Det kan vara klart värt att zappa PRAM och VRAM. Min MDD (2x1GHz) blev ca: 30 sekunder snabbare vid uppstart med detta lilla handgrepp. Gick från 92 sekunder ned till 52 sekunder. ( Som exempel kan jag säga att ett normalt Word-dokument nu startar på 1-2 sekunder efter att Word varit igång tidigare på dagen ). Vid uppstarten håller du ned tangenterna ( 4 stycken ) Command, Alt, P, R. Håll ned dom tills du hört att det 2 gånger plongat till från högtalaren. Sedan finns det inget att förlora om du skulle resetta Open Firmware. Vid uppstart håller du då ned ( 4 tangenter ): Command, Alt, O, F. Skriv sedan detta:
reset-nvram ( returtangent ned )
set-defaults ( returtangent ned )
reset-all ( returtangent ned så startar datorn om igen )
Medans du änndå är i farten så kan du vid ny uppstart ännå hålla ned Command, S och invänta att promtern dyker upp. Skriv sedan "fsck-f" ( utan citationstecken, tryck returtangenten ) och så letas det efter fel och åtgärdar dom - tar ca: 1 minut varje gång som kollen görs. Är det riktigt illa så kan du åka på att skriva samma kommando flera gånger - eg. så kan du backa till samma kommando med "pil upp". När den så till slut rapporterar att allt ser ut att vara OK så skriver du "reboot" ( utan citationstecken ) och trycker ned returtangenten, då startas datorn om igen.
Mycke mer än så kan man knappast göra... ja iof så är programmet "Cocktail" i läget "Pilot" med allt förkryssat en bra och sista utväg. Cocktail kan du använda helt gratis i 30 dagar och är värt var enda krona. I Cocktail ingår även det som tidigare föreslogs, dvs. att laga sina behörigheter ( permisions ).
Min spontana uppfattning av att ha gjort sådana åtgärder som jag nämner är att burken kändes som ny och så pass mycket piggare att jag flyttade fram planerna på att köpa en snabbare burk.