- acke
- Medlem ●
- Stockholm
Har tänkt att sätta ihop en Mac OS X-FAQ för switchers och Mac OS 9 folk. Ett snabbt och enkelt sätt att få svar på de 10 största frågetecknen runt Mac OS X.
En av anledningarna är att få bort alla dubbeltrådar som förekommer överallt. Vad jag vill ha är de tio i topp (kan såklart vara färre) problem/frågor som du hade när du bytte till Mac OS X. Vad jag inte vill ha är massa fludder och brus om saker som inte hör hemma i tråden. Tänk alltså en extra gång innan ni skriver massor med saker som inte hör till tråden.
Hjälp 99mac att få ner antalet dubbeltrådar och samtidigt bygga upp bra FAQ.
Tillägg: Om det är någon som har frågor eller inte tycker detta är en bra idé så ta det privat så slipper vi massa slask i tråden.
Bra initiativ!
- Vilka spel finns till Macen / finns spelet X till Mac OS X?
Att det inte finns några spel för Mac är en gammal myt. Många av de populära spelen finns även för Mac. Några exempel är World of Warcraft, Quake3, Battlefield 1942, Doom3, Call of Duty, Command & Conquer Generals, Medal of Honour, Return to Castle Wolfenstein, SimCity 4, The Sims och Ghost Recon. Det går inte att säga om ett visst spel finns eller inte, kontrollera först hos spelhuset som släppt just det spel du vill ha, och sedan hos exempelvis Aspyr [länkas i FAQ:n] som portar många spel till Mac.
- Hur kan jag kommunicera med mina MSN/ICQ/Yahoo/AOL/etc-kompisar?
De flesta Instant Messaging-program har motsvarigheter för Mac. MSN, ICQ och Yahoo har egna klienter som fungerar bra, men som kan tyckas vara mindre utvecklade än motsvarande klienter som finns för Windows. Ett alternativ är att köra något av de multiprotokoll-klienter som finns för Mac OS X. Nämnas bör Fire, Proteus och AdiumX. [I den färdiga FAQ:n länkas dessa.] De hanterar de flesta IM-protokoll i ett och samma gränssnitt och har ofta fler funktioner och features än orginalklienterna.
- Hur mycket minne (RAM) behöver jag i min Mac för att köra OS X?
Så mycket du har råd med. Om du måste välja, lägg hellre pengar på minne än på större hårddisk. Om vi ska prata siffror, så är ett riktmärke minst 512 megabyte (MB) RAM. Mac OS X går att köra med mindre minne, men det är långt ifrån optimalt. Om du kommer att arbeta med tunga filer såsom filmer, bilder, musik och dylikt bör du utöka ytterligare till 1 gigabyte (GB) eller mer.
- Hur underhåller jag systemet / datorn på ett enkelt sätt?
tips om såna systemrensningshjälpprogram kan säkert bidra till ökade baskunskaper
Är macar långsammare/snabbare än en pc?
Med tanke på alla siffror (ghz på mac är ju inte samma som ghz på pc)
Är macar dyrare än pc?
Det fanns en sida för ett tag sedan som bevisade motsatsen, så det kan ju vara kul att ta upp det.
Vilken hårdvara kan jag använda till min mac/krävs det någon speciell hårdvara?
Iofs kan det här svaret bli hur långt som helst, men det finns säkert folk som undrar. (Jag gjorde det i början)
Kan jag köra mina pc-program på en mac/vilka program finns det/hur får jag tag i dem?
Jag vet inte hur många gånger folk har blivit förvånade över att jag kör office på macen. Det är dessutom viktigt att ta upp program som inte finns (Bokföringsprogram, autocad, 3dsmax), men även ersättare till dem.
Finns det virus/spyware/trojaner/etc till mac?
Mycket folk har tröttnat på det.
Var kan jag få tag på mer information?
Eller: "Hur blir jag medlem på 99mac.se?"
Är macar långsammare/snabbare än en pc?
Med tanke på alla siffror (ghz på mac är ju inte samma som ghz på pc)
Detta var sant förr, men det kan väl knappast vara sant idag.
Ge en enda anledning varför 2GHz på en Mac skulle vara annorlunda
än 2GHz på en PC om båda använder en Intel Core2Duo...
Detta var sant förr, men det kan väl knappast vara sant idag.
Ge en enda anledning varför 2GHz på en Mac skulle vara annorlunda
än 2GHz på en PC om båda använder en Intel Core2Duo...
Du missade kanske att inlägget postades 2005. Det var på PowerPC-tiden.
Du missade kanske att inlägget postades 2005. Det var på PowerPC-tiden.
Oops...
Hur installerar man, men framförallt avinstallerar man program?
Följdfråga: Om man vill ta bort alla spår av programmet, hur gör man då?
Den absolut vanligaste frågan jag får från switchers eller folk som ser en Mac för första gången är: varför är all text oskarp? Tydligen är det svårt att skilja på oskärpa och kantutjämning...
Hur tar man bort typsnittsutjämningen och allt annat suddigt på MacOS 10? Svar: Tinkertool hjälper en aning. Hur får man sedan kontroll över alla dessa typsnitt som ständigt lever sitt eget liv? Systemtypsnitten verkar Apple redan ha bestämt. På webbläsarna dyker alla möjliga sorter upp i alla möjliga sorters storlekar, trots inställningar. Har efter 2 månader fortfarande inte fått dessa tyglade.
En annan fråga, som kanske inte är lika vanlig, men som absolut kan vara värd att ta upp: Varför måste man dra CD-skivor/minneskort/motsv. till papperskorgen/välja "Mata ut ..."?
Det har som bekant att göra med risk för dataförlust...
– Hur videochattar jag med folk som använder MSN messenger?
– Hur delar jag musiken/bilderna från iTunes/iPhoto mellan olika användarkonton?
Grymt initativ acke!
Hur ny måste min dator vara och vilka specar måste den ha för att kunna köra OSX?
Explorer visar konstiga teckeni stället för å, ä och ö.
HEJ!
Fick du några bra svar på din fråga(OSX)? Jag har själv undrat...
stefan ingemas
stag@chello.se
Förslag på frågor att besvara:
- Varför kan jag inte placera filer och dokument där _jag_ vill ?
- Vart är min hårddisk?
(Båda frågor relaterade till skilnader mellan OS 6-9 och X: filstruktur med fleranvändarsystem i OS X)
- Mina program har försvunnit från den där raden längst ned i fönstret (dockan). Hjälp!
(Skillnaden mellan alias, genvägar etc ... )
- Jag kan inte tömma papperskorgen! Varför?
- Hur aktiverar jag brandväggen? Jag har hört att man ska ha en sådan, men vet inte varför.
- Min fru kan inte använda filer som jag sparat - trots att hon är inloggad med eget användarnamn...! (Fleranvändarsystem...)
- Jag ändrade lite i mappen iPhoto Library (jag till och med flyttade den!) och nu är alla mina bilder borta! Varför?!?! (Se första frågan!)
- Hur tar jag säkerhetskopia på sådant jag inte vill förlora?
Slutligen:
- Varför hänger jag på 99mac istället för att arbeta!?
/M
– Finder tar konstant upp 50-100% av processorkraften. Vad kan man göra åt saken?
Testa att slänga Finders .plist (inställningsfil). Du hittar den i mappen [användarnamn]/bibliotek/preferences/com.apple.finder.plist Logga ut och in på nytt.
Bra initiativ. Här kommer några:
* Hur kopplar jag ihop min nya Mac med min PC?
* Varför öppnar ett annat program min X fil istället för programmet X?
* Varför blir bilderna mörkare då jag tittar på dom på en PC?
Det skulle nog vara på sin plats med en liten guide för vad man gör när allting totalskiter sig. Hur gör man en clean install av OS X och vilka valmöjligheter bör man tänka på för bästa resultat.
Många undrar säkert varför OS X utseende kan förändras så lite i systeminställningar och vill säkert få ett mer anpassat utseende. Därför kan det vara bra att tipsa om att ikoner, themes, muspekare etc finns även till mac. Themechanger och Shapeshifter är väl två program som bör nämnas. Candybar är ett annat bra alternativ.
Mkt bra initiativ förresten!
Hur matar jag ut CD'n?
(Drar CD ikonen till papperskorgen i docknings listen längst ner)
Hur höger klickar jag?
(Håller inne CTRL och klickar, alternativt köper USB mus med två musknappar)
Fungerar alla USB möss?
(Dom flesta?)
Jag älskar *nix, ge mig en terminal!
(Application > Utilities > Terminal)
Hur avslutar jag program?
(Apple + Q (alternativt programets namn till höger om det blå äpplet högst upp, sedan Quit))
Dom kräver Apple ID (.Mac) under installationen! Vad är det?
(Kan inte jag svara på ordäntligt, även om jag har trial)
Temat är så trist! Vill ha lite nyare utseende!
(Dra hem Themechanger eller Shapeshifter)
Jag vill stänga av...
(Tryck på det blå äpplet uppe till vänster och sedan Shut Down...)
Alla låtar jag drar ner startar automatiskt och lägger sig i iTunes!
(Starta Safari (Web Browser) sedan: Safari > Preference och bocka av Open "Open Safe File...)
Hallå.
Är en switcher sedan några månader. Dock haft för lite tid att sätta mig in i allt nytt.
Använder mkt kortkommandon när jag skriver. Var finns dom i textredigerare på en Mac? På PC använder jag ofta:
Home och end
Ctrl+end för att ställa mig i slutet av en rad samt pss med Ctrl+home för att nå början.
Ctrl+Page Down för att nå slutet på texten, pss med Page Up.
Ctrl+Shift+Högerpil för att markera ett ord (dito med Page up, Page down, home och end).