Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny IKEA katalogen har dumpat Apple

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Endast en gammal iMac kan jag hitta i den nya IKEA katalogen. HP har tagit över SUCK.

Då dumpar vi IKEA då eller?

Låter bra!!

Tre bilder på macar. Två gamla iMac och en iBook snow.

(Står det i den andra tråden i samma ämne, jag har inte kontrollerat själv än.)

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-13 19:26

Jo, det stämmer. Det var allt jag kunde hitta också. Verkar som IKEA tecknat någon form av avtal med HP. Fruktansvärt fula plåtlådor med plastblaffor påspikade på fronten för att dom ska se "designmässigt korrekta" ut.

Jag tänker i alla fall skriva till möbelvaruhuset i fråga och påpeka detta.

Lite symptomatiskt kanske att årets IKEA-katalog är den tristaste på väldigt länge - nästan inga inspirerande helbildsmiljöer alls. De gräsliga hp-skrällen gör ju knappast saken bättre. Har bläddrat igenom en gång och kommer nog att förpassa katalogen till insamlingen rätt snart.

Kolla sidorna 264-265. En del skärmar är spegelvända. Märkligt. Hela skärmen alltså, men resten av bilden är rättvänd. Varför?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 20:40
Citat:

quote: Fruktansvärt fula plåtlådor med plastblaffor påspikade på fronten för att dom ska se "designmässigt korrekta" ut.

LOL! Mycket bra sagt!

Var det inte så förra året att S. Jobs blev förbannad och undrade vem fan som hade placerat Macarna i katalogen.
Apple har visst inte haft nåt med detta att göra och nu har väl de ansvariga för katalogen tagit illa vid sig av Steves tilltag.
Steve kanske inte var medveten om storleken på publikationen...
Ibland kanske man skall tänka och ta reda på fakta innan man gapar åt sin personal.

Hmm, det är lustigt hur vissa trådar inte riktigt tar fart direkt. Först ut var juno redan igår (Macar i nya IKEA katalogen) och sedan hade vi Tobias S strax före lunch idag (ikea-katalogen).

Vad är det för uttalande Steve har gjort. Är det ett rykte eller finns det en källa till det. Låter ju urkorkat. Vill man inte ha gratis reklam eller. Och enligt min och många andras mening så är ju IKEA helt rätt ställe att synas.

Klantigt isf.

Nej, det är inget rykte. Vill däremot inte avslöja min källa. Steve tyckte att IKEA är ett billighetsvaruhus (EPA för dom som minns) och att Apples produkter inte passar där. Tror dock att han ändrade åsikt då han fick förklarat för sig vad IKEA är.

• Oregistrerad
  • 2002-08-13 23:02

Jag har kollat i flera av de andra länderna IKEA katalog och det är mer Macar där. Det hela kan ju vara en fråga om tycke och smak från de inviduella inredarna och inte ett strategiskt beslut?

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 07:47

Förra katalogen så var det, om jag minns rätt, Connection som lånade ut macar till Ikea. Det är ju ofta inte så enkelt att få loss macar för att låna ut hur som helst.

*viftar med armarna till connectionfolket*

Sen har ju iMac skalen ut i varuhuset gjort sitt... Kan ju vara svårt att få tag på den nya imacen som rena "skal"...

Tycker Jobs och Kamprad har mycket gemensamt. De är både för att tänka annorlunda... Väntar på att Ikea skall sälja iMacar på varhusen! Det hade verkligen varit något!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 07:54
Citat:

quote: Kolla sidorna 264-265. En del skärmar är spegelvända. Märkligt. Hela skärmen alltså, men resten av bilden är rättvänd. Varför?

Du har ju rätt! Undrar om det vara så att datorerna var avstängda när bilderna togs och de ville att det skulle se ut som om de vore på, men spegelvände av misstag inklippet av skärmbilden?

Usch. Fula HP-burkar. Smäckiga plastfronter med gräslig "design". Skärmarna är ännu fulare. Jag köper hellre en helbeige dator faktiskt. De här HP-datorerna vill se ut som något de inte är, och det är aldrig god design.

HP, Dell, Compaq, Gateway och Siemens m fl saknar smak och stil.

[ 14 Augusti 2002, 07:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Du har ju rätt! Undrar om det vara så att datorerna var avstängda när bilderna togs och de ville att det skulle se ut som om de vore på, men spegelvände av misstag inklippet av skärmbilden?

Fast det är hela skärmen som är spegelvänd, alltså hela monitorn. Kolla på HP-loggan. Märkligt att möbeln oh datorkabinettet är rättvänt men skärmen spegelvänd på samma bild.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 08:37
Citat:

quote: Fast det är hela skärmen som är spegelvänd, alltså hela monitorn. Kolla på HP-loggan. Märkligt att möbeln oh datorkabinettet är rättvänt men skärmen spegelvänd på samma bild.

Ja jäklar ja, rätt igen! Det såg jag inte. Kan det vara fabrikationsfel på skärmarna?

Fast å andra sidan har de möblerat helt uppochner på omslaget av idékatalogen. De kände sig väl "spontan å krejsy".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dennisb:
Jag har kollat i flera av de andra länderna IKEA katalog och det är mer Macar där. Det hela kan ju vara en fråga om tycke och smak från de inviduella inredarna och inte ett strategiskt beslut?

Katalogen är likadan i andra länder, det är bara texterna som skiljer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 13:08

Ikea på jobbet-katalogen, som var nedlusad med Macar förra året, hur är det med den?

Fast på Ikeas hemsida finns det med en gammal goding under rubriken "arbeta hemma". Kolla här! .

Det är nog egentligen ganska bra att IKEA inte har mac´ar längre. Apple har en exklusiv produkt som inte hör hemma hos IKEA. Apple måste däremot lära sig att SYNAS mer... folk ska veta att världens bästa datorer finns där ute för de som är beredda att betala för det.

Ciryon

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-14 15:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Det är nog egentligen ganska bra att IKEA inte har mac´ar längre. Apple har en exklusiv produkt som inte hör hemma hos IKEA. Apple måste däremot lära sig att SYNAS mer... folk ska veta att världens bästa datorer finns där ute för de som är beredda att betala för det.

Ciryon

Vad är det för fel på IKEA? Ska Apple bara göra reklam i golftidningar eller vad?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-14 15:15

fint!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Vad är det för fel på IKEA? Ska Apple bara göra reklam i golftidningar eller vad?

IKEA är billigt skräp. Precis som Compaq, HP, Dell och de andra som säljs på SIBA. Det är två ställen där Apple inte hör hemma. Tycker inte att Apple ska göra reklam bara i golftidningar, men de har ett starkt varumärke som far dåligt av att förknippas med produkter som säljs på IKEA och SIBA.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 16:59
Citat:

quote: Katalogen är likadan i andra länder, det är bara texterna som skiljer.

Sverigekatalogen (katalogerna, de är ju faktiskt fem i år!) är unik i år, den ser inte alls likadan ut någon annanstans. Sedan är resten av väst europa en katalog, öst europa en, nordamerika en, asien en och lite diverse ytterliggare en. Och även i de olika världsdelar är inte katalogerna helt lika. Tro mig, som Älmhultsbo så vet man sådant

Åh tusan, om du säger det så... Jag minns bara att jag läst ett repotage om hur katalogen gjordes i MacWorld eller CAP&Design eller liknande och då handlade det om hur texten låg som ett separat lager och ändrades för varje land, medan bilderna var likadana. Det förklarade varför texten alltid var svart och aldrig ljus mot mörk bakgrund. Men det var väl några år sedan nu.

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 17:15

Jag är som svensk faktiskt stolt över IKEA, jag tycker det är fantastiskt. Mac och IKEA och Sony hör väl ihop. Billiga möbler gör att man får råd att köpa kul prylar att ställa på och i dem. Steve Jobs har ett sinnelag som inte verkar så sunt ibland. Någon som sett filmen om Silcon Valley på 80-talet? Efter hur han gestaltades i den tyckte jag han framstod som en riktig idiot faktiskt. Vet att han är ett affärsgeni och gillar hans presentationer, men något pekar på att han inte kan vara lätt att "tas med".

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-14 17:49
Citat:

quote:IKEA är billigt skräp.

Ciryon

Löjligt. Jag har köpt flera saker på IKEA som inte är skräp.

Förresten så räknas väl inte den gamla iMacen som en "exklusiv" dator? En prisvärd bruksdator med bra kvalitet för en billig peng.

Billigt är inte automatiskt skräp.

Se på bang & olufsen, där har du ett exempel på dyrt skräp.

• Oregistrerad
  • 2002-08-14 18:40
Citat:

quote:Åh tusan, om du säger det så... Jag minns bara att jag läst ett repotage om hur katalogen gjordes i MacWorld eller CAP&Design eller liknande och då handlade det om hur texten låg som ett separat lager och ändrades för varje land, medan bilderna var likadana. Det förklarade varför texten alltid var svart och aldrig ljus mot mörk bakgrund. Men det var väl några år sedan nu.

Principen är nog samma fortfarande. men det finns ju ganska många länder inom varje världsdel så det räcker för att det ska vara lönande att göra så.

Bevaka tråden