Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer Apple uppdatera till WWDC 2005?

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-04 12:32

Som jag skrev i andra tråden precis:
Intel har nog fördelen att de kan licenstillverka G5:or i en volym som ingen annan processortillverkare kan. AMD är bättre än Intel, men de kan ju inte tillgodose sin egen efterfrågan. Det är därför DELL inte vill köra AMD nu.
Att Intel står för tillverkningen betyder inte ett plattformsskifte.

Intel har väl något DRM påhitt för video. Apple kanske äntligen tar och presenterar en digital video med Intel Inside®?

Eller ännu hellre ett uppköp av TiVo...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 07:37

Nu börjar till och med de "seriösa" medierna prata om intel!
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,655556,00.html

Ursprungligen av Calle Sandlund:

Nu börjar till och med de "seriösa" medierna prata om intel!
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,655556,00.html

Nu även DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=424147&previousRenderType=8

Jag tror inte att det blir intel inside på några power macar och troligtvis inte heller på några bärbara - däremot så kanske det kommer något för det digitala medianavet - något likt windows media center - Apple måste som sagt komma med något liknande snart, och jag tror att Apple inte vill att dator eller teknik ska vara i biorummet så därför krävs det snabbt wifi för att transportera hd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 14:49

Men var det inte du som tyckte att Apples OSX suger? och allt dom gör?
Så min fråga är vad du gör här då?
Sedan är denna spec fejk..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-05 15:12
Ursprungligen av Fredric:

Men var det inte du som tyckte att Apples OSX suger? och allt dom gör?
Så min fråga är vad du gör här då?

Nej, jag sade att microprestandan i macosx suger jämfört med linux. Och det är inget jag "tycker", det är fakta. FreeBSD 5.x har tappat en del jämfört med 4.x men förr eller senare tar de väl igen en del, men macos x tappar mer pga att freebsddelen i sin tur körs på mach.
Men argh, hittar ju inte urlen, kikade på det för bara några dagar sedan, vet dock inte om det var från slashdot eller osnews, var jämförelse av ppc970fx vs g4 vs p4 vs opteron (vs xeon?) iaf.
Om man bortsåg från klockfrekvens och istället enbart på vad de faktiskt presterade så stod sig ppc970fx riktigt bra, men flyttalsprestandan var mycket sämre än opteron utan altivec, med altivec äger den ju såklart.
PPC970fx har djupare pipeline än opteron, men inte lika mycket som p4, den klarar av fler samtidiga operationer än någon av de andra (drygt 200st).
PPC970fx har relativt långsam cache, men snabbare fsb än de andra (fast ddr-minne ger den ju inte drygt 10GB/s ändå, men om vi får se ddr2 så).
PPC970fx har dubbelt så många register som opteron som i sin tur har dubbelt så många som p4.

Vad jag gör här är väl att diskutera ämnet, kan du inte ta att vad du nu kör får någon kritik? Grafikchipen de använder ÄR ju dåliga, flera av chipseten har ju uppenbarligen brister, osv, men det var ju inte det det gällde.

Och ja, macos pre X ger jag inte mycket för, efter X verkar det ju vara unix som funkar och det kan jag tänka mig att trivas med, men bara för att det funkar måste det ju inte vara bäst på allt. Jag kör hellre *BSD än linux med trots att linux prestanda ligger bättre till för tillfället (freebsd 4.x var ju snabbare än linux förr).

Och X300 är skit, hade du varit någorlunda påläst hade du vetat det själv. Om ovanstående gällande en g5 pbook skulle vara sant är det ju synd att de stoppar i ett gfxchip för några hundra i billigaste modellerna bara för att tvinga folk att ta en dyrare, de gör ju så på SAMTLIGA modeller och ALLTID, den billigaste räcker inte till och på de andra betalar du flera ggr mer än vad du faktiskt får i förbättingar.

Kollade på en acerlaptop innan som jag funderade på, athlon64 turion (mobile), 512mb ddr, x700 (som är snabbare än x600 och bra mycket snabbare än x300) och en dvd-grill.. 15.4" skärm och den kostar 9500sek.
Varför skall då apple sätta i SÄMRE hårdvara i en dubbelt så dyr dator? Varför kan man inte få skapliga prylar för pengarna? Skulle bli MAX 1000kr dyrare för konsumenten med ett x700 istället för ett x300.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 16:22
Ursprungligen av Hagge:

Men argh, hittar ju inte urlen, kikade på det för bara några dagar sedan, vet dock inte om det var från slashdot eller osnews, var jämförelse av ppc970fx vs g4 vs p4 vs opteron (vs xeon?)

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436

Det är nog denna artikel du syftar på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 15:23

Oki,, Jag menade inget illa, och du har säkert rätt i allt du säger!!!
Själv tycker jag som en (Normal användare) att OSX knäcker på alla fronter, jag vill jobba PÅ min dator, inte MED min dator, så då är OSX / Apple det bästa i mina ögon, även om du kan få bättre prestanda/krona om du orkar / har tid att trixa och fixa..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-05 17:45
Ursprungligen av Fredric:

Oki,, Jag menade inget illa, och du har säkert rätt i allt du säger!!!
Själv tycker jag som en (Normal användare) att OSX knäcker på alla fronter, jag vill jobba PÅ min dator, inte MED min dator, så då är OSX / Apple det bästa i mina ögon, även om du kan få bättre prestanda/krona om du orkar / har tid att trixa och fixa..

Jag har inte kört MacOS X, men tycker också det verkar trevligare än alternativen. Det beror dock på att saker och ting som min skrivare, spel, 3d-drivrutiner, photoshop, guit, musikspelare osv fungerar och inte alltid befinner sig i något betastadium som de gör i linux/bsd, stödet från hårdvarutillverkarna är dessutom bättre, så även en scanner och sådant borde ju fungera problemfritt.
Jag är grymt trött på allt strul, jag trivs inte i windows men i Linux kan jag bara skriva ut i 300dpi på min Canon i865, och fast jag provade winex kan jag inte spela då ATI gör så sämst drivrutiner till sina Radeon 9200. Att ens få in atis drivrutiner krävde väl ett par timmar för mig, och säkerligen bra mycket mer för totala nybörjare. En gång ville jag köra min VoIP-telefoni i BSD men fick inte micen att funka, ej heller i mepis trots att det sätter upp ljud automatiskt. Nu senast fick jag det att funka i archlinux som är väldigt basic genom att själv lägga in ALSA, då blev ljudet genast mycket bättre än i Windows också eftersom Windows/creative inte är alltför mycket att hurra för vad gäller ljudprestandan.
Så anledningen för mig att köra macos x är ju helt enkelt att det funkar, och guit lär vara snabbare än x+kde. Däremot inte sagt att det briljerar på alla fronter.

Och trixa o fixa är inte värt det i längden, jag har kört alla de större bsd-varianterna och gentoo osv, men det är ju bara en massa extrajobb för ingenting, gentoo kanske ger 2-3% prestandaförbättring jämfört med en dist där alla paket är färdigkompilerade, men med hur mycket jobb?

Nuförtiden har ju NetBSD 2.0 bättre prestanda än FreeBSD 5.x, så NetBSD har ju bättrat sig rejält, båda blir dock ägda av linux 2.4 och 2.6 som sagt. Men se det från den ljusa sidan, det finns fortfarande bra mycket som går att förbättra i macos x, vilket i sin tur kommer göra det ännu snabbare.

(Sålänge man kan spendera 30 euro på turboprint, något liknande för scannerprogramvara, köper nvidiakort osv fungerar ju dock linux på x86, men en hel del buggiga-program får man på köpet, men jag kör hellre det senaste med buggar än uråldriga program a la debian.)

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=8

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-05 19:34

Är det någon som vet någon site som kommer att rappotera fortlöpande från WWDC i morgon?
Jag minns att senaste keynoten kunde jag följa via weben då någon reporter uppdaterade text vart femte minut typ. Men nu minns jag inte vart jag kollade. Det var ju ganska tung belastning på deras servar så jag kollade på två ställen.

Dela gärna med er länkar.

Ursprungligen av what:

Är det någon som vet någon site som kommer att rappotera fortlöpande från WWDC i morgon?
Jag minns att senaste keynoten kunde jag följa via weben då någon reporter uppdaterade text vart femte minut typ. Men nu minns jag inte vart jag kollade. Det var ju ganska tung belastning på deras servar så jag kollade på två ställen.

Dela gärna med er länkar.

Kommer att raporteras på Apple-x.net.

Ok kan vi hålla oss till ämnet vad som kan tänkas komma imorgon den 6 juni.

Kan det verkligen vara så att Apple kommer med en intel mac, inte för att jag bryr mig - bara det funkar men det känns en aningen märkligt när de precis släppt Tiger.

Det måste/ torde vara någon ny cool sak som ska lanseras snart där det råkar sitta något intel chip på insidan.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 17:23

Jag tror inte att det kommer någonting i hårdvaruväg imorgon. Finns ju liksom inget som inte nyss uppdaterats förrutom Ibook, men om den uppdateras så blir den för lik Powerbook så det händer nog inget spännande för oss konsumenter i morgon.

Det troliga är väl att olika utveckklarmojänger presenteras.

Och PB G5 - ingen chans

Mvh

Antagligen har du rätt. -tyvärr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 17:27

Det vore kul om en ny iSight kom.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 19:42

Kommer säkert rapporteras här på 99mac, och säkert också på macnytt.se.

  • Medlem
  • 2005-06-05 21:10

enligt ryktena skulle budget maskinerna börja köra intel cpu först, som mac mini...och ibook? är det därför uppdateringen för den dröjt så länge? kanske kanske?

Med tanke på alla spekulationer tycker jag att det här är ett väldigt bra inslag i debatten:
http://www.macworld.com/2003/07/opinion/osxonintel/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 18:22

En till

Nu börjar det bli spännande..

vill bara säga att man kan se keynoten nu...

så puckat - för att man är ivrig - detta var ju fan från i våras...

let's see what Steve got for us...

Diskutera vidare, från och med nu, om allt som har med WWDC att göra i nyhetstråden.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78243

ingen keynote

Bevaka tråden