Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.ai filer i InDesign?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 12:29

Jag har just insett att man kan inkludera .ai filer i InDesign.
hur fungerar det sen vid tryck? Vad ställs för krav av .ai filen för att klara av det?

/H

• Medlem
  • 2005-04-26 13:00

Det beror på rippen, men man rippar (vågar jag nästan säga) aldrig från öppna dokument längre, utan går via PDF, så det spelar ingen roll. Att göra en PDF är ju en form av ripp, och vissa PDF-flöden kan ha problem med annat än lite äldre EPS-filer, men det gäller mest flöden baserade på Quark. Ett indesign-flöde är av naturliga skäl oftast mer modernt.

Det är nog bara att köra, skulle det bli problem kan man ju konvertera i efterhand, men det ska inte behövas. Det enda du ska tänka på är vilken färgrymd du jobbar med, men det är ju inget nytt.

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 13:17

OK!

Då var det ungefär som jag trodde…
Tänkte bara om det var några dumheter i .ai filen som kunde ställa till det.

Jag tackar och bockar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 13:11

Ett tips som alltid är bra att följa är:
Hör med tryckeriet.

Kort sagt funkar det skitbra - välkommen in i den moderna världen!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-26 17:26

Det ska inte vara några problem att importera/inkludera en.ai fil i indesign frånsett att allt är trycktekniskt genomförbart... Gör en preflight och kolla färger, teckensnitt och upplösning mm. i InDesign. Annars gör tryckerierna en egen preflight vid leverans av tryckoriginal, dock kan det kosta en del om det är fel (korrektursvängar, ändring av original mm). Där jag jobbar (dvs. ett tryckeri) kan man göra en egen preflight via internet, om allt är grönt går det igenom och skapar en pdf. Annars får du ett meddelande om vad som är fel och hur du ska göra för att det ska bli rätt med en gång! Vi vill "utbilda" kunden och sänka deras kostnader på samma gång!!!

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 18:27

Hoppas du kör .psd-filer också? Funkar bäst och du slipper onödiga kopior. Aldrig bitmap .eps, om du inte har extremt mkt tid över förståss som du inte vet vad du ska göra med;)

• Oregistrerad
  • 2005-04-27 11:36
Ursprungligen av christoffer:

Hoppas du kör .psd-filer också? Funkar bäst och du slipper onödiga kopior. Aldrig bitmap .eps, om du inte har extremt mkt tid över förståss som du inte vet vad du ska göra med;)

Jodå! psd filer kör jag i mängder
Blev bara rejält inskolad att _alltid_ använda epser. Allt annat är av ondo och blir tokfel i rippen… Men nu ska jag börja tänka själv

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-28 18:02
Ursprungligen av christoffer:

Hmm.. en fundering.
Jag måste erkänna att jag fattar fördelen med att kunna montera psd-filer direkt i dokumenten.
Men jag skulle nog inte använda dessa till tryck, utan endast använda dem i skiss-arbetet.
Detta för att jag ju vill anpassa dem för just den aktuella produktionen (skärpa, eventuell icc etc).

- Skärper inte folk sina bilder i tryckstorlek längre?

Detta är ingen kritik riktat åt något håll, jag är bara nyfiken på hur andra ser på saken.

Men även om du gör det slipper du ju konvertingssteg samt omlänkning. Om man dessutom räknar med att man gör fel några gånger (händer iaf mig ) så kan det ju bli rätt mycket arbete man bespar sig totalt

1
Bevaka tråden