Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 i topp frågor angående Mac OS X

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av johansörman:

Ctrl+end för att ställa mig i slutet av en rad samt pss med Ctrl+home för att nå början.
Ctrl+Page Down för att nå slutet på texten, pss med Page Up.
Ctrl+Shift+Högerpil för att markera ett ord (dito med Page up, Page down, home och end).

För att hjälpa Acke lite och johan.
Välkommen till den underbara världen med Äppletangenten.
Du kommer nu behöva tre knappar tillsammans med piltangeterna: Äpple, Alt och Shift.
Äpple samt upp/ner piltanget flyttar dig till början eller till slutet av en text.
Alt upp/ner flyttar dig mellan styckerna i en text.
Äpple vänster/höger flyttar dig till början eller till slutet av den rad du står på.
Alt vänster/höger flyttar dig ord för ord på den rad du står på.
Vill du markera något använder du dessa kortkommanon tillsammans med shift.

Detta fungerar så klart överallt du arbetar med text på Macen. Perfekt.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-01 00:52

acke, hur går det med sammanställningen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 16:51
Ursprungligen av memark:

acke, hur går det med sammanställningen?

Den går inte alls. För mycket att göra tyvärr för at thålla i det. Någon annan får gärna ta över så kan jag hjälpa så mycket som möjligt när jag har tid.

Vi har hållit på med ett extern projekt ett tag nu, som inriktar sig på nybörjarfrågor. Just pga av att 99mac inte täcker in den punkten så bra. I nuläget.

Det här kan bli bra, vem hinner först?

MVH

Joakim "(Tj)acke"

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Vi har hållit på med ett extern projekt ett tag nu, som inriktar sig på nybörjarfrågor. Just pga av att 99mac inte täcker in den punkten så bra. I nuläget.

Det här kan bli bra, vem hinner först?

MVH

Joakim "(Tj)acke"

Projekt som inriktar sig på nybörjarfrågor? DET verkar vara vad jag söker! Hur hittar jag denna goda karamell?

Ljushufwud

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-24 01:05
Ursprungligen av Ljushufwud:

Projekt som inriktar sig på nybörjarfrågor? DET verkar vara vad jag söker! Hur hittar jag denna goda karamell?

Ljushufwud

Med tanke på att det skrevs i Augusti 2005 så tippar jag på att han menar Mactuellt.
Halvarsson, jag och några till startade upp. Tyvärr är det så mycket roligare att starta upp saker än att driva vidare dem och pågrund utav tidsbrist och uförutsedda händelser så las det ner. Och sedan jag och VaCUm rensade upp bland servrarna i somras ligger sidan inte kvar hostad hos oss heller.

En annan släpper MacForBeginners.com efter nyår...

Ursprungligen av martenbjork:

Tack för länken! Jag passar på att öva mig att använda bokmärke! Ser fram emot januari.

Ursprungligen av martenbjork:

Ahhh. Men inte direkt efter nyår, tydligen. Hur länge kan det dröja? Jag har redan börjat samla frågor på hög...

Hälsningar

Ljushufwud

Är i stadiet att jag väntar på min iMac som ska komma i "dagarna" (20e Dec, beställde den 29e Nov, snabbt går det inte).
Har sedan dess suttit och läst en del här, och nu när jag kollar på en herrans massa screenshots så inser jag att det inte finns något aktivitetsfält?
Men jag antar att docken fungerar både som en a la Quicklanunch och aktivitetsfält, eller?

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-10 13:31

För alla OS9 switchers: vart tog tingen i äpple-menyn, vägen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-17 17:52
Ursprungligen av RockyMontana:

Men jag antar att docken fungerar både som en a la Quicklanunch och aktivitetsfält, eller?

Typ. Du ser vilka program som är igång genom att det är svarta trianglar under dem.
Det är många som inte tycker att Docken ger dem tillräckligt, den är ju trots allt rätt minimal.
Ett "pro-mode", motsvarande, för docken tror jag skulle glädja många som hållit på med OSX en längre tid, eller är rätt "hajja" på datorer i allmänhet.

• Medlem
  • 2005-12-12 13:06

Hur man fixar seghet som kan uppstå (badbollsproblem).

Det vanliga voodo-tjaffset med reparera rättigheterna, plus en bubblare; släng finder.plist. Det fixar badbollen i många fall. Det är ju en klassiker från OS 9 att slänga prefs-filer, och det funkar fortfarande.

Krånglar ett program? Leta rätt på rätt plist-fil med spotlight och släng. Starta om programmet, eller tvångsavsluta Finder.

Det här är kanske för att jag har en ganska lång vana av både linux och windows o även lite BeOS, men datorn i sig är ju väldigt väldigt användarvänlig, och när man sätter sig ned och kollar på vad som finns och vad man kan göra, hur man installerar program osv så är det ganska uppenbart tycker jag?
McÄpples OS känns verkligen som att det har kommit fruktansvärt mycket längre i utvecklingen än vad Pyttemjuks fönsterhanterare har gjort.
Det största problemet som jag ser, är väl att det finns ganska få siter a la download.com som bara är riktade mot mac'ar, det skulle ju vara Versiontracker isåfall. likså är det lite klurigt precis i början när man inte vet vad för program som finns, men många har ju även portar till mac.
Jag skulle vilja ha homesite, körde in Smultron, men jag vet inte, något säger mig att att ett program som heter smultron... mja, det känns konstigt
Men ska ge det en chans till eller två när det blir tid till det.
nu är det jul igen osv.

[EDIT]
En fråga är dock, hur man öppnar och stänger och adminar portöppningar för t ex. BT och DC osv?
[/EDIT]

Senast redigerat 2005-12-25 16:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-25 19:26

Jag skulle vilja ha homesite, körde in Smultron, men jag vet inte, något säger mig att att ett program som heter smultron... mja, det känns konstigt

Smultron är helt klart ett kompetent program, med ett mycket trevligt gränssnitt.
Allt som har med Emacs att göra är för mig en mardröm.

En fråga är dock, hur man öppnar och stänger och adminar portöppningar för t ex. BT och DC osv?

Systeminställningar -> Fildelning -> Brandvägg
Var det det du menade?

Ursprungligen av Netzach:

Smultron är helt klart ett kompetent program, med ett mycket trevligt gränssnitt.

har som sagt inte satt mig in i det, men en editor som man koda direkt mot servern med är ju helt klart att föredra, fast förmodlingen är det höga krav.
Ska ge det en chans till eller två, annars är ju SSH ett annat sätt att koda på :rolleyes:

Systeminställningar -> Fildelning -> Brandvägg
Var det det du menade?

Japp, det var precis det jag menade, tack så mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-26 04:02

Japp, det var precis det jag menade, tack så mycket.

Erkänn hur överlägset enkelt det är med Mac, utan att offra vare sig effektivitet eller stabilitet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-18 03:02

Erkänn hur överlägset enkelt det är med Mac, utan att offra vare sig effektivitet eller stabilitet.

Ja, och det GÅR att göra de mer avancerade sakerna via det grafiska användarinterfacet också.

Ta bara en sån sak som nätverk, storkonkurrenten windows klarar inte en sån simpel grej som att *både* köra dhcp-klient *och* fast ip-adress *samtidigt* på samma nätverkskort. I OS X är det busenkelt.

Fast en minuspoäng för att "internetdelningen" inte verkar att gå att slå på mellan valfria kombinationer då man kör både dhcp och fast ip på samma interface, och dessutom tror jag inte man (grafisk) kan slå av den tillhörande dhcp-servern i "internetdelning".

Det hör väl inte till vanligheterna att man kör både dhcp och fast ip på samma nätverkskort, men det beror väl mest på att folk inte förstått vad det ska vara bra för. DHCP mot bredbandsleverantören och fast ip för ens interna nätverk, sen är det bara att stoppa alla burkar inkl bredbandslinan i samma switch/hub.

Ursprungligen av Yxis:

Ja, och det GÅR att göra de mer avancerade sakerna via det grafiska användarinterfacet också.

Ta bara en sån sak som nätverk, storkonkurrenten windows klarar inte en sån simpel grej som att *både* köra dhcp-klient *och* fast ip-adress *samtidigt* på samma nätverkskort. I OS X är det busenkelt.

Fast en minuspoäng för att "internetdelningen" inte verkar att gå att slå på mellan valfria kombinationer då man kör både dhcp och fast ip på samma interface, och dessutom tror jag inte man (grafisk) kan slå av den tillhörande dhcp-servern i "internetdelning".

Det hör väl inte till vanligheterna att man kör både dhcp och fast ip på samma nätverkskort, men det beror väl mest på att folk inte förstått vad det ska vara bra för. DHCP mot bredbandsleverantören och fast ip för ens interna nätverk, sen är det bara att stoppa alla burkar inkl bredbandslinan i samma switch/hub.

På tal om nätverk hade jag asmycket strul med att få en nöjd hastighet i det lokala nätverket via WLANet, jag kom upp i hastighet på <300kbps från min laptop, det SÖG...
Ändå testade jag ändra duplex, kabel, router, tja, you name it, I've done it.

Off Topic:
Dessutom brände min applemeny in i skärmen på skrället, så jag skickade tillbaks den, och skulle få en ny inom 5 dagar, och då skulle jag få Intel-iMacen...
Nu har det gått över 5 veckor och den är fortfarande inte här.
Men antagligen så kommer den idag.

Citat:

Datum Tid Ställe Status
22 feb 2006 09:17 Gothenburg Out For Delivery
22 feb 2006 07:33 Gothenburg Import Received
21 feb 2006 13:22 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
20 feb 2006 16:58 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
20 feb 2006 16:56 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
20 feb 2006 07:50 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
15 feb 2006 23:21 Shanghai Shipped From Originating Depot
15 feb 2006 13:25 Shanghai Consignment Received At Transit Point

Men jag tycker ändock att när supporten säger att man har prio 1 så ska det inte ta över 5 veckor att få den.

Så, nu fick jag gnälla lite på Applestore också.

Hoppas att Intel-iMacen fungerar bättre med nätverkskortet, iofs spelar det ingen roll, eftersom jag har sålt denna datorn.

Mvh
Jonas

Riktigt dumma frågor

Varför Du hänger på 99mac i stället för att arbeta? Tja, antagligen därför att Du, liksom jag, saknar varje uns av självdiciplin ... Om jag nu ska samla ihop min, så behöver jag veta:

Var hittar jag svaren på de där riktigt dumma frågorna som jag har som komplett nybörjare? På detta forum? I så fall under vilken rubrik? Som exempelvis "Hur får jag med mig mina inscannade foton IN I Photoshop, och sedan UT UR detsamma? Säkert är lösningen blott ett enda musklick bort, men vilket?

Flera frågor när jag fått veta hur såna här fora funkar. Detta är mitt allra första inlägg någonsin på ett sådant!

Nej, jag håller inte med, man kunde inte koda mot servern i det.
Och det är ett måste.
bbEdit däremot var ett trevligt program.
Wheho!

Mvh
Jonas

Jag erkänner!
Emacs är ingenting för mig heller.
OSX är användarvänligt, pluginvänligt och stabilt.
Jag gillar det.
Fastän jag skulle nog vilja se ett större programutbud till det, men om siffrorna stämmer så använder fler och fler folk Mac (eller så har jag riktat blicken ditåt mer kanske), och med konsumenten kommer produkten.
Min nya iMac G5 20" är helt och hållet SPLENDID.

En del frågor jag får ibland:

Då och då kommer en text upp på skärmen som säger att jag ska starta om datorn. Varför?
(Kernel panic)

Då och då kommer en massa text upp på skärmen och datorn slutar svara. Varför?
(Kernel panic)

Jag laddade ner ett program och det la sig som en vit låda på skrivbordet. Nu får jag inte bort den. Hur ska jag göra?
(Montering och avmontering av skivavbilder)

Hur öppnar jag sit-filer?
(StuffIt Expander)

Varför är Internet Explorer så långsam?
(Använd Safari/Camino/Firefox istället)

Vad kräver OS 10.3 -eller vad behövs för att det ska fungera bra - obs bra!?

Antingen så drar du bilderna från Findern (filnavigeraren) och släpper dom på photoshop-ikonen. Eller så startar du photoshop och väljer Arkiv -> Öppna, och bläddrar rätt på de bilder du vill öppna. För att "få ut" bilderna när du är klara med dom så sparar du eller "spara som" och väljer var du vill ha dom..

Tack för svar, Johan! Jag har provat att göra som Du sa, och det verkade fungera, men jag kunde i alla fall inte få in fotot som bilaga till ett e-brev, vilket var det jag ville lära mej just nu. Ska försöka igen i morgon med friska krafter. Trevlig klubb det här.

Hälsningar
Ljushufwud

• Medlem
  • 2007-01-03 12:34

Du är hemskt välkommen att ställa dina frågor här så länge du lägger dem i rät forum.

Jag släpper MacForBeginners snart tror jag, någon vecka efter MacWorld så nyheten om MacForBeginners inte drunknar i nyheter om nya produkter. Typ.

• Oregistrerad
  • 2007-01-31 01:12

Jag märker att sidan inte har släppts än, trots att det snart är ett år sedan du började på den. Jag hoppas att det inte har runnit ut i sanden eftersom jag har en vän som precis är på väg att konvertera...

Vad hände med FAQ:en då. Vart är svaren på alla frågorna? :/

Bevaka tråden