För att förstå svaret måste man förstå att det finns två sätt att ange en profil för en bild, nämligen att konvertera till en profil och tilldela en profil. Det är två helt olika saker och ger i värsta fall dramatiskt olika resultat.
Låt oss börja från grunden: Du har en bild i RGB-läge som har ett väldigt stort färgomfång. När du konverterar den till cmyk (oavsett om det sker via Photoshop eller InDesign) så reduceras dess färgomfång till de färger som den nya CMYK-enheten kan reproducera. Det innebär att en massa färginformation går oåterkalleligt förlorad.
Om du sedan försöker konvertera den bilden på nytt, från en CMYK-profil till en annan så kommer du att starta med en bild med reducerat färgomfång som ytterligare reduceras till de färger som den nya CMYK-enheten kan återge.
Resultatet av en sån profil- till profilkonvertering är därför mycket sämre än att gå från RGB-orginalet direkt till den slutliga CMYK-enheten. Ibland är skillnaden liten, ibland är den mycket stor. Den enda man kan vara säker på är att det alltid blir sämre.
Exempel: Tänkt dig att du först konverterat en bild till en dagspressprofil, med en maximal färgtäckning på 230%, och sedan konverterar den till en profil för tryck på högblankt bestruket papper med en maximal färgmängd på låt säga 360%. Allt den färginformation som försvann gör att din bild i princip kommer att se lika dassig ut som om den vore tryckt på tidningspapper (jag överdriver, men du fattar poängen)
Det andra alternativet, att tilldela en profil innebär egentligen inte att bilden förändras. De färgvärden som finns bibehålls. Det som sker är att man "bluffar" och säger att bilden som från början var konverterad till en viss CMYK-enhet egentligen skapades för en annan. Resultatet av det är också alltid en försämring.
Exempel: Låt säga att en viss röd nyans i det ursprungliga RGB-läget får cmyk-blandningen 50% Magenta och 50 % gul när den konverterades till en viss ICC-profil. När du tilldelar en ny profil behåller bilden färgvärdena, med resultatet att färgen återges på ett annat sätt på den nya enheten. Hade du däremot konverterat bilden från RGB-till den nya CMYK-enheten så hade du fått andra färgvärden men mer korrekt återgivning av ursprungsfärgen.
Det gör att hur du än vänder och vrider på dig har du rumpan bak.
Det enda man kan göra i ett sånt scenario är att jobba med RGB-bilder hela vägen och låta Acrobat (7) sköta konverteringen. Det funkar, så länge man inte jobbat med transparens etc. i InDesign, för då blir resonemanget mer komplext.
Summa summarum, det är vackert tänkt att ha en PDF-fil som funkar till allt, men det är svårare att få till det än man tror, och uppriktigt sagt tror jag att det ställer betydligt högre krav på djupgående kunskap om färghantering än du för närvarande besitter.