Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 - Nikon View - Tiger - problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag installerade Tiger så funkar inte mitt Nikon View längre (senaste versionen).
När jag slår på den anslutna kameran på "ON" så startar programmet upp - men redan efter någon sekund så stänger sig Nikon View.

Jag köpte min D70 samma dag som Tiger släpptes.

Jag mailade Nikon Supporten om detta - fick svar att dom skulle till att undersöka hur Nikon d70,s mjukvara fungerar med nya Tiger - men sen har det varit tyst. Och på Nikon support-hemsidana så ligger fortfarande versioner av Nikon View/Picture Project/Nikon Capturer ute som funkar upp till och med Mac OS 10.3-systemet.

Nu är ju nya firmwire uppgraderad - den vill jag ju hämta hem - men hur gör jag då - när jag inte har något fungerande Nikon mjukvaruprogram ?

Jag är inte super-hemma på allt sånt här - min Nikon D70 är ny - och innan min nya iMac G5 hade jag en G3,a - så OS X-systemet är ju relativt nytt för mig.

Har ni andra med Nikon D70 också problem med Tiger ? Eller det kanske inte är någon här med Tiger som har just D70 ?

Något tips om hur man kan göra ? Sådant tages tacksamt emot.
Vill gärna ha hem den här firmwiren - så får man t ex en mer korrekt visning av "antal bilder som återstår på minneskortet" m m.

I övrigt klarar jag mig ju med iPhoto, för att importera bilderna m m.
Bara en fråga, när jag ändå är igång: för visst klarar iPhoto att hämta hem Nikons NEF-filer på ett sånt sätt att all RWA-info finns med ?

PS: Har väl ändå tänkt skaffa en kortläsare - men jag vill ju ändå ha sånt i datorn så att jag kan uppgradera kameratillverkarens firmwire när sådan släpps.

Jag kan ju förtydliga lite (om det nu blir tydligare ?):

På Nikon support-sidan finns instruktionerna för hur jag gör med den nyaste firmwireversionen.

Det står under punkt fyra (Mac):
(efter att ha hämtat filerna, kollat, och packat upp filerna)

Kopiera den interna programvaran till minneskortet

Den interna programvaran kan kopieras till kamerans minneskort genom att ansluta datorn direkt till kameran med USB-kabeln eller genom att ta bort minneskortet från kameran och sedan sätta in det i en CF-kortläsare.

Viktigt
Du kan bara uppdatera en uppsättning firmware (A eller B) i taget. Använd olika minneskort för de olika firmware-uppsättningarna, eller uppdatera den ena uppsättningen enligt instruktionerna nedan och formatera därefter minneskortet innan du uppdaterar den andra uppsättningen på samma sätt.

Direkt USB-anslutning

Eva: punkt 1, 2 3 först, sen:
"4 Slå på kameran.
• Om Nikon View är installerat
Beroende på datorns operativsystem, kan det hända att Nikon Transfer startas och att meddelandet ”Camera or card contains no images. Nikon View will now terminate.” [Kameran eller minneskortet innehåller inga bilder. Nikon View avslutas] visas. Klicka på OK on du vill avsluta Nikon Transfer."

Sen står inget annat - dvs det finns ingen instruktion för hur man skulle göra om man INTE har Nikon View installerat.

Men det kanske funkar ändå ? Det känns iaf lite olustigt om det in instruktionerna nämns det där med Nikon View (ovan). Och så har man inget Nikon View som funkar. Kan jag sabba något om jag testar - så att jag inte kan använda kameran ?

Och det märks säkert att jag har en ny D70 - på mina frågor. Har givetvis mailat Nikon-supporten - men har inte fått svar än.

Jag har fått ordning på problemet nu.

Har du fått igång Nikon View? Jag har samma problem som du har/hade.

Nej, jag har inte testat Nikon View än - men jag fick igång Picture Project.

Jag har dock mailat Nikon-supporten och fick svar därifrån idag. Dom skrev bland annat:
"när Mac operativsystem uppdateras/uppgraderas måste vi också använda tid till att testa och uppdatera våran mjukvara. Tyvärr har vi inte fått någon tidsplan när detta är klart. När mjukvaran är klar lägs ut på våran support sida.
Vad vi vet i dagsläget skall Nikon View 6.2.5 kunna fungera till Mac 10.4"

• Medlem
  • Lund
  • 2005-05-26 22:30

Ärligt talat
Skit i Nikon view
Nikons programvara strular till det och byter bla ut camera raw i plug in i Photoshop mot deras egen som är betydligt sämre.

Mikael

Samma bekymmer med canon cameraview hos mig...

1
Bevaka tråden