Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trasig Microsoft Word fil

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 21:51

Hej

Jag vet att det finns en tidigare tråd om en trasig Word fil
(http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=56671&highlight=trasiga+dokument)
Jag har provat det som står där men det funkar inte

Det är så att detta är en 36 sidig rapport på hela vårt projektarbete och det skulle jag gärna slippa skriva om, + att min kollega kommer hata mig och Mac för alltid.
Det skumma är att dokumentet (Office X) funkade här om dan, då jag även tog en backup. Sen dess har dokumentet stått orört och den externa hårddisken var urkopplad. Nu funkar varken den på datorn eller den på den externa HDD:n.

Jag behöver verkligen det här dokumentet. Snälla hjälp mig. Finns det någonting man kan göra? Alla svar uppskattas!

Kunde inte OpenOffice läsa dokumentet?

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 22:22

OpenOffice vägrade att installera sig på min dator...

OK, försök få OpenOffice att funka, eller be nån kompis med OO att titta på dokumentet. Jag tror att det är ditt bästa hopp.
Du har väl X11 installerat förresten?

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 22:33

Ok jag provar igen

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 22:44
Ursprungligen av ptolemy:

OK, försök få OpenOffice att funka, eller be nån kompis med OO att titta på dokumentet. Jag tror att det är ditt bästa hopp.
Du har väl X11 installerat förresten?

Det är just detta X11 som den hakar upp sig på. Jag personligen vet inte vad det är och försöker fanatiskt följa instruktionerna, utan framgång dock.

Testa http://www.neooffice.org/ om du inte får vanliga OpenOffice att funka

X11 är en grafikserver, typ som quartz. Det följer med OSX men installeras inte per default. http://www.apple.com/macosx/features/x11/download/
Men testa http://www.neooffice.org/ tror inte det ska kräva X11

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 22:57

Precis när du skrev det hittade jag nerladdningsfilen hos Apple. Håller på att installera nu, snart får vi se om det går att lösa.

Nej, även detta program hakade upp sig vid öppnandet av filen. Finns det inga andra alternativ som du vet om?

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 23:07

Det är helt sjukt, hela datorn hänger sig när man markerar denna fil. Jag har provat alla möjliga sorters program, jag har aldrig varit med om liknande.

Hmm, kanske kan det vara nåt fel i filsystemet på nåt sätt?

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 23:20

Jag har ingen aning, det skumma är att alla dokument som skrevs i samband med detta funkar, alla utom den viktigaste.

Sikken tur man har

Nästan så att jag skriver till Apple och förbannar dem som företag och tjatar i all evighet om gränslös kompensation.

• Medlem
  • 2005-04-20 07:26

Har du testat med att kopiera filen, och fungerar det då? Om det skiter sig vid kopieringen är det filsystemet som strular.

Om du kan kopiera, och inget annat program verkar kunna läsa filen - öppna dokumentet i Textredigeraren (eller något kod-knackar-program typ BBEdit), då får du iaf texten även om formatteringen måste göras om.

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 08:11

Jag kan kopiera filen, det går utan problem. När jag sedan ska öppna det hänger programmet sig och processorn går på högvarv, ständigt ökande.
Den fick stå och nöta ett tag med filen här om dan men det funkade inte det heller.

Ursprungligen av Wheat:

Jag kan kopiera filen, det går utan problem. När jag sedan ska öppna det hänger programmet sig och processorn går på högvarv, ständigt ökande.
Den fick stå och nöta ett tag med filen här om dan men det funkade inte det heller.

Var det i MS Word eller NeoOffice? För mig brukar det alltid fungera att öppna filerna i NeoOffice och spara om dem därifrån (i Word-format igen alltså). Då behålls nästan all formatering. Men det finns väl fall där inte ens det fungerar antar jag... har inte råkat på något än bara

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 09:08
Ursprungligen av Samuel K:

Var det i MS Word eller NeoOffice? För mig brukar det alltid fungera att öppna filerna i NeoOffice och spara om dem därifrån (i Word-format igen alltså). Då behålls nästan all formatering. Men det finns väl fall där inte ens det fungerar antar jag... har inte råkat på något än bara

Jag provade att öppna det i OpenOffice, NeoOffice, MS Word, Textredigeraren och pages.. Alla programmen hänger sig när man markerar dokumentet när man ska öppna det, det hinner inte ens bli highligtat innan det bara stannar och processorn får fnatt.

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 09:28

En annan skum grej är att filstorleken ligger på 164 kb, konstigt när enbart bilagorna låg på 8.4 Mb :eek:

Dags att inse att det är ganska kört. Det jobbigaste är att detta är den minst uppskattade ursäkten bland lärare, den kraschade. Jovisst.

Tack så mycket för all hjälp jag har fått iaf, jag är väldigt tacksam!

Jag har gjort en sista-utväg-lösning för trasiga filer tidigare:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57954

Men om filen innehåller en massa formatering kommer du ha en massa skräptext att rensa och du kommer att få göra om formateringen.

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 09:07
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har gjort en sista-utväg-lösning för trasiga filer tidigare:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57954

Men om filen innehåller en massa formatering kommer du ha en massa skräptext att rensa och du kommer att få göra om formateringen.

Jag provade det och det funkade, den drog ur alla små symboler du kan tänka dig. Nu vet jag bara inte hur jag ska få all denna text tillbaks till min fina text med alla bilder och grafer?? Nån som vet?

Det ska ju gå att markera dokumentet även om det är korrupt. Har du testat att öppna dokumentet på nån dator som inte kör MacOSX?

• Oregistrerad
  • 2005-04-22 06:14

Jo det har jag, det funkade inte där heller. Jag fick i alla fall upp en ruta där det stod att det var fel på filen

1
Bevaka tråden