- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
Ikea är ju rätt stora om man så säger. Jag tror tammefan de har ett varuhus i Antarktis också, och i Ulan Bator, Vladivostok och Ougadougou.
En produktplacering i Ikeas superfeta katalog som når ut över hela världen och likt pulvriserad müsli sipprar in i alla möjliga olika kulturer, religioner, skrymslen och vrår borde väl vara rätt majsigt för Apple?
Jag har lite annan inside info. Pratade med en representant för Svenska Apple under en konferens i Malmö förra året och han var den som handlade projektet med förra årets produktplacering av Apple i IKEA-katalogen. Det blev tydligen en ganska stor sak av det för hela ärendet landade på Steve Jobs bord för godkännande. Enligt denne säljare så hörde det till ovanligheterna att Apple gör sådan insatser (av någon outgrundlig anledning) men att när Steve Jobs förstod iden och upplägget så godkände han det direkt. Ta det för vad det är men det är vad Apple-killen sa till mig när vi stod och pratade en stund efter att konferensen var slut. Vad som har hänt sedan efter utvärdering och så vet jag inget om.
Jag har för mig att det snarare var så att Apple visade upp sin vanliga trista attityd när IKEA frågade om de kunde låna datorer så att IKEA var tvungna att istället vända sig till återförsäljare. Att Steve Jobs skulle ha varit inblandad och att det skulle av Apple ha setts som den lysande idé det är tror jag tyvärr inte är sant. Apple verkar inte fungera på det viset.
/Ola
quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Nej, det är inget rykte. Vill däremot inte avslöja min källa. Steve tyckte att IKEA är ett billighetsvaruhus (EPA för dom som minns) och att Apples produkter inte passar där. Tror dock att han ändrade åsikt då han fick förklarat för sig vad IKEA är.
Steve: "Uhh... ... ... bummer..." !!!!
Är det ingen som har tänkt på att Apple saknar motsvarighet till den vanligaste fysiska formen på datorsystem hemma hos folk? Det vanligaste är väl ett midtower med CRT. IKEA är inte dummare än att dom tillverkar massor med datormöbler som skall fungera för den kombinationen, och då skulle det väl vara tossigt om dom tryckte dit nya iMacs eller nåt annat som folk inte riktigt vet vad det är/hur stort det är. För övrigt kan man se att daorbordet Glasholm (sidan 269) som passar bra för kompakt allt-i-ett-dator har en klassisk iMac på sig.
quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Jag har för mig att det snarare var så att Apple visade upp sin vanliga trista attityd när IKEA frågade om de kunde låna datorer så att IKEA var tvungna att istället vända sig till återförsäljare.
Stämmer bra. Det var Connection som lånade ut dem....
quote: men de har ett starkt varumärke
Tyvärr är det nog så att Apples varumärke är starkt hos de redan frälsta. Hos den stora massan är Apples varumärke inte starkare är t.ex. HP eller Dell. Att IKEA är billigt skräp stämmer inte heller. Billigt - ja, skräp - nej det är för starkt ord. Dessutom har IKEA en annan position utomlands.
Ikea rular. Ikea är tongivande för mycket i folks hem. Apple är dumma i huvudet om man öht måste vända sig till dem för att få ha med macar. Det ska ju vara tvärtom; Apple ska erbjuda macar till Ikea (etc).
Däremot kan det ligga något i att Apple inte har ngn CRT + midtower, och därför inte - enligt Ikea - passar folkets möblerande.
Billigt behöver inte innebära dåligt mer än vad dyrt behöver innebära bra.
va!? billigt skräp - IKEA är och har blivit ännu mer accepterat bland inredningsdesigners och det är en skam att varuhusen har tagit bort mac´arna och ställt dit en massa själlösa pc-burkar mot de färgglada Mac´arna. Än värre är det med katalogen :-/ Det är omfattande lobbying med detta - bekant med killen som arbetade på Thomson i Sverige, som fixade att Thomsonprodukter står i samtliga varuhus i hela vaarlden. Gissa hur mycket dom tjänar på det! It´s a shame, med apple, och deras ibland usla "business sense"!
quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Är det ingen som har tänkt på att Apple saknar motsvarighet till den vanligaste fysiska formen på datorsystem hemma hos folk? Det vanligaste är väl ett midtower med CRT. IKEA är inte dummare än att dom tillverkar massor med datormöbler som skall fungera för den kombinationen, och då skulle det väl vara tossigt om dom tryckte dit nya iMacs eller nåt annat som folk inte riktigt vet vad det är/hur stort det är. För övrigt kan man se att daorbordet Glasholm (sidan 269) som passar bra för kompakt allt-i-ett-dator har en klassisk iMac på sig.
Precis!
Vem behöver ett datorbord med en massa hyllor och plåthängare för sin dator när man har en modern iMac? Det går ju bra med ett vanligt bord (se förra katalogen när de inte tillverkade så många datormöbler). Detta gäller i alla fall i hemmiljö, och det är där som IKEA har sin stora marknad. Eller?
quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
va!? billigt skräp - IKEA är och har blivit ännu mer accepterat bland inredningsdesigners...
Njae, vet jag inte om jag kan hålla med om. Min kära mor arbetar som just inredningsdesigner och hon har inte allt för mycket till övers för IKEA. Det är ruskigt billigt, sant. Men kvaliten är också väldigt låg. Jag handlar också grejer på IKEA, men det beror just på att det är så vansinnigt billigt.
Ciryon
Jag demade iMac:ar på IKEA för något år sedan här i Uppsala då de hade en "starta eget kampanj". Då pratade jag en del med ansvarig för butiken där om hur de valde olika maskiner.
1. De hade GÄRNA sett fler iMacar. Dock fick varje butik X-antal - detta var centralsystyrt. Skalen var tydligen dyra även fast man gjort en deal med Apple.
2. De såg med fördel att man hade en "PC" vid kontorsmödlerna då man "oftast känner igen en PC i den miljön". Korkat men sant.
Designmässigt skulle Apple maskiner platsa in klockrent anser jag på de mest av vad IKEA säljer. Jaja…
quote:2. De såg med fördel att man hade en "PC" vid kontorsmödlerna då man "oftast känner igen en PC i den miljön". Korkat men sant.
Men i så fall kunde de ha använt något gammalt skräp från 1987 - pc-burkarna ser likadana ut än idag. HPs burkar är skrämmande fula. Det förvånar mig att Ikea som i alla fall brukar ha en vill känsla för design har valt att använda dessa monstruösa, åbäkiga plastschabrak.
[ 01 September 2002, 12:52: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Det blev kanske en fråga om pengar...
Apple brukar ju inte vara direkt välvilliga att betala för dessa "gratisplatser"; att något PC företag grep chansen och kastade in en slant för besväret är väl bara att gratulera till! Apple har schabblat bort sina chanser förr - synd, då deras betydligt mer intressanta designburkar passar bättre i en IKEA-katalog än någon annan datortillverkare...
That´s life!
Och hur tacklar du det här, Oscar Bjers ?!
:rolleyes:
Nja, jag tycker verkligen att Apple behöver visa sig överallt. Det är bara positivt att synas i IKEA-katalogen, Aftonbladet, Expressen, Lokaltidningar, Mio-katalogen...ja, överallt.
Folk måste väl få nys på att det finns något annat väl än just PC. Icke-golfare kan ju faktiskt vilja ha en Mac! Eller nåt.