dessutom att välja info på dokumentet och kryssa i en ruta för att dölja fil extensionen. Intressant tyckte i alla fall jag och Albert.

[ 27 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-07-27 21:22

Jag känner A.Rkimedes, och han har också installerat OS X 5F24 och han gillar det verkligen!

Det enda negativa han märkt är att Finder startar om sig själv titt som tätt, fast detta är bara ett problem om man kopierar filer i Finder, då dem avbryts

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-28 03:03

Jobbit

Fast till alla er som inte provat OSX ännu så fungerar allt annat fortfarande även om man startar om Finder

  • Oregistrerad
  • 2001-07-28 23:44

Så har då Albert levt med sitt nya system ett tag...
Vad som retar honom mest är att finder inställningarna inte fungerar klockrent ännu. Dvs icon inställningar och fönster inställningar. Du kan numera placer ikoner som du vill på skrivbordet och i din hemkatalog, och finder kommer ihåg dessa. Men i övriga kataloger så hemfaller finder till någon form av default, men inte alltid.
Vad som gör Albert glad är att man numera kan skriva in de första bokstäverna på en folder/fil när man står i ett fönster, och finder "hoppar" till den folder som närmast i alfabetet passar på de inskrivna bokstäverna. Gör Finder inte i 10.0.4
Vissa program vill inte va med längre, t ex säger Carracho att preview versionen upphört. ACDsee visar inga thumbnails. Men det är ändå förvånansvärt många applikationer som rullar på. En bra detalj i mail.app är att man numera kan namna om sina mailboxar. Gick inte i mail.app förut. Då fick man gå in i Library och görat för hand.
Copy/Paste för Applikationer/hela foldrar är otroligt effektivt sätt att flytta filer/foldrar i filträdet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-09 18:28

Nu har railheaddesign lagt upp både filmer och screenshots frän 10.1, skynda er dit innan de försvinner...
RailHeadDesign

Jag har en fundering angående framtida versioner av Mac OS.
Hur skall vi förhålla oss till alla dessa spekulationer, rykten, läckor, o.s.v.
Det finns säkert många här på 99 som har helt "lagliga" versioner av programmen ni refererar till, men som varken kan eller vill diskutera detta.
Skall vi diskutera saker som tex. Apple inte vill att skall diskuteras offentligt?
Det är en sak att diskutera önskemål och förhoppningar och en annan att diskutera saker som Apple uppenbarligen inte ännu vill att skall ventileras.
Jag försår att alla är nyfikna men det är viktigt att medlemarna här(svenskarna) inte blir betraktade som läckor...

Bevaka tråden